Magazin

Legemlékezetesebb cikkek a 10 éves Roboraptortól

10 éves lett a Roboraptor, ami így leírva – még egy nappal a tényleges születésnap után is – hihetetlennek tűnik. Az adatbázisunk jelenlegi állapota szerint 3311 anyag jelent meg, amibe beletartoznak rövid hírektől kezdve a jól ismert kritikáinkon át egészen elemző és videós anyagokig számos tartalom, amit minden valaha velünk tartó Roboraptor-szerző szívvel-lélekkel alkotott. Ezeket olvasni, szerkeszteni, együtt egy fantasztikus anyagot megosztani az olvasókkal fantasztikus élmény volt, minden nehézség ellenére is. A kerek születésnap alkalmából a Roboraptor eddigi főszerkesztői – a kedvenc cikkeket átolvasva és átválogatva – szeretnének bemutatni nektek egy csokorra való cikket az elmúlt évekből.

Nagy anyag kategória

Hartai Dávid – Oats Studios, avagy mi a fene az a proof of concept

Mint minden tematikus portál, a Roboraptor tartalmainak gerincét is az aktualitások feldolgozása és elsősorban ezek kritizálása jelenti, de úgy gondolom, egy oldal igazi értékét azok a tartalmak adják, amelyek képesek ezeken túlmutatni, és különleges, sok esetben a hazai közbeszédből is hiányzó témákat a reflektorfénybe emelni. Hartai Dávid cikksorozatán éppen ezért szerettem szerkesztőként is dolgozni, hiszen az OATS Studios kapcsán nemcsak rengeteg hasznos információt adott közre a proof-of-concept jelenségről, de egyben egy olyan projektre is ráirányította a figyelmet, amelyről akkor még alig esett szó a hazai filmes újságírás berkein belül. (Becságh Dániel)

Az Oats Studios #1: Mi a fene az a proof of concept?

Pálmai Bálint – Utánajártunk a Linda és az X-men főcímei körüli anomáliának

Készült pár hasonló „oknyomozó” anyag, ekkor (2014-ben, a blog indulása idején) még afféle „hangkeresés” ürügyén próbálgattuk a műfajokat. Persze ezek a szó nem hagyományos értelmében vett oknyomozó anyagok voltak a legtöbbször, de konkrétan emlékszem rá, hogy Bálint minden érintettet megkeresett. Igaz, hogy választ nem mindenkitől kaptunk, de így is alaposnak érzem a nyomozást! Jó tudni, hogy van egy patika kis oknyomozó anyag a magyar interneten, amit bármikor elő lehet venni, ha felvetődik a kérdés: vajon a Linda zenéje hasonlít-e az X-men főcímzenéjére, vagy fordítva? 

Utánajártunk a Linda és az X-men főcímei körüli anomáliának

Ugyancsak az oknyomozó szériából származik az az anyag, amiben megpróbáltunk utánajárni a Nagy Hungária Kapitány Gate-nek. (Zsótér Indi Dániel)

Rácz Viktória – A Black Mirror nevetve cincálja szét a frusztrált fanboyokat

Rácz Viki nem véletlenül lett a Roboraptor csapatának egyik legnagyobb karriert befutott tagja, aki számos komoly szakportál mellett egészen a Telex hasábjaiig vitte. Gördülékeny stílusa, üdítően eredeti megközelítései mellett azért is szerettem az írásait, mert rendre kiváló érzékkel ragadott meg és messze a kultúrharcos közhelyeken túlmutatóan dolgozott fel végeláthatatlan kommentviharokba polarizálódó témákat. Nem ez volt az első és az utolsó alkalom, amikor feminista nézőpontból kritizált megkérdőjelezhetetlennek tartott műveket vagy jelenségeket – azért pont a U.S.S. Callister kapcsán született esszéjére esett a választásom, mert a szóban forgó Black Mirror-epizód nekem is nagy kedvencem, és örömteli volt egy ilyen háttéranyag apropójaként viszontlátni. (Becságh Dániel)

A Black Mirror nevetve cincálja szét a frusztrált fanboyokat

Barna Benedek – Tényleg csak a főhős neme és származása érdekes egy filmben?

Nem Viki volt az egyetlen, aki bátran rángatta a kultúrharc bajszát, hanem Barna Benedek is, aki egy azóta is heves vitákat szülő témában írt azóta is javarészt helytálló meglátásokat. Felettébb nehéz egy ilyen kérdést minden nézőpontot megfelelően reprezentálva, egyben a saját gondolkodásunkat is beleépítve feldolgozni, de ezt a publicisztikát még szűk 6 év távlatából is büszkén vállalom. (Becságh Dániel)

Tényleg csak a főhős neme és származása érdekes egy filmben?

Ördög Ivett – Miért fontos, hogy a Mátrix transz film? 

A tematikus heteket amúgy is szerettem csinálni a Roboraptoron, mert mindig izgalmas rétegeit fedtük fel egy-egy franchise-nak. De ami ilyen felindulásból szerintem az egyik legizgalmasabb cikkünk lett,  az a Mátrix transz vonatkozásai. Egyrészt mert Ördög Ivett transzként alaposan és szimpatikusan érvelt a mátrixos téma mellett pro és kontra, miközben közérthetően átadta a transzok szemszögét is. Célját is elérte, szerintem, mert emlékeim szerint egy gonoszkodó vagy troll kommentet sem kaptunk. Másrészt ilyen korrekten, mindenféle clickbait nélkül kevesen írtak erről magyar nyelven a neten. Nagyon örülök most is, hogy Ivett megosztotta a témában gondolatait a Roboraptor olvasóival. (Scheirich Zsófi)

Miért fontos, hogy a Mátrix transz film-e vagy sem?

Urbán Csilla – A nagy gépirtás után az ember lesz a technológiai termék

A tematikus hetek farvizén maradva szintén emlékezetes anyag Urbán Csilla cikke, amely alaposan átveszi a Dűne univerzumának technológiai történetét, belevéve az előzményeket és a film alapjául szolgáló könyveket. Minden Dűne-rajongónak kötelező anyag. (Scheirich Zsófi)

Dűne: A nagy gépirtás után az ember lesz a technológiai termék

Georgiadis Leonidas – Korszakjáró ügynök egy korszak végén 

Georgiadis Leo nagyon alapos kritikákat ír, sok háttértudást behozva a cikkeihez, de a szívemhez a legközelebb álló anyagai között azok a mélyelemzések vannak, amiket a Roboraptor-karrierje elején írt (sajnálom, hogy most kevesebb időt tudunk ezekre szorítani). Ezen anyagok közül talán legérdekesebb James Bond alakjának elemzése volt, amiben bemutatja, miért tudott modern és klasszikus lenni Craig Bondja, szemben az eredetivel. (Scheirich Zsófi)

Korszakjáró ügynök egy korszak végén: Szembenézni James Bond sötét múltjával

Szente Ádám – Az évtized, ami majdnem tönkretette a képregényipart

Szente Ádám kiválóan sűrít, de amikor kibont egy őt érdeklő témát, akkor azt alaposan teszi. Egyik ilyen anyaga a 90-es évek képregényiparának helyzetének bemutatása, amiből mai napig hasznos fact checkelni. Nem veszik el a részletekben, de ami fontos és kell ennek az időszaknak a megértéséhez, azt közérthetően és lényegre törően adja át, élvezhető stílusban. (Scheirich Zsófi)

Az évtized, ami majdnem tönkretette a képregényipart

Scheirich Zsófi – Távolabb a távol-kelet

Egy jobbára hobbiként üzemeltetett oldal fennállása során ritkán fordul elő, hogy egy tartalmat teljes mellszélességgel nevezhetek valódi újságírói munkának, de Scheirich Zsófi szakdolgozat-alaposságú beszámolója a magyar mangapiac helyzetéről ezen ritka alkalmak közé tartozik. Zsófi kutatással, forrásfeldolgozással, a főbb iparági szereplők megszólaltatásával olyan kimerítő cikket rakott össze, amelyről bátran mondhatom, hogy hiánypótlónak számít a témában. (Becságh Dániel)

Távolabb a Távol-Kelet: A magyar mangapiac helyzete

Pongrácz Máté – Steven Seagal beszámoló a VIECC-ről

Pongrácz Mátét, a magyar trashfilm-újságírás koronázatlan királyát azért szeretjük, mert akár a 70-es évek giallóiról, akár korunk Zs kategóriás blockbustereiről vagy képregénytörténelemről van szó, elképesztő felkészültségről tesz tanúbizonyságot, és a legborzasztóbb filmeket is képes mérhetetlen alázattal és korrektséggel, egyúttal kíméletlenül lényeglátó humorral feldolgozni. Számtalan kritikája helyett épp azért jelöltem a szóban forgó riportot, mert Steven Seagal bécsi Comic-Con-szereplése egy olyan kényes téma volt, amit nagyon sok tekintetben el lehetett volna rontani, Máté mégis egy olyan cikket szállított, amely egyszerre adózik a legenda nagysága előtt és sorolja fel a személyével kapcsolatos aktuális kritikákat, miközben riportként is nagyon alaposra és olvasmányosra sikeredett. (Becságh Dániel)

Nehéz megölni, még nehezebb komolyan venni – Steven Seagal a Bécsi Comic-Conon

Aktualitások kategória:

Szaniszló Róbert – Bosszúállók: Végjáték kritika

Kevés nagyobb stresszhelyzet akad egy geek-oldal főszerkesztőjének életében, mint amikor az évtized egyik legnagyobb geekeseményéről kell beszámolni a portálon. A Bosszúállók: Végjáték agyonbeszéltségének ráadásul egyenes következménye volt, hogy már a premier napján is roppant nehezen lehetett bármi olyat publikálni, amit előttünk ne írtak volna le tucatnyian. Ezért is voltam rendkívül hálás, hogy Szaniszló Robi a fenti cikkel állt elő, és ismét megmutatta, hogy nemcsak a különböző alkotások vitriolos szétcincálásában jeleskedik, de hatalmas szívvel és lelkesedéssel is bír az általa elemzett darabok iránt. Végjáték-kritikája lehet, hogy másokénál sokkal kevésbé szól magáról a filmről, viszont tökéletesen fogalmazza meg, nézőként mit jelentett az MCU addigi bő 10 évét követő nézők számára ez az utazás, illetve annak befejezése. (Becságh Dániel)

A Bosszúállók: Végjáték kedves búcsúcsók egy generáció homlokára

Molnár András – A hatalom kritika

Molnár Andrástól is nagyon nehéz csak egy anyagot választani, mert bár kicsivel több mint egy egy éve aktív Raptor-tag, számos kreatív témaötletével és mély háttértudást tartalmazó cikkeivel már nagyon sokban hozzájárult a Roboraptor minőségéhez – főleg ami a könyvkritikákat és a Doom-anyagait illeti. Viszont mégis a film/sorozat besegítségeiből emelném ki A hatalom sorozatról írt kritikáját. Alaposan kifejti benne a sorozat látszólag feminista vonatkozásait, beszélve a nők helyzetéről és a hatalom természetéről. Nem mellesleg ajánl egy szuper radar alatti sorit. (Scheirich Zsófi)

A hatalom kritika – A civilizáció egy imbolygó szartorony, ami csak a megszilárdult elnyomás miatt nem rogyott még a fejünkre

Széplaki Berta – Interjú Baranyi Benővel

Széplaki Berta bár rövid ideig írt aktívan hozzánk, de addig sok anyagával tett jó benyomást ránk és olvasóinkra. Egyik kedvencem tőle például a Doctor Who évadkritikája, de más okból nem azt, hanem Baranyi Benő, a Zanox rendezőjével készült interjúját emelném ki. Először is azért, mert ez volt Berta első interjúja, amin sokat izgult. És ennek ellenére lett belőle egy tartalmas, nem uncsi kérdéseket puffogtató interjú, amiből még a beszélgetés baráti hangvétele is bőven átjön, és a Zanoxhoz is nem mellesleg sokat ad hozzá. (Scheirich Zsófi)

Semmiképp sem akartam egy amerikai filmeket utánzó, steril vígjátékot forgatni – interjú Baranyi Benővel

Hári Dániel – Meg, az őscápa kritika:

Az egyik legnagyobb kritikusi fejtörést számomra mindig is az okozta, amikor egy bűnrossz filmről kellett írnom valamit, ami felülemelkedik a fantáziátlan szarozáson. Sajnos egy geekoldalon meglehetősen sokszor szembesül az ember azzal, hogy bizonyos kommersz művek igencsak egy kaptafára és igénytelenül készülnek, ezért vagyok/voltam büszke szerzőimre, hogy rendszeresen szellemes és informatív kritikákat tudtak kerekíteni még ezekről a produkciókról is. A számos példa közül itt Hári Dani Meg-kritikájára azért esett a választásom, mert Dani hibátlanul talált rá mindig erre az arany középútra, és mind közül szerintem ez lett a legszórakoztatóbb kritikája. (Becságh Dániel)

Őscápa vs. ősbunkó

Laki Péter – Grimcutty kritika

Laki Péter szerintem a Roboraptor egyik legtermékenyebb és mindig megújuló szerzője, akitől sokat lehet tanulni arról, hogyan ne égjünk ki íróként. Mélyelemző film- és könyvkritikái mellett azonban mindenféle esztétamáz alatt humor is van bőven. Emiatt is emelném ki minden más fantasztikus cikke mellett azt a fiktív interjút, amit egy hitvány streaminges horror miatt írt. Egyrészt megmutatta, hogy az 1-2 csillagos filmekről hogyan lehet kreatívan írni azontúl, hogy „ez egy szar”. És megmutatta azt is, hogy a kritika és az interjú műfaja meglepően megfér egymásban. (Scheirich Zsófi)

Grimcutty kritika: “Bármi más hasznosabbat is csinálhattam volna” – elképzelt interjú szerzőnkkel

Videós kategória

A Börzén a helyzet változatlan

Bár nem ezzel a videóval kezdődött minden, mégis fontosabb, mint a legelső raptoros videó, amit Macival csináltunk. Eredetileg egy hagyományos képregénybörzés tudósításnak indult, de hamar rájöttünk, hogy semmi nem változott a Börzén a korábbi évekhez képest. Találtam a KMO-ban egy létrát és magamhoz véve, eléggé bedepresszülve elemeztem a létra tetejéről a tömeget, László meg túláradó lelkesedéssel csinált NEM-interjúkat és hozott zavarba embereket pusztán azzal, hogy elmondta, minek öltöztek, később pedig a tömeg közepén egy széken ülve próbált villáminterjút készíteni a mellette elhaladókkal. A videó végén egy meglepő fordulattal pedig megtaláltuk a Börze legérdekesebb emberét! (Zsótér Indi Dániel)

Képregénybörze vs. menő bélyeggyűjtő bácsi

Neon Ninja box – Unboxing videó – először és utoljára

A Raptor egyetlen unboxing videója, ami után érthető, hogy nem küldtek többet: túl őszinték voltunk. (Zsótér Indi Dániel)

Nehézfémmérgezést kaptunk Thanos öklétől a Roboraptor első unboxing videójában

Zsótér Dani – A Marvel-filmek sötét múltja 1-4.

Ha már képregény és oknyomozás, szintén sokat szoktam visszanyúlni Zsótér Dani Marvel Filmes Univerzum előtti Marvel-filmek videósorozatához. A közismert adaptációktól a legmeghökkentőbbekig számos darabot bemutat minden vonatkozó háttértörténetével együtt. Mind a 4 része kincs. (Scheirich Zsófi)

A Marvel-filmek sötét múltja #1: Soha meg nem csúnyuló nosztalgia

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

×