Könyv

Van-e értelme folyton függő véggel zárni egy történetet? – Michael J. Sullivan: A halál kora

Michael J. Sullivan hihetetlen függő véggel zárta Az Első Birodalom Legendái-sorozat negyedik kötetét, a Legendák korát, így valószínűleg nem volt olyan rajongó, aki ne azért vetette volna rá magát az ötödik, A halál kora c. kötetre, hogy megtudja: akkor most meghaltak, vagy nem? Jelentem: igen, de… A halál kora spoileres kritika.

Köteteken átívelő cselekményszálak – de biztosan jó ez?

Sullivan kegyetlen módon fejezte be az előző kötetet, a Legendák korát, ugyanis egycsapásra végzett hat főhőssel (és már korábban is George R. R. Martin-i “élvezettel” végzett egyéb főszereplőkkel is). Az egyetlen különbség az, hogy míg Martinnál – túlnyomórészt – halott marad a halott, addig Sullivannél ez sohasem biztos, így még lehet(ett) két köteten át reménykedni és izgulni, vajon a szereplők túlélik-e.

A halál korának tetemesebb része a túlvilágon játszódik, és egy függő vég után az események folytatódnak az utolsó kötetben is. Amelyben, remélhetőleg, végre magyarázatot kapunk mindenre.

Mindenesetre A halál kora úgy kezdődik, hogy van hét halottunk. Moya, a vad harcos, a világon az első rhuna, aki íjat készített magának. Roan, a rabszolgából lett kiváló feltaláló(nő), és a párja, Gifford, a testi és beszédhibás fazekas. Brin, akinek mindenre emlékeznie kell, és aki feltalálta az írást. Tekchin, a halhatatlan harcos, aki hajlandó volt a szerelme kedvéért évszázadokkal hamarabb meghalni, mint az esedékes lett volna. Tressa, egy áruló törzsfő elviselhetetlen természetű özvegye, no meg Eső, a törp, aki egy álmot kerget nagy titokban. Mind vállalták a – remélhetőleg nem végleges – halált egy nagyobb jó érdekében.

És ezeknek a – kvázi – halottaknak át kell verekedniük magukat a túlvilág összes birodalmán, hogy az utazásuk annál a Kapunál végződjön, amely egyenesen a fhreyek világába vezet. És ott megmenthessék Surit, a látót, akit a fhreyek foglyul ejtettek, hogy elárulja nekik, hogyan lehet sárkányt létrehozni (amivel aztán leigázhatnák – de sokkal szívesebben kiirtanák – a teljes rhuna/emberi világot).

Michael J. Sullivan és A halál kora(Forrás: https://www.lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/sci-fi-fantasy-krimi/a-halal-kora)
Michael J. Sullivan és A halál kora(Forrás: https://www.lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/sci-fi-fantasy-krimi/a-halal-kora)

Sullivan mitológiájának túlvilága

A halál kora pontosan ott veszi fel a szálat, ahol az az előző kötet végén, mondhatni, elszakadt: Brin haldoklásával kezdődik – és ez jó alkalmat ad Sulivannek arra, hogy megmutassa az általa elképzelt túlvilágot.

Az író érezhetően merített a különböző népekhez kapcsolódó hiedelem-világokból.

A haláluk után Brin és a többiek egy folyón át jutnak el egy hatalmas kapuhoz, amely előtt ott várakoznak a holt lelkek, arra várva, hogy beengedjék őket. Ezen a túlvilágon is megtalálható a megosztottság – „jók” jobbra/fölfelé, „rosszak” balra/lefelé –, de ezen túl rhunák/emberek, fhreyek/későbbi elfek és belgriklungreiánok/törpök ugyanarra a helyre kerülnek: Phyrébe. Ez a túlvilág tekinthető csodás helynek, hiszen az ide érkezők találkozhatnak az előttük meghalt rokonok és barátok lelkével, persze emberi testben. Itt nincs harc, nem kell félni többé a haláltól – de igazi tevékenység sincs, csak valami ködös várakozás valamire, így, valljuk be, cseppet unalmas hely. Ezt érzik az utazók is, akik egyáltalán nem bánják, hogy – egyelőre még – nem kell a túlvilágon maradniuk.

Azonban ez a túlvilág is több részből áll – és itt aztán tetten érhető mindenféle mitológiai hatás: ókori görög, római, germán, kelta… és bőven lehetne még sorolni. A teljes túlvilág neve Phyre, de azon belül vannak kisebb birodalmak, más-más funkcióval. Így Rel az a hely, ahová azok jutnak, akik helyesen éltek és cselekedtek. A pokol/Tartarosz – de akár a Valhalla – helyi megfelelője Nifrel, ahová azok kerülnek, akik sosem nyughattak, mindig tenni, változtatni akartak – és itt mindegy, hogy ez jóféle vagy gonosz cselekedet volt, a lényeg a tett.

És ha ez még nem lenne elég, mindennek a legalján található még egy Abysszosz nevű hely is, a lehető legpokolibb túlvilág. 

Aki ide bekerül, annak vége, elképzelhetetlen dolgok várnak rá. És mivel Sullivan annyira kedveli a függő végeket, A halál korából nem is derül ki, mi történik az ide lezuhanó szerencsétlenekkel, ami, valljuk be, rettenetesen idegesítő.

Az Első Birodalom Legendái-sorozat (Forrás: https://firstempireseries.com/frequently-asked-questions/)
Az Első Birodalom Legendái-sorozat (Forrás: https://firstempireseries.com/frequently-asked-questions/)

Persze vannak ennek a túlvilágnak kifejezetten érdekes elemei is, például az, hogy a holtak úgy néznek ki, amilyen a saját belső képük önmagukról. Ha fiatalnak érzed magad, itt is fiatal testet alkotsz magadnak, akárhány évesen is haltál meg. A testi hibákban bővelkedő Gifford is csodálatosan egészséges testben jelenik meg, és végre a beszédhibája is eltűnik (ami, halál ide vagy oda, kifejezetten jó érzés az olvasó lelkének). Ugyanez negatív módon is működik: ha valakit hatalmas harcosnak tartottak életében, miközben ő végig csalónak és hazugnak érezte magát, aki nem érdemli meg a tiszteletet, olyan alakban jelenik meg a túlvilágon is.

Hasonlóan érdekes felfedezés az, hogy Phyre, a teljes túlvilági birodalom folyamatosan növekszik/tágul, hogy be tudjon fogadni minden halottat. És amikor a hét halott főhős elindul Relből a kapu keresésére, a látottakból kiderül, hogy útjuk során visszafelé haladnak az időben. Így a települések egyre kisebbek és egyszerűbbek lesznek. A rhunák/emberek egyre alacsonyabbak és szőrösebbek, és még a fhreyek/elfek sem díszes ruhában és hegyes füllel jelennek meg, hanem mindennek időben korábbi változatában – míg végül mindannyian teljesen eltűnnek, és a főhősök elérik az emberek előtti időket.

Egyéb cselekményszálak

Mindez valóban nagyon izgalmas, csakhogy emiatt sokkal kevesebbet tudhatunk meg más – korábbi – főszereplők sorsáról. A legnagyobb vesztes ebből a szempontból Perszephoné (és ezzel együtt az olvasó is, úgy érzem), aki a Birodalom-sorozat egyik legszimpatikusabb és legerőteljesebb alakja, sőt, a legfontosabb események egyik elindítója is volt. Ehhez képest A halál korában jó, ha két-három fejezetben szerepel, és ezekben sem történik vele igazából semmilyen lényeges dolog.

A hangsúly sokkal inkább áttevődik a fhreyek társadalmára, ráadásul ott is megosztva. Egyrészt ott van maga a fhrey uralkodó, a fane, aki akár halálra is kínozná Surit azért, hogy megszerezhesse tőle a „sárkánygyártás” titkát. És a fane amúgy sem szimpatikus figura, inkább egy őrült zsarnok, aki az uralkodói cím és a hatalom megtartása érdekében bárkivel hajlandó lenne végezni.

Így nem csoda, hogy a másik fontos szál a fhreyeknél az Imaly vezetésével szárba szökő összeesküvés, amelynek „eredménye” a fane halála, a háború lezárása és a rhunákkal való végleges kibékülés lehetne. (Imaly az uralkodó helyettese, tanácstag, bíró, ráadásul a fhreyek első vezetőjének a leszármazottja is, aki nem nézi jó szemmel azt, amit a jelenlegi fane művel.) A nő nemcsak az életét kockáztatja azzal, hogy a fane megölését tervezi, hanem azt is – mivel az istenük törvénye szerint fhrey nem ölhet fhreyt –, hogy a halála után még csak nem is a „pokolra” kerül, hanem végleg kitörlődik a létezésből. De mivel ez a szál ugyanígy nincs lezárva, mint egyetlen másik sem, még azt sem lehet  tudni, mi Imaly valódi, jól titkolt célja az összeesküvéssel, meg azzal, hogy maga körül mindenkit manipulál.

Idegen nyelvű borítók (Forrás: https://hu.pinterest.com/search/pins/?q=michael%20j%20sullivan%20riyria%20kr%C3%B3nik%C3%A1k&rs=typed)
Idegen nyelvű borítók (Forrás: https://hu.pinterest.com/search/pins/?q=michael%20j%20sullivan%20riyria%20kr%C3%B3nik%C3%A1k&rs=typed)

A legkedvesebb lélek fejlődéstörténete

Sullivan korábbi történeteiben mindig nagy fejlődési ívet rajzolt meg a főszereplőinek – a nőknek gyakran sokkal érdekesebbet, mint a férfi főhősöknek –, és nincs ez másképp Surival, a látóval sem.

Az árva, a leginkább a farkasával és az erdő lényeivel (fákkal, növényekkel, állatokkal és egyéb létezőkkel) társalgó és a bezártságtól páni rémületbe eső lányból fokozatosan – és hatalmas veszteségek árán – vált az a jós és mágus, akit a rhunák és a lázadó fhreyek egyesült népe elküldhet tárgyalni a Myralithek legfőbb művészével (mágusával), és rajta keresztül a fhrey uralkodóval.

Suri A Birodalom-ciklus elején a legenyhébb iróniát sem értette, és fogalma sem volt arról, milyen veszélyes lehet a művészetet/mágiát művelő, a természet erőinek is parancsoló Myralith (a fhreyek mágusai), így gondolkodás nélkül fogadta el és szerette meg egyik legnagyobb művészüket, Ariont. A halál korában azonban már eljut arra a fejlődési szintre, hogy még a fogságot, a fhreyek uralkodójával való találkozást, de legfőképp a szembesülést élete legnagyobb félelmével is úgy éli meg, mint egy napot az erdőben: veszélyes lehet, de megvan a maga érdekessége. És számomra ennek a történetnek ez a fejlődési ív volt a legnagyobb erénye.

Kedvet kaptál, hogy elolvasd?

Ha szeretnél minket támogatni, vásárold meg a könyvet ezen a linken keresztül

Megveszem

Függő végek – valóban ennyire szükség van rájuk?

Mindazonáltal számomra ez a könyv bizonyult a legnehezebben követhető Sullivan-kötetnek.

Moya és a többiek ide-oda futkosása és menekülése, vagy újra meg újra csapdába kerülése a túlvilágon egy idő után inkább fárasztónak tűnt, mint érdekesnek. Már az is nehezen volt nyomon követhető, melyik túlvilág mely halottakat fogadja be, aztán jöttek még a különböző halott istenek, ezek intrikái, és a kérdés, hogy mi a fenének kell még a halottaknak is háborúzni.

Így ez lett az első olyan történet az eddig megjelent összes Sullivan-kötet közül, amibe teljesen belefáradtam, míg megpróbáltam kibogozni, kinek az istene próbálja megint hazavágni a kis csapatot. A sokadik ilyen eset után az volt a benyomásom, Sullivan csak azért halmozza ezeket, mert így valóban három kötetben tudja kihozni Az Első Birodalom Legendái-sorozat lezáró eseményeit is.

És, őszintén, sokallom már az író által annyira kedvelt függő végeket is. Már a Legendák kora végén is meglehetősen idegesítő volt, hogy hat főhős vélt vagy valós halálával zárul a sztori. A halál kora végén pedig a szerző hasonló cliffhangert vetett be, amiből egy idő után már elege lehet az olvasónak. Plusz várja a magyarázatokat, megfejtéseket, amelyek még mindig nem érkeztek meg – sőt, inkább csak most is gyarapodott a kérdések száma.

Idegen nyelvű könyvborítók (Forrás: https://hu.pinterest.com/search/pins/?q=michael%20j%20sullivan%20riyria%20kr%C3%B3nik%C3%A1k&rs=typed)
Idegen nyelvű könyvborítók (Forrás: https://hu.pinterest.com/search/pins/?q=michael%20j%20sullivan%20riyria%20kr%C3%B3nik%C3%A1k&rs=typed)

Mindettől függetlenül én nagyon várom a sorozat lezárását, A birodalom korát. Ráadásul a könyv végén olvasható utószavakból és jegyzetekből kiderül, hogy Sullivan még mindig nem engedte el Elan világát. Így angolul már megjelent a Felemelkedés és bukás-trilógia, amelyet három kötetesre tervezett (legalábbis eredetileg, de, őt ismerve, végül lehet belőle akár kilenc is – ami egyáltalán nem baj). A történetek kétezer évvel Az Első Birodalom Legendái és ezer évvel a Ryria-sztorik előtt játszódnak.

És, ha mázlink van, Sullivan azt is megoldja, hogy mindkét sorozatból átcsempészhessen ide már ismerős figurákat – időbeli eltérések ide vagy oda. A szerzőt ismerve tudható, hogy nála bármi lehetséges.

9 /10 raptor

A halál kora

Age of Death

Szerző: Michael J. Sullivan
Műfaj: fantasy
Kiadás: Fumax, 2024
Fordító: Matolcsy Kálmán
Oldalszám: 424

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

Író vagyok, olvasó, fantasy- és sci-fi rajongó. A rajongásom Tolkiennel kezdődött és azóta sem múlt el. És szeretem megosztani, ha valami jót olvasok vagy látok, ezért vagyok itt.