Film

Jake Gyllenhaal sem menti meg az Országúti diszkó új verzióját

Újabb klasszikust ért el a remake-hullám: a Patrick Swayze és Sam Elliott fémjelezte 1989-es kultfilmből, az Országúti diszkóból is készült modern feldolgozás. A Doug Liman rendező (A Bourne-rejtély, Mr. és Mrs. Smith) fémjelezte új verzióban Jake Gyllenhaal és a színészi babérokra törő Conor McGregor püfölik egymást, azt viszont sajnos nem igazán lehet eldönteni, hogy a készítők ezt az egészet komolyan gondolták-e.

Mindig ingoványos talaj egy népszerű és klasszikusnak számító filmet remake-elni, noha nem lehet azt mondani, hogy nincsenek pozitív példák. Ilyen esetekben ugyanis elég nehéz elfogadhatóan indokolni az újraforgatás létjogosultságát. Az Országúti diszkó esetében alapvetően azt lehet felhozni a remake mellett, hogy az eredeti elég régen készült, és mai szemmel kifogásolhatónak számítanak bizonyos részletei: elsősorban a nők ábrázolása, a nőkről való beszédmód az, ami most már nemigen férne bele. Ráadásul az 1989-es verzió kritikailag bukás lett, és több Arany Málna-díjra is jelölték. Tehát

ha egy mai közízlésnek megfelelő, a régi változatnál jobban megírt filmet hoznak ki az alapötletből, akkor lehetne értelme az új Országúti diszkónak, de sajnos nem ez a helyzet.

Az már az elejétől kezdve egyértelmű, hogy az Amazon-féle remake-hez az alkotók teljesen újragondolták a sztorit. Először is Dalton eredetsztoriját átírták, és egy életunt antihőst csináltak belőle, aki úgy kerül a sztori központi helyszínéül szolgáló bárba, hogy korábban még nem dolgozott kidobóként. Ennek ellenére kifejezetten jól helytáll, ami azért kissé furcsa. Viszont mivel a film eleinte nem igazán veszi komolyan magát – a humor kifejezetten nagy hangsúlyt kap, illetve kapunk meta-utalást a történet western-jellegére –, emiatt működőképesnek tűnik a koncepció. Csakhogy

a poénkodás mellett a történet építkezése teljesen háttérbe szorul, így amikor eljutunk oda, hogy a dolgok komolyra fordulnak, és főszereplőnek meg kell védenie a városkát meg a nőt, akivel összejött, akkor nagyon hiányzik a hős motivációja.

Az eredeti Országúti diszkóban Swayze karaktere nyitott volt az emberi kapcsolatokra, és láttuk ismerkedni, barátkozni a helyiekkel, és a doktornővel való viszonyát is látjuk kialakulni. Ezzel szemben a remake Gyllenhaal által alakított főszereplőjében nem alakul ki különösebb kötődés a hellyel és lakóival szemben, a szerelmi kalandja pedig inkább csak futó dolognak tűnik – ennek fényében pedig furán hat, hogy annyira felkapja a vizet, amikor a városlakók és a nő veszélybe kerülnek. Ráadásul amikor eljön a végső leszámolás, a film az addigiakkal ellentétben egyszerre mintha túlságosan komolyan akarná venni magát: az addigi könnyedség helyét átveszi a brutalitás.

Erősen rányomja a bélyegét az Országúti diszkóra az is, hogy a főellenséget alakító McGregor látványosan nem mutat színészi tehetséget.

Amíg a könnyedebb hangvétel dominál, addig a harcművész eltúlzott mimikája még kevésbé zavaró, azonban az idő előrehaladtával egyre inkább parodisztikus jelleget kölcsönöz a filmnek. Emiatt még az utolsó nagy összecsapás is csak látványos tud lenni, katartikus már nem. Gyllenhaal persze a kisujjából kirázza a maga szerepét, és az ő remek játéka mellett csak még jobban kijön a másik főszereplő hiányossága. A doktornőt játszó Daniela Melchior alakítása sem kifejezetten meggyőző, bár talán az ő esetében is kevésbé érződne ez, ha nem egy ilyen tehetséges és karizmatikus partnere lenne. Billy Magnussen remekül hozza az esetlen gonosztevő figuráját – a film talán egyetlen kissé árnyalt karakterét –, a bártulajdonost megformáló Jessica Williamset viszont annyira háttérbe szorították, hogy nem tudja a komikus vénáját megcsillogtatni. Magyarán

a casting felemásra sikerült, és ez a szereplőgárda nem tudja megmenteni az Osztágúti diszkó remake-et.

Az eredetit is jogosan érik kritikák, azonban összességében egy gördülékeny film volt, amelynek első és második fele nem ütött el élesen egymástól. Emellett ráadásul abban az 1989-as változatban annyira jelen van az akkori korszellem, hogy utólag már csak azért is érdekes – részben ez magyarázhatja kultikus státuszát is. A 2024-es verzióról egyik sem mondható el. Mivel a filmet az eredeti tervekkel ellentétben végül nem küldték a mozikba, azt már nem tudhatjuk meg, hogyan teljesített volna a jegypénztáraknál, de az talán kijelenthető, hogy ez valószínűleg nem fog 35 év múlva a sokszor újranézett filmek között szerepleni.

6 /10 raptor

Országúti diszkó

Road House

akció
Játékidő: 121 perc
Premier: 2024.03.21.
Rendező: Doug Liman
Csatorna: Amazon Prime

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.