Képregény

Egy magát okosnak tartó bérgyilkos sztorija rég volt ennyire izgalmas – Kritika

Hollywood képregényadaptációk iránti feléledt érdeklődésének hála sorra jelennek meg itthon is a régóta klasszikusnak vagy most frissnek számító képregények. Ebbe a sorba tagozódik be a francia The Killer képregény is, amelyet David Fincher nélkül elég kicsi eséllyel tarthatnánk kezünkben magyarul. A Képes Krónikák kiadó jóvoltából megjelent bérgyilkosos sztori pedig olyannak ígérkezik, amiért hálát adhatunk a könyvpiac filmadaptáció-képregény gondolkodásának. Kritika.

Alexis Nolent – írói nevén Matz – képregényesként Futaki Attilával közös munkája, a Kivarrt révén  lehet ismerős. De Nolent írói munkájával a videójátékok (Ubisoftnál dolgozott) és a filmvilág közvetítésével lépten-nyomon a szélesebb közönség is találkozhatott itthon – például a Sylvester Stallone főszereplésével készült Fejlövésben, amely Nolent képregényét adaptálta. A 2012-ben bemutatott filmmel párhuzamosan készült Matz eddigi leghosszabb, már-már főművének is beillő The Killer megfilmesítése. Rendezői székbe David Finchert ült, a projektet pedig a Paramount stúdió karolta fel. A film munkálatai azonban hosszú ideig szüneteltek – mesélte Matz a Budapest Comic Conon -, és végül az egész projekt a Netflixnél kötött ki, ahol Fincher utóbbi filmje, a Mank is bemutatkozhatott. Szeptemberben a Velencei Filmfesztiválon debütáló (Netflix-premier november 10-én) filmadaptáció és Matz budapesti látogatása tökéletes apropó volt ahhoz, hogy végre magyarul is megjelenjen The Killer. Bár 1998-ban indult útjára a bérgyilkosról szóló történet, fényéből és energiájából semmit sem veszített addigra, míg eljutott 2023-ban a magyar olvasókhoz. 

Első kép David Fincher The Killer filmjéből. A bérgyilkos szerepében Michael Fassbender. (Forrás: Netflix)

A többek között Eisner-díjas történet főhőse egy névtelen szabadúszó bérgyilkos, aki épp újabb áldozatát figyeli. Hogy kicsoda a férfi, és kinek fog hiányozni? A bérgyilkost nem érdekli. Neki az azért felmarkolható euro, az ügy tiszta rendezése, majd a nyugodt visszavonulás számít, más nem. A Képes Krónikák Kiadó gondozásában megjelent kötet az első két The Killer részt foglalja magában, melyek elsősorban a karakter életét bontják ki, miközben előkészítik a bonyodalmakat okozó új megbízatást. Utóbbi nem bomlik ki annyira, hogy érdemi előrehaladást hozzon a cselekményben, emiatt bánhatjuk, hogy itthon nem az amerikai Boom Studios omnibus kiadásához hasonló formában vagy több füzet beválogatásával jelent meg. Viszont a bérgyilkos figurája van olyan emlékezetes, hogy még sokáig az olvasóval maradjon, a viszonylag rövid bevezető ellenére is.

Kedvet kaptál, hogy elolvasd?

Ha szeretnél minket támogatni, vásárold meg a könyvet ezen a linken keresztül

Megveszem

A magyarul olvasható The Killer kötet gyakorlatilag egy egybefüggő monológ, amit néha megszakít az aktuális célpont figyelése. A narrációból lassan egy a társadalomból kilógó figura bontakozik ki, aki pont kívülállósága okán látja jól rendszerünk ellentmondásait. A dúsgazdagok aránytalan vagyonát, ügyeik mocskos intézését, miközben a bérgyilkosnak megvan a véleménye az emberiség többségét alkotókról és azok szintén alantas természetéről. Stílusában és erkölcsi kinyilatkoztatásaiban felfedezhetünk olyan képregényes karaktereket, mint a Transmetropolitan Spider Jerusaleme, viszont a bérgyilkos a tettei nagy erővel taszítanak is, fenntartva az elérhetetlenségét az olvasó szintjén. Matz ezt nem az erkölcsi norma folyamatos belengetésével, hanem azzal éri el, hogy

megmutatja, mennyire nevetségesen komolyan veszi magát a bérgyilkos.

Különböző társadalmi csoportok leírásával és véleményezésével igyekszik elkülöníteni magát mindenkitől, ezzel a társadalom fölé helyezve magát, de közben felhajtott pénzével pont sztereótipikus, a társadalmi hatalommal összekapcsolható szórakozásokra költ: luxus éttermek, nyaralások egzotikus helyeken, és minden estére dekoratív lány a lakosztályba. Végtére is bármennyire is vonja ki magát a világ működéséből, annak státusszimbólumaiból, kivagyiságából ő sem tud szabadulni, akármit is mondjon magának és az olvasónak.

Becsatlakozva abba a párbeszédbe, amit a bérgyilkos folytat velünk olvasás közben lassú folyásúnak hathat. Ez a mély önelemzésbe hajló bevezető viszont szükséges ahhoz, hogy kellően átvegyük a férfi gondolatvilágát, hol helyezi el magát a társadalomban, és hogy átlássuk viszonyrendszerét ahhoz a néhány emberhez, akikkel kapcsolatot tart. A tényleges főcselekmény katalizátora, az amikor elkezdenek a dolgok kisiklani így tud igazán csattanós lenni, nagyot ütni. Luc Jacamon rajzoló ezt támogatja meg a karakterfejlődésre tökéletesen reflektáló vizualitással. A stílusa még 2023-ban is modernnek hat – sőt, néhol az lehet az érzésünk, hogy a képregény digitálisan készült, főleg az erős kontúrokat és színeket látva, de erről szó sincs. Ezek az alkotói eszközök sokkal inkább a bérgyilkos karakterét és biztonságos világát hivatottak megteremteni. 

A történet kezdetén, amikor még a bérgyilkos életfilozófiájába és fiatalkorába nyerünk betekintést, minden színes, idillien szép, vagy letisztult és makulátlan – leszámítva azt a néhány diszkréten likvidált áldozatot. Amint viszont betör a főcselekmény katalizátora – ez az ügy nem olyan, mint a többi – úgy kezd sötétebb árnyalatokat felvenni a főszereplő világa, és egyre kegyetlenebb képeket felsorakoztatni. Így tényleg megkapjuk azt az érzést, hogy

a bérgyilkossal együtt esik szét az addig ismert és kiszámítható világ, hiszen az addig látott szép és letisztult kép is hirtelen vált vad, zaklatott vizuális élménnyé.

Különösen erős oldalak a dél-amerikai őserdő jelenetei, vagy a noirba hajló szűk szobákba zárt főhős jelleme. Utóbbira a szigorú panelvezetés is ráerősít: letisztult, méretre pontosan kimért paneleken követjük a cselekményt egészen a nagy fordulatig, ahol egyre inkább előtérbe kerülnek a megtört képek és sötét tónusok, és persze a nagy totálokat idéző tájak.

A kémsztorik izgalmát nem nélkülözve vezet be a The Killer első magyar kiadás egy kellően érdekes antihőssel, akivel ha nem is osztozhatunk tétjeiben, de az biztos, hogy a kötet második részében felfokozott feszültségű rajtaütéseknél egy sokkal izgalmasabb bukást ígér.

8 /10 raptor

The Killer

Le Tueur

Szerző: Matz
Műfaj: francia thriller képregény
Kiadás: Képes Krónikák Kiadó, 2023
Rajzoló: Luc Jacamon
Fordító: Bayer Antal
Oldalszám: 126

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

Főszerkesztő
2009 óta foglalkozok blogolással és cikkírással. Jelenleg a Roboraptoron vagyok megtalálható főszerkesztőként. Bármilyen kérdésed van, a roboraptorblog[kukac]gmail[pont]com elérhetsz.