HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

A Silo egy olyan hely, ahol nem a hazugságok ölnek meg, hanem az igazság – kritika

Az Apple TV+ új sci-fi sorozata, a Silo egy disztópikus világba kalauzolja a nézőt, ahol már egy kérdés feltevése is veszélybe sodorhatja az embert. A Hugh Howey Siló regényfolyama alapján készült sorozat nem spórol a titkokkal és a vörös heringekkel sem. Atmoszférája, feszült történetvezetése és a komplex morális problémák teszik izgalmassá és egyedivé. No és Rebecca Ferguson játéka. Spoilermentes kritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

A sorozat Hugh Howey Silo regénysorozatának adaptációja, a készítője pedig Graham Yost (A törvény embere, The Pacific – A hős alakulat). Howey az alaptörténetet a Wool c. novellában (ami itthon aztán Holston címmel jelent meg a Könyvmolyképző kiadásában) írta meg 2011-ben, amit az Amazon online felületén adott ki, magánkiadásban. Ahogy egyre népszerűbb lett a novella, úgy írta hozzá folyamatosan az előzményeket és a folytatásokat, így lett végül 9 kötetes a sorozat.

A történet egy disztópikus világban játszódik, ahol egy ismeretlen katasztrófa miatt az emberiség megmaradt túlélői egy hatalmas földalatti silóban élnek. Tízezer ember él 144 emeleten, elzárkózva a külvilág mérgező légkörétől. Nem tudják, ki építette a silót, nem tudják, mi történt a Földdel. Annyi bizonyos, hogy várják a napot, amikor újra kimehetnek a felszínre. A történet főhőse, Juliette Nichols (Rebecca Ferguson) gépész. A nő egy szerette halála után nyomozni kezd, ugyanis erős a gyanúja, hogy nem baleset volt. A rejtély felgöngyölítése közben viszont egyre nyugtalanítóbb válaszokra lel, és nemcsak a gyilkosságot illetően. Kiderül, hogy a siló és a külvilág sem az, aminek látszik.

HIRDETÉS

Zárt világ, zárt rendszer

A Silo történetének alaphelyzete ismerős lehet: az emberiség egy nukleáris világégés után a föld alatti bunkerekbe kényszerül. Már Philip K. Dick is írt ehhez hasonló történeteket (A végső igazság, Második változat), de ami a sorozatot egyedivé teszi, az a világa és a karakterei.

A sorozat írói remekül kidolgozták a siló világát, bemutatva a legapróbb részletekig, szokásokig.

A siló szó szerint és átvitt értelemben is egy zárt világ. A közösséget polgármester vezeti, a rendet a seriff hivatala tartja fent. Minden lakónak megvan a maga feladata, a legalsó szinten élnek a gépészek, akik a siló létfenntartó rendszerét tartják karban, majd egyre fentebb haladva a polgárok egyre jómódúbbak. A siló alapelve „az egy mindenkiért, mindenki egyért”. Ugyanakkor a különböző szinten lakók közt van feszültség, a fent lakók lenézik a középtájon lakókat, akik lenézik a legalsó szinteken élő, legszegényebb réteget.

Közelebbről nézve pedig a demokratikusnak tűnő berendezkedés csak álca: tulajdonképpen egy kemény diktatúráról van szó, amit a „bírák”, mint a végrehajtó hatalom képviselői irányítanak a háttérből. Valahol érthetőek a szigorú szabályok, hiszen csak így lehet fenntartani a rendet egy ilyen zárt közösségben, ám a vezetőség paranoiája, és korábbi lázadásoktól való félelme miatt sok a túlkapás. Az embereket figyelik, a születéseket szabályozzák – egy párnak kérvényeznie kell, hogy gyereke születhessen, és csak egy évig próbálkozhatnak. Ha nem sikerül, már csak két dobása van a pároknak.

A siló építői pedig régi tárgyakat hagytak hátra maguk után, amiknek viszont a birtoklása tilos. A bírák ugyanis minden korábbi történelmi emléket és hagyományt megpróbálnak eltörölni, megakadályozva, hogy az emberek a múltról, vagy a felszínről kérdezősködjenek. A totalitárius berendezkedés kapcsán a Silo nem bagatellizálja el a rendszer problémáinak és megdönthetőségének kérdését sem. Egy diktatúrában mindenkinek van veszítenivalója. A siló rendszere erős, és egyetlen ember nem fogja tudni megdönteni azt.

Titkok mindenhol

A Silo valamennyi elemét tekintve lassan építi fel a szálakat. A rejtélyeket a feszültséget lassan fokozva, de hatásosan bontja ki. Az első epizód már megragadja a néző figyelmét, és részről részre okosan adagolják az információkat, így a Silo végig fenntartja a figyelmünket. Ám tény, hogy az első két epizód izgalmai után a sztori pár epizódig egy helyben toporog. Juliette nyomozása lassan halad előre, a vörös heringeket is dobálja rendesen a forgatókönyv, és sok időt kaptak a mellékszereplők és családi drámák is. A flashbackek viszont tovább árnyalják a karaktereket, és minden elejtett információnak jelentősége van, vagy lesz.

Összetett karakterek

A Silo főhőse Juliette összetett és remekül megírt főhősnő. Nem azért badass, mert okosabb minden másik férfi karakternél vagy felsőbbrendűbb lenne. A saját jogán erős, nem azért, mert lealázza a körülötte lévő férfiakat. Okos és merész, viszont rettentően önfejű tud lenni. A történet elején, ahogy elkezd kutatni sokáig segítséget sem fogad el, ezzel rendszeresen veszélybe sodor másokat, vagy a munkatársai járnak rosszul. A sztori remek háttértörténetet is ad neki. Ezek miatt az elemek miatt lesz komplex karakter és szimpatikus főhős. Rebecca Ferguson igazi sci-fi királynő lett a Dűne óta, és az alakítása most is nagyon erős és érzelmes.

A Silo tele van izgalmas mellékszereplőkkel és remek színészi alakításokkal.

Sok szereplő kapcsán nem is tudjuk eldönteni sokáig, megbízhat-e bennük Juliette vagy sem. Paul Billings (Chinaza Uche) kapcsán belengetik az írók, hogy ő is csak a rendszer bábja lesz, ám sokkal több mélység van ebben az emberben, mint amit elsőre látjuk. Idealizmusa és rendszerbe vetett hite sokszor naivvá teszi, viszont Juliette-hez való hűsége miatt szimpatikussá válik. Iain Glen, mint Juliette apja is remek alakítást hoz, a kettejük jelenetei szállítják a legérzelmesebb pillanatait a sztorinak. Tim Robbinst emelném még ki, aki eleinte egy szemüveges, félszeg kockának tűnik, ám a karaktere később meglepő fordulatokat szállít, és a játéka fantasztikus.

Csendes, tekintélyt parancsoló kisugárzása sokkal félelmetesebb, mint a Common által alakított Robert Sims-é.

A diktatúra elvakult végrehajtója, akinek ugyan próbálták árnyalni a jellemét azzal, hogy bemutatták a családját, de még ígyis egysíkú maradt.

Verdikt

A Silo nem egy lendületes sorozat, de a remek atmoszférája és a történet rejtélyei izgalmassá teszik. Nem sieti el a világépítést, vagy a titkok kibontását, folyamatosan fokozza a tétet. Az évadzáró a történet során felvetett kérdések egy részét meg is válaszolja. Csak azért, hogy aztán a legizgalmasabb résznél fejeződjön be, felvezetve a második évadot. Mindenki megnyugodhat, az Apple TV+ már berendelte a második évadot!

10 /10 gépész raptor

A siló (1. évad)

Silo

sci-fi
10 epizód
Premier: 2023. május 5.
Csatorna: Apple TV+

editor
Eleinte könyvekről írtam a magam szórakoztatására, a sorozatkritikák később jöttek. Szeretek elmerülni a könyvek, filmek és sorozatok világában, egy jó történeten napokkal később is szoktam merengeni. Mindenevő vagyok, de a sci-fi és fantasy varázsol el igazán.