HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

Újra borzalmas a sztori az American Horrorban

Idén az American Horror Story dupla évaddal, úgynevezett double feature-tel jelentkezett, amely két különálló történetet mesél el, egy szezonon belül. Míg az első, Red Tide meglepően jól sikerült (összecsapott fináléval), a Death Valley a valaha volt legrosszabb lett, ami az utolsó szög a sorozat koporsójában. Spoileres kritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Még mielőtt előre szaladnék, érdemes tisztázni két dolgot, ami a silány végeredményhez vezetett: Az egyik a játékidő. Míg az AHS legtöbb évada 10-13 epizóddal öleli fel a több,- esetekben túl sok – cselekmény szálat, akár az egyórás játékidőt is meghaladva, addig a Double Feature összesen 10 részben, kevesebb, mint 45 percben próbál dupla sztorit elmesélni. A Red Tide előnyből indult a maga 6 részével, de megsínylette a fináléra, hogy nem volt elég idő a karakterek és történet megfelelő kibontására. A végeredményt befolyásoló másik dolog pedig a forgatókönyvírók kvalitása és/vagy száma. A Red Tide-ot, a legtöbb jól sikerült szezonnak megfelelően egy, maximum két író dolgozta ki és ő is olyan (Brad Falchuk, az AHS társalkotója), aki veterán a sorozat világában, bizonyítottan tehetséges. A Death Valley epizódjait viszont minimum hárman írták, a fő forgatókönyvíró és producer pedig Many Cotto, akinek “köszönhető” a spinoff sorozat, American Horror Stories színvonaltalansága.

Végre igazi a horror az American Story-ban

HIRDETÉS

Rejtély, hogyan lehet az, hogy Ryan Murphy fő sorozata, az AHS ennyire elkorcsosult, mikor a párhuzamosan futó társ-sorozatok, American Crime Story, Ratched (közel sem tökéletes, de koherens) minőségi kábel szériák. Talán ideje lenne örökre jegelni az AHS-t, a kortárs horrorszériákkal már úgy sem tudja felvenni a lépést.

A Death Valley négyszer negyven percben próbál elmesélni egy történetet a földönkívüliek inváziójáról, Eisenhower elnökségétől egészen 2021-ig. A részek két, teljesen elszeparálható cselekményszálon futnak, amelyek közül a múltban játszódó részek értékelhetőek egyedül, a stílusuknak köszönhetően miatt.

Az alapkoncepció pofonegyszerű, de működőképes lehetett volna, főleg, ha csak a flashback jelenetek és azok szereplőgárdája kapnak több képernyőidőt. Eisenhower (Neil McDonough) elnökségének kezdetén bekövetkezik, amitől a világ rettegett; az űrlények megszállják a Földet. Csakhogy titokban és feltett céljuk, hogy a mindenkori elnök segítségével tenyésszék ki az elrabolt emberekből az új hibrid fajt, hogy megmentsék sajátjukat. Mindezért cserébe technológiát ajánlanak.

A visszaemlékezések stílusa és operatőri munkája rendkívül színvonalas. A végig fekete-fehérben forgatott jelenetek borzongató atmoszférát kölcsönöznek az egyébként klisés történetnek, a színészek pedig – főként Sarah Paulson – lubickolnak karaktereikben. Azokban, akiknek a megismerésére semmi idő nem marad. Az AHS mindig hatásosan kezelte a fiktív történelmi cselekményszálaikat, ami most sincs másképp. Viszont csak pár pillanatra láthatjuk például Amelia Earhartot (Lily Rabe), John F. Kennedyt vagy éppen Marilyn Monroet. A kötelezően wikipédia-szagú konteó elméleteket kreatívan fűzték össze a történelmi eseményekkel, ellenben követhetetlenné és fárasztóvá válik a folyamatos időbeli ugrás, miközben központi szereplők épphogy csak feltűnnek.

A jelen eseményei ellenben nem csak jellegtelenek, de még ostobák is, megidézve az AHStories legkínosabb epizódjait.

Az űrlények már évtizedek óta próbálják létrehozni a tökéletes példányt, 2021-ben pedig sikerül a legirritálóbb tini bandát összelopkodniuk ehhez.

A “színész” brigád vezetője ezúttal is Kaia Gerber, aki hivatását tekintve nem képzett színésznő. Az AHStoriesban is főszerepet kapó modell kapja ezúttal is a legtöbb képernyőidőt, de jelenléténél még kínosabb a cselekményszál kivitelezése. A karakterek még B-kategóriás horror szinten is ostobák, irracionálisak és irritálóak. De sajnos kevés a mutáns alien-baba, ami felfalhatná őket.

A jelenkori idősík minősíthetetlensége rányomja a bélyegét az érdektelenségbe fulladó visszaemlékezésekre. Ezért az összhatás fájóan kihagyott ziccer érzetét kelti. Főleg, hogy az űrlény témát már nem először dolgozza fel az AHS, hisz az Asylum évad egyik mellékszála volt, ami nem lett elvarrva, elég lett volna, ha azt fejtik és magyarázzák tovább. De talán jobb is, hogy megannyi, később felrúgott és összezavart szezon után nem nyúltak hozzá a sorozat történetében legjobbhoz.

Amerikai Közhely Sztorik – kínos lett az AHS spin-off

Bár vannak jó pontjai, – főleg a flashback jelenetek kivitelezése és a fiktív történelem bemutatása – összességében a Death Valley arcpirítóan kínos és erőltetett. Edward Wood hírhedten tehetségtelen horrorrendező sci-fijeit (9-es terv a világűrből) idézi meg, de szórakoztató sem tud lenni camp szinten. Külön fájó, hogy a jól sikerült, suspense első fél, a Red Tide után ilyen rohamos mélyrepülést mutatott be az évad, ami olyannyira alul teljesített nézettség és a közönség értékelése szempontjából, hogy meglehet, ez volt az utolsó szeg a sorozat koporsójában. 

3 /10 elrabolt raptor

American Horror Story: Double Featurete

amerikai horor sorozat
Premier: 2021. szeptember 29.
Csatorna: Disney