Sorozat

Az 1923 2. évadával a Dutton-saga nyomorpornóba fullad

Lefutott az 1923 sorozat 2. évada, és ezzel Taylor Sheridan westernbe oltott családi drámájának újabb fejezete ért véget. Viszont lényegeset ez az etap se tudott hozzáadni a Dutton-sagához. Évadkritika.

Az 1923 2. évad története kisebb időugrással kezd ugyan, de nagyjából ott folytatódik, ahol az előző véget ért. Megmaradtak a főbb cselekményszálak is, viszont ezúttal továbbiakkal egészültek ki. Láthatjuk, hogyan próbál túlélni a Dutton família a montanai birtokon a matriárka Cara (Helen Mirren) és az öreg Jacob (Harrison Ford) irányításával, valamint nyomon követhetjük a hazafelé tartó Spencer (Brandon Sklenar) kalandos odüsszeiáját, továbbá az őslakos Teonna (Aminah Nieves) menekülését. A sztori egyik újabb vonulatát az immár a családhoz tartozó Alexandra (Julia Schlaepfer) Montanába vezető útja jelenti, de rajta kívül külön reflektorfény jut a két fő ellenségnek, a rivális farmer Creightonnak (Jerome Flynn) és a gazdag Whitfieldnek (Timothy Dalton).

Egy furcsa paradoxon jellemzi ebben az évadban a sorozatot: teljesen túlzsúfoltnak hat, és közben mégis úgy tűnik, hogy alig történik benne valami lényeges.

Mivel ilyen sok történetszál van, igazából egyik karakterrel se tudunk túl sokat időzni a nyolc epizód alatt, és valahogy mind az egyes szereplők személye, mind a köztük lévő viszonyok bemutatása elsikkad. Ugyanakkor a fő történetszálak semmi másról nem szólnak, mint a hősök szinte folyamatos szenvedéséről. A farmon egymást követik a vadállat-támadások, Spencer és Alexandra pedig valahányszor megmenekül valaki vagy valami elől, újabb kellemetlenséggel találják magukat szemben. Ennek a szériának a világában az ember nem mehet be úgy a farmjáról a városba, hogy közben ne csapjon le rá egy útonálló vagy egy hóvihar. Mindez pedig önmagában nem tud érdekes lenni, sőt igazából inkább fárasztó egy idő után.

A vadnyugati élet keménységét és zordságát lehetett volna úgy is érzékeltetni, hogy időnként hagynak egy kis szusszanást is a nézőnek a sok szenvedés közepette – ehelyett az 1923 2. évad teljesen átment nyomorpornóba.

A sztori másik nagy problémája, hogy egyes mellékszálainak egyszerűen nincs létjogosultsága. Leginkább a bennszülött lányról szóló cselekményrész tűnik feleslegesnek, mert hiába kapcsolódik az ő személye a Yellowstone sorozathoz, ez önmagában még nem indokolja az itteni jelenlétét. Egyszerűen nem ad hozzá érdemben semmit a történethez, és csak feleslegesen elveszi a játékidőt a központi karakterektől – ami azért sajnálatos, mert így a Dutton család tagjait egyáltalán nem ismerhettük meg, végig megmaradtak elnagyolt, legfeljebb egy-két tulajdonsággal jellemezhető figuráknak.

A Whitfieldre és Creightonra fókuszáló részek is nyugodtan kimaradhattak volna, mivel ezeknek se volt lényeges funkciója. Az üzletember ugyanis egy teljesen egyoldalú, papírmasé gonosztevő, így a szadizmusának és ármánykodásának mutogatása eléggé öncélúnak tűnik. A Yellowstone-ból jól ismert „aljas gazdag fickó el akarja venni a szerencsétlen farmerek földjét” narratíva akkor is működött volna, ha csak keveset látunk az ellenségekből. Az ugyan önmagában pozitívum, hogy legalább Creighton karakterét kissé árnyalták, de a teljes képet nézve ennek igazából nincs jelentősége. (Sőt, talán inkább csak ront az egészen, hiszen elég rossz fényt vet a sorozatra, hogy egy mellékes antagonista az egyetlen érdekes személy benne.)

Visszaköszön az 1923 2. évad történetében a Sheridan-féle szériáknak az a jellemző hibája is, hogy az előző szezonzáró drámai fordulatát semmissé teszi.

Legutóbb azzal ért véget a történet, hogy Whitfield bejelentette: befizette a család adótartozását, és ha nem adják meg neki a pénzt, övé lesz a Dutton farm. Ez a sokkoló fordulat egy új, az eddigitől eltérő kihívást vetített elő Jacobék számára – ehhez képest az új részekben szó sem volt ilyesmiről. A pénzéhes üzletember érdekes módon nem a saját eszközeivel akarta kitúrni a családot a birtokról, hanem a klasszikus vadnyugati módszerrel, amiben persze Duttonék verhetetlenek. Persze önmagában az nem lenne probléma, hogy a széria szembemegy az elvárásokkal, de így a korábbi évad végének teljesen elvették a súlyát. Sajnos úgy tűnik, Taylor Sheridan kedveli ezt a fajta húzást, hiszen hasonló történt korábban a Tulsa királya esetében, de a Yelowstone-ban is előfordult.

De nemcsak a történet felépítése miatt problémás a forgatókönyv, hanem egyszerűen gyengén megírt.

Az 1923 ugyan a 2. évad során is felmutat néhány érdekes és hatásos részt – mondjuk amikor Jacob megzsarolja a rasszista bírót, vagy a vonatpályaudvaron történő leszámolás –, azonban akadnak kifejezett blődségek is. Alexandra például egy szívhez szóló beszéddel kivágja magát egy szorult helyzetből, Spencer pedig a végén olyasmivel vádolja meg Whitfieldet, amihez a férfinak egyértelműen semmi köze. A szkript igazi gyengéje azonban a párbeszédekben rejlik: az egész évadban alig akad természetes dialógus, a szereplők szinte minden megszólalása színpadias, és nem egymáshoz beszélnek, inkább a közönséghez szónokolnak. Ezeknek a karaktereknek egyszerűen nincs saját jelleme és véleménye, teljesen egyértelmű, hogy pusztán az alkotó szócsöveiként szolgálnak. Sőt, még a narrátor monológjai is csak az életről való filozofálásból állnak.

Az 1923 2. évad igazából annak sulykolásáról szól, hogy a modernizáció mennyi rosszat hozott, a kemény cowboyélet pedig azért volt jó, mert megedzette az embert, és csak az erős élte túl.

Ha el is tekintünk annak kérdésétől, mennyire problémás ez a színtisztán szociáldarwinista üzenet, az mindenképp felróható Sheridannek, hogy ennyire szájba rágósan és patetikusan adja elő a mondanivalóját – pontosan ugyanez a nézőt arcon csapó propagandisztikusság volt a baja Az olajügynök sorozatnak is. Közben a karakterek teljesen el vannak felejtve, és a színészek többsége látványosan nem is tud mit kezdeni a figurájával, Harrison Ford és Helen Mirren is igazán csak akkor vannak elemükben, ha a csipkelődő házastársakat játszhatják. Szomorú, hogy mostanra már az egykor ígéretesnek indult Dutton-saga is ide silányult. A Yellowstone eredetileg egy érdekes, revizionista westernként kezdte, csak később vált egyfajta politikai szócsővé, az 1923 viszont már nem is próbál ennél többnek látszani.

Végül is tehát ez a széria nem több, mint látványos és egy-két részletében érdekes, de alapvetően bántóan szimpla westernsztori, patetikusan előadva. Nemcsak önmagában nagyon gyenge, de a Dutton-sagához sem ad hozzá semmi lényegeset.

4 /10 raptor

1923

1923

western
8 epizód
Premier: 2025.02.23.
Showrunner: Taylor Sheridan
Csatorna: Paramount+

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.