Visszatért a Hulu nagysikerű sorozata, a Gyilkos a házban. Kedvenc önjelölt nyomozóink most már nemcsak az Arconia falain belül, hanem a Broadway-n is nyomoznak. A 3. évad ugyanis kimozdul társasház szűk falai közül és Oliver csillogó, fülbemászó musical darabja lesz nemcsak a sztori, de a gyilkosság középpontjában is. Színház, musical, remekbe szabott dalok, szerelem, és persze egy rejtélyes gyilkosság. A Gyilkos a házban még mindig egy szerethető komfortsorozat, habár a sztorinak kezd szűk lenni a játékidő adta keret. Spoilermentes kritika.
A Gyilkos a házban nagy kedvenc a Roboraptor szerkesztőségében, az első és második évadot is szerettük, és írtunk is róluk. A 2. évad egy drámai cliffhangerrel ért véget: Oliver (Martin Short) új darabjának premierjén a főszereplőt játszó Ben Glenroy (Paul Rudd) holtan esik össze. A 3. évad itt kezdődik: a váratlan haláleset miatt katasztrófába fullad a premier, főhőseink, Oliver, Charles (Steve Martin) és Mabel (Selena Gomez) pedig ismét belesodródnak egy gyilkossági nyomozásba. A múlt és jelen eseményei egy ideig párhuzamosanan fut, hiszen a nyomozás mellett megismerjük a gyilkossághoz vezető eseményeket is.
A fő karakterek közül Charles új párkapcsolatában keresi a helyét, Mabel-nek lassan költöznie kell nagynénije felújított lakásából, és közben azon pörög, mihez kezdjen az életével. Oliver ismét vissza akar térni a rendezéshez, és bebizonyítani, maradt még benne kreativitás. Így találkozunk új színdarabja castingján Lorettával (Meryl Streep) aki egész életében híres színésznő akart lenni, és későn ugyan, de végre valaki felfigyel tehetségére. A darab főhőse pedig nem más, mint Ben Glenroy, a korábbi szuperhős franchise sztárja – aki a való életben egy igazi drámakirály(nő) és tahó. A színdarab főbb szereplőit és stábját is megismerjük, és nem kell hozzá sok, hogy kiderüljön: a felszín alatt bizony sok személyes ellentét és szakmai irigység lapul.
Színház az egész világ
A Gyilkos a házban 3. évada kicsit kimozdul az Arconiából. A 2. évaddal a készítők kimaxolták a társasház és a színes lakóközössége adta potenciált, és jót tett a sorozatnak egy kis helyszínváltás. Ez ugyanúgy igaz a szereplőgárdára is. Ugyan most is vannak benne vicces cameok, ahol a színészek saját magukat játsszák, de Paul Rudd és Merly Streep karakterei most nemcsak a sztárfaktort növelik: karaktereik fontos és szerves részei a sztorinak. Rudd rendkívül szórakoztató, de egyszerre szánni való Ben Glenroy szerepében. Az egykor menő színész már csak önmaga árnyéka, saját hangját nehezen találja, ám kifelé bunkóságával palástolja belső bizonytalanságát.
Meryl Streep Lorettája pedig kicsit furcsa, de kedves, és az egyik legszerethetőbb az új arcok közül.
A nyomozás és podcast mellett azonban új témákkal is szolgál a történet. Bemutatja a színház világát, bepillantást enged egy színdarab készülésének folyamatába. Foglalkozik a hírnévvel és a szakmai irigységgel is, Ben és Loretta karakterein keresztül – és persze a színház iránti szerelemmel. Meddig érdemes küzdeni a hírnévért? Érdemes-e a magánéletet is feláldozni érte? A sztori erre nem akar egyértelmű választ adni, a mellékszereplők történetein keresztül ezekre a kérdésekre reflektálva különböző emberi sorsokat tár elénk.
A színház mellett a másik fő téma az anyaság, és ez a legmeghatóbb eleme a 3. évadnak. Nemcsak az egyes karakterek esetében jelenik meg, de magában a színdarab történetében, és a darab Look for the light című dalában is. A forgatókönyv két karakter történetén keresztül (a spoilerek elkerülése miatt az ő nevükre nem utalok) mutatja be, mi mindenre képes egy anya azért, hogy gyermekét boldognak lássa. Mindketten más módszerekhez folyamodnak, az egyik a szélsőségesen jó, a másik pedig éppen az ellentéte ennek.
Természetesen a gyilkosság és a nyomozás szála is szórakoztató, és izgalmas, mint mindig és a kezdésben már olyat húznak az írók, amitől leesik az állunk. Tele a padlás gyanúsítottakkal és mindenkinek van valamilyen titka. Ismét dobálják ránk a vörös heringeket, de szerencsére a lezárás így is tartogat meglepetéseket, meglepő fordulatokat.
A harmadik évad legjobb része a nyomozás mellett egyértelműen maga a sztoriban lévő musical.
A Gyilkos a házban készítői felkérték a La La Land és Legnagyobb showman zeneszerzőit és szövegíróit, Justin Pault és Benj Pasek-et, hogy írjanak dalokat Oliver darabjához. Az eredmény fantasztikus, lett. Nem vagyok egyedül azzal, ha azt mondom, simán beülnék a színházba és megnézném a Halálcsörgőt, ha játszanák. Ugyan maga a történet nem túlságosan összetett, de a dalszövegek kreatívak, a zene pedig fülbemászó. Loretta dala (Look for the light, amelyen Sara Bareilles is dolgozott) csodálatos, nemcsak Streep hangja, de a szöveg miatt is. Steve Martin számára pedig nem ismeretlen a musical világa (lásd: Rémségek kicsiny boltja), és az ő dala volt talán a legnehezebb. A Which of the Pickwick triplets did it igazi régimódi, hadarós, nyelvtörős darab, de a 78 éves színész simán, kisujjból kihozta.
A sztori kinőtte a tíz epizódot
A Gyilkos a házban 10 epizódja kezd szűk lenni a történetnek. Az epizódok körülbelül fél órásak, és egy ilyen szerteágazó történetet nehéz belesűríteni. Nagyon sok témát érintett a nyomozás mellett, így viszont nem jutott elég játékidő mindenre, és mindenkinek. A mellékszereplők érezhetően háttérbe szorultak, és a főhősök közti konfliktust sem bontották ki igazán. Az egyik epizód végén Oliver, Charles és Mabel összekapnak, ám kb. egy epizód után hirtelen kibékülnek. Ezzel viszont súlytalanná válik a konfliktus. Mabel kapcsán ugyanezt érezni: az évad elején még látjuk ahogy vívódik magában, mihez kezdjen az életével, ám az egész később elsikkad és az évad végére nem látunk igazán karakterfejlődést. Maga a forgatókönyv remek lett volna, ha egy kicsit lenyesnek a szerteágazó szálakból, és inkább kevesebb dologra koncentrálnak az írók. Így sem volt zavaró, de tény, hogy a 3. évad elején emiatt lassan haladt előre a cselekmény.
Verdikt
A Gyilkos a házban továbbra is igazi komfortsorozat.
Vicces, szórakoztató, karakterei mind egyéniségek és szerethetőek. Komoly is tud lenni, ha akar, és az is jól áll neki. A harmadik évad grandiózus lett, a whodonit szál izgalmas és fordulatos, a fiktív musical pedig meglepően jó és szórakoztató. A készítők kitettek magukért, ahogy a színészi játékra sem lehetett panaszunk. A Hulu már berendelte a 4. évadot is, így ennyit arról, hogy Steve Martin a visszavonulását tervezi. Várjuk a folytatást, és persze titkon reménykedem, hogy egyszer teljes egészében láthatjuk színpadon a Halálcsörgő musicalt.
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.