HIRDETÉS

HIRDETÉS

Magazin

Aquaman és Sandra Bullock vakon menekül a Pókverzumba – Roboraptár december

Az évzáró Roboraptárban visszatér Robin Hood, halemberek küzdenek űrrobotokkal és újabb szintre emelkedik a George R.R. Martin kultusz.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film:

Robin Hood

Magyar premier: december 6.

Abba már csak-csak beletörődtünk, hogy bizonyos legendákból (Artúr király, Robin Hood) valamiért minden évtizedben muszáj egy feldolgozást készíteni, de azt nehéz felérni ésszel, hogy ezekben miért csak annyi az alkotói elképzelés, hogy éppen az aktuális stílusdivatra szabják. Ez most a nyálas-romantikus és a nagyonkomor-nagyontörténelmileghű irányvonal után az agyonstilizált-agyoneffektelt, anakronisztikus, posztmodern megközelítést jelenti. Azaz azt, hogy még ha Otto Bathurst sikerrel is vezényelte le első nagyjátékfilmes munkáját, a Robin Hood valószínűleg éppen ugyanazt az élményt fogja nyújtani, ami már a könyökünkön jön ki a sok egyívású blockbusternek hála. De a külföldi kritikák alapján még ez a veszély sem fenyeget, ugyanis a hírek szerint a tolvajok fejedelmének legújabb mozgóképes eljövetele simán csak úgy borzasztó, ahogy van. (Becságh Dániel)

HIRDETÉS

Aquaman

Magyar premier: december 13.

Aquamannek és James Wannak jutott az a hálátlan feladat, hogy kilendítse a DC filmuniverzumát immár sokadik mélypontjáról. A stáb és a marketing minden erejével igyekezett meggyőzni minket arról, hogy nem fogják elkövetni ugyanazokat a hibákat, és ezt egyelőre el is hisszük, azt azonban már kevésbé, hogy az atlantiszi hős érdekfeszítő irányba fogja tágítani a szuperhősfilmek meglehetősen zsúfolt világát. Az eddigi kritikák ugyan dicsérik a film humorát és az akciójeleneteket, de egyelőre minden jel arra utal, hogy a DC továbbra is csak követi, és nem teremti a divatot. Ez pedig ha katasztrófával nem is, de lenyűgöző filmélménnyel sem kecsegtet. (Becságh Dániel)

Pókember – Irány a Pókverzum

Magyar premier: december 13.

A Venom végén már kaptunk egy rövid betekintést a következő Pókember-film, az Irány a Pókverzum!-ba. Ez az animációs film, amelyet a kritikusok egyenesen az év szuperhősmozijaként emlegetnek, a Marvel képregényeknek egy olyan aspektusát dolgozza fel, amely az élőszereplős mozifilmekből eddig kimaradt: a párhuzamos valóságok létezésének lehetőségével játszik el. Főhőse Miles Morales maga is a fő Marvel Univerzumtól különböző valóságban él, amelyben ő maga a Pókember. Aztán feje tetejére áll a világa, amikor ráébred, hogy nem ő az egyetlen hálószövő szuperhős a Multiverzumban. (Barna Benedek)

Űrdongó

Magyar premier: december 20.

A Michael Bay-féle Transformers-sorozat sosem volt a kritikusok kedvence, de legalább nagy bevételt produkált. A legutolsó résznél azonban már a korábbiakhoz képest rendesen megcsappant a nézőszám, így a stúdió érezte, hogy új irányba kell állítaniuk a franchise-t. Bay hátrébb lépett producernek, átadva a rendezői széket Travis Knightnak, a Kubo és a varázshúrok direktorának, aki a közönségkedvenc Űrdongóról szóló filmjével rebootolja a sorozatot, visszatérve a klasszikus G1-es Transformer-dizájnokhoz. (Barna Benedek)

https://youtu.be/ND1HY95K-Pg

Az Úr hangja

Magyar premier: december 20.

Pálfi György a szenzációs Taxidermiával vált nemzetközileg is ismertté, most pedig egy Stanislaw Lem regény adaptációjával igyekszik végleg beleégetni nevét a köztudatba. Amennyire tudni lehet, Az Úr hangja cselekménye eltér majd az 1968-as sci-fi regénytől, leginkább annak gondolatvilágát igyekszik átemelni napjainkba. Pálfi filmjének középpontjában egy harmincas éveit taposó férfi áll, aki Magyarországról Amerikába utazik, hogy megtalálja negyven éve emigrált édesapját. A kutatása viszont összefonódik egy titokzatos felfedezéssel, ami bizonyítékként szolgálhat arra, hogy nem vagyunk egyedül az univerzumban. A film eddig nagyon ígéretesnek tűnik és reméljük, amellett, hogy végre készül egy igazán nagyszabású magyar science-fiction, ez a rendező útját is megalapozza a világhír felé. (Hartai Dávid)

Bird Box

Netflix premier: december 21.

A Bird Box az eddigi hírek alapján tipikus Netflix-projekt: a streamingszolgáltató bevállalta egy olyan produkció elkészítését, amitől a legtöbb nagy stúdió rettegett volna, majd az első kritikát szerint lelkiismeretesen kudarcot is vallott vele. Josh Malerman azonos című horrorregénye ha nem is adaptálhatatlan, de mindenképpen egyedi filmnyelvet igényelt volna – annál pedig mindenképpen egyedibbet, mint amiről az előzetes árulkodik. Afelől nincs kétség, hogy a Bird Boxnak akadnak majd ebben a formában is kifejezetten erős pillanatai, de úgy tűnik, azt a korszakalkotó horror-remeket már soha nem fogjuk látni, aminek a lehetősége benne volt ebben a történetben. (Becságh Dániel)

Mirai – Lány a jövőből

Magyar premier: december 27.

Mamoru Hosoda, a Mirai rendezője felé már megalapozták a bizalmunkat korábbi filmjei: Az idő fölött járó lány (2006), a Nyári háborúk (2009), a Farkasgyermek (2012), vagy a legutóbbi A fiú és a szörnyeteg(2015). Témaválasztása sosem köznapi, általában a küzdelem áll a középpontjukban. Harc a szörnyek ellen, a virtuális valósággal, a társadalmi konvenciókkal, az anyaság problémáival, vagy éppen a kamaszkor kilátástalanságával. Ezúttal a Mirai, csakúgy mint Az idő fölött járó lány, az időutazás kérdésével is foglalkozik. A filmben Kunnak, a négyéves kisfiúnak nehéz elfogadnia kishúga érkezését, azonban a történet varázslatos fordulatot vesz: a házuk udvarának végéből titokzatos kert nyílik, mely átjárót nyit a múltba a kisfiú számára. Így találkozhat saját anyjával, amikor az még kislány volt, sőt a dédapjával is fiatalemberként. Mégsem ez a legvalószínűtlenebb találkozás, ami a kisfiúra vár. (Koós Anna)

Ragadozó városok

Magyar premier: december 27.

Hollywood kissé nehezen kapcsol, így hiába csengett le már bőven a YA-láz, karácsonykor még megpróbál kasszát robbantani az örökmozgó város-gépezetekre épülő világ, aminek  – az eddig látottak alapján – ezzel le is tudtuk minden említésre méltó vonását. Ha szeretnénk megfelelően belőni a Ragadozó városokkal kapcsolatos elvárásainkat, csak gondoljunk bele abba, hogy bár a producer Peter Jackson neve virít jó nagy betűkkel minden előzetesen és plakáton, a rendező Christian Rivers eddig mindössze storyboard-rajzolóként sertepertélt Középfölde körül. Ez természetesen nem garancia a színvonaltalanságra, de jól mutatja, hogy A Gyűrűk Ura alkotói számára ez a produkció a benne szereplő városokhoz hasonlóan inkább gépezet, mint szívvel-lélekkel megtöltött élőlény. (Becságh Dániel)

Sorozat

Nightflyers (1. évad)

Sorozat premier: december 2. (Syfy)

Trónok harca sikere miatt nyilván elkerülhetetlen volt, hogy előbb-utóbb adaptálják George R. R. Martin többi munkáját is. A Syfy csatorna most az Éjvadászok című novellára csapott le, ebből készítettek sorozatot. Ebben a sci-fi horrorsztoriban egy csapat tudós a címszereplő űrhajó fedélzetén elindul, hogy elsőként létesíthessenek kapcsolatot egy idegen civilizációval. Azonban az út során szörnyű erőszakos események követik egymást a Nightfyler fedélzetén, és a legénység tagjai elkezdenek egymásra gyanakodni, illetve attól félni, hogy esetleg valami vagy valaki más is van a fedélzeten rajtuk kívül. (Barna Benedek) 

Counterpart/Képmás (2. évad)

Évad premier: december 2. (Starz)

December elején ismét folytatódik a kissé vontatott, néhol unalmas, de egészen jól működő Counterpart, vagy magyar címén Képmás. A J.K. Simmons főszereplésével futó sorozat Berlinben játszódik, ahol egy katonai kísérlet során lyukat ütnek a dimenziófalon, ezáltal kötve egybe a mi Németországunkat egy alternatív valóság Németországával. A két világ német kormánya a lehető legnagyobb titokban kezeli a dolgot, a külvilágnak fingja sincs arról, mi folyik a háta mögött, viszont a két fél addig szépen kereskedik egymással, a valuta pedig nem más, mint az információ. Azonban ez a kapcsolat korántsem baráti, sokkal inkább diplomáciai, amit beárnyékol egy „apró”, népirtásnak vélt történelmi esemény. Az alternatív világban járvány pusztított, ami az emberiség egy nagy részét kiirtotta. A járványért sokan odaátról a mi oldalunkat hibáztatják, így nem meglepő, hogy van, aki a bosszúra, a revansra esküszik. A Counterpart egy nagyszerű kémdráma, ami nem csak a két világ közötti politikai, diplomáciai, terrorizmusba átcsapó hajszát boncolgatja, hanem szembe állítja főszereplőjét önmagával. Parafrázisa annak a kérdésünknek, hogy „milyen lennék most, ha akkor máshogy döntök”. Az első évad során az aktakukac, érzelmes főszereplő, Howard Silk kapcsolatba kerül önmagával, az edzett, kőkemény Howard Silkkel. A sorozat zseniális ívben vezeti egymás felé a két karaktert, Simmons duplajátéka pedig tökéletesen átadja a folyamatosan visszhangzó kérdést: „Ilyennek kellene lennem?” A Counterpart lassan építkezik, lassan halad, de koncepciózus, átgondolt, izgalmas. Aki eddig nem nevezett be rá, itt az ideje elkezdeni (kritikánkat itt olvashatjátok az első évadról), aki pedig igen, annak nem kell bemutatni, miért működik. A sorozat az HBO és az HBO GO kínálatában lesz nálunk elérhető. (Szaniszló Róbert)

Travelers/Idővonal (3. évad)

Évad premier: december 14. (Netflix)

A távoli jövő – mint a legtöbb jövővel foglalkozó történetben – nagyon kellemetlen irányba csúszik el. Halál, szenvedés, nyomor, pusztulás és kipusztulás. Erre van esélye az emberiségnek, hacsak valaki nem menti meg az egész kuplerájt. Ezért dolgozták ki az utazó programot, amely egy olyan kvantum-technológiával dolgozik, ami képes az emberek tudatát egyfajta operációs rendszerré tömörítve visszaküldeni a múltba, hogy ott majd ügynöki sejteket alkotva meg nem történtté tegyék a jövőt. A program vezetője, az Igazgató olyan személyeket választ „gazdatestnek”, akik a történelmi feljegyzések szerint amúgy is meghaltak volna, tehát a „felülírásukkal” és végső soron a be nem következett halálukkal nem teszik kiszámíthatatlanná, történelmi szempontból zavarossá az idő folyamát, viszont kerülhetnek olyan közel a tűzhöz, hogy jobbá tegyék a jövőt. A sejtek ötös csapatokban – egy szanitéc, egy harcász, egy történész, egy mérnök és egy a vezető – tevékenykednek, a sorozat pedig egy ilyen csapatot tart mikroszkóp alá. A Travelers sorozat már a harmadik évadával debütál december közepén, s bár joggal lehet herótunk az időutazós sorozatoktól, ő mindenképpen megérdemel egy esélyt. Mert azon túl, hogy folyamatosan az idővonallal babrál a sorozat, a narratív fókusz szépen hajlik a karakterdráma irányába is. Ugyanis a sorozat nem csupán akcióról, időhurkokról, paradoxonokról szól, hanem arról is, hogy a távoli, tragikusan ocsmány jövő embere hogyan próbál egy még viszonylag rendben lévő 21. századi életet élni amellett, hogy lényegében egy titkos ügynök. Az első két évad roppant ügyesen és kiegyensúlyozottan lavírozott a karakterívek és a cselekmény között, egyszer sem robbantva szét az agyunkat értelmetlen, időutazós-paradoxonos sallanggal. Az első és második évad elérhető a Netflixen, de aki szinkronosan szereti a sorikat, azok se keseredjenek el. Ugyanis a Viasat6 megdobott minket az első évad magyarosított változatával, ami az Időhurok címet viseli. (Nem összetévesztendő a 2003-ban megjelent, azonos címet kapó mozival, aminek Paul Walker a főszereplője.) Az „Utazók” fordítás biztos nagyon snasszul hangzott a kreatív fejekben. A második évadról írt kritikánkat itt olvashatjátok. (Szaniszló Róbert)

Chilling Adventures of Sabrina: A Mindwinter’s Tale

Premier: december 14. (Netflix)

A decemberi sorozatszezon nem lehet teljes ünnepi különkiadás nélkül. A Netflix októberben indult tini-horror sorozatával, a Chilling Adventures of Sabrinával teszi borzongatóvá a karácsonyt. A karácsonyi epizód, a Church of Night a téli napfordulót ünneplő szokásait helyezi középpontba. Ilyenkor összegyűlik a család Yule tüze körül és pogány dalokat énekelnek, illetve megérkeznek a szeretettel és kevésbé várt vendégek is. Sosem tudhatjuk, ki jön le a kéményen. (Scheirich Zsófia)

Timeless/Időutazók (3. évad)

Évad premier: december 20. (NBC)

Valószínűleg az Időutazók az utóbbi évek leginkább hányatott sorsú sorozata. Amíg az első évada futott, a készítői végig perben álltak, mert egy hasonló témájú és koncepciójú spanyol sorozat gyártói az ötletük ellopásával vádolták őket. Aztán a sorozat egy évad után kaszát kapott, hogy végül mégiscsak berendeljék a folytatást. A második széria után az NBC csatorna ismét abba akarta hagyni a sorozatot, de végül is úgy döntöttek, hogy egy kétrészes tévéfilmmel zárják azt le. A finálé fő kérdése, hogy a főhősöknek sikerül-e megmenteniük a második évadban megölt társukat. (Barna Benedek)

The Orville (2. évad)

Évad premier: december 30. (Fox)

A Discoveryt sok régi Star Trek-rajongó nem szereti, mert sokkal inkább hasonlít a J.J. Abrams-féle rebootokhoz, mint a klasszikus sorozatokhoz. Ők inkább a köztudottan sci-fi rajongó Seth MacFarlane sorozatával, a The Orville-lal kapták meg azt, amire régóta vágytak: az eredeti Trek-hangulatot idéző, mégis frissnek ható szériát. Bár a főszerepet is alakító MacFarlane nem hazudtolja meg magát, és ahol csak tud, elsüt valamilyen poént, azonban a sorozata jóval több, mint a régi sci-fik paródiája: aktuális témákhoz nyúl hozzá, és sokszor elég erős társadalomkritikát fogalmaz meg. Éppen ezért nem is feltétlenül csak azoknak lehet érdekes és élvezetes, akik kívülről tudják a Star Trek összes részét. (Barna Benedek)

https://youtu.be/lavy7qZ1aoo

Könyv

George R. R. Martin: Éjvadászok (Agave könyvek)

Várható megjelenés: december 3.

A kötetben George R. R. Martin sci-fi univerzumában, az Ezer világban játszódó kisregényeket és novellákat gyűjtötték össze. A címadó, 1980-ban született kisregényben egy csapat asztronauta a volkrin nevű idegen faj keresésére indul, akik állítólag a legősibb értelmes faj voltak a régmúltban. Azonban az út során, az űrben megmagyarázhatatlan halálesetek követik egymást, és a legénység tagjai kétségbeesetten próbálnak rájönni, hogy mi történik velük. A Syfy sorozata előtt mindenképpen érdemes lehet elolvasni a könyvet is. (Barna Benedek)

Josh Malerman: Madarak a dobozban (Fumax kiadó)

Várható megjelenés: december közepe

Josh Malerman regénye a 2010-es évek egyik legpörgősebb poszt-apokaliptikus története. A Madarak a dobozban nyomasztó jövőképében a civilizáció bukását túlélők egyszerűen csak „lényekként” hivatkoznak azon baljós jelenésekre, amelyekre elegendő egyetlen kósza pillantást vetni ahhoz, hogy az óvatlan emberen egy csapásra eluralkodjon a téboly. A világvége hajnalán anyává váló Malorie ebben a kegyetlen környezetben szemfedővel, vakon tapogatózva próbál biztonságos helyre jutni gyermekeivel, miközben a múlt brutális emlékei gyötrik. A Fumax Kiadó már 2015-ben megjelentette magyar nyelven ezt az emlékezetes horrort, a Netflixes adaptáció apropóján most filmes borítóval is a kezünkbe vehetjük a kötetet. (Hári Dániel)

Anthony Ryan: A hamu Birodalma (Fumax kiadó)

Várható megjelenés: december közepe

Véget ér a Draconis memória-trilógia és minden eddig felmerült kérdésre választ kapunk. A sárkányvérrel varázsoló emberekre alapozott birodalmi gazdaság meggyengülni látszik, az országot külső ellenségek veszélyeztetik. Azonban a politikai játszmák és intrikák eltörpülnek a legendákból feltámadt lény, a Fehér sárkány hírére. Hogy megakadályozzák a bestia és seregeinek betörését, Claydon Torcreek, Lizanne Lethridge és Corrick Hilemore a világ különböző pontjairól próbálják befolyásolni az eseményeket. A nemrég felfedezett ősi titkokkal, egy új technológiával és néhány új szövetségessel még lehet esélyük a menekülésre. (Scheirich Zsófia)

Leigh Bardugo: Six of Crows – Hat varjú (Könyvmolyképző kiadó)

Várható megjelenés: december 7.

Meguntad, hogy a Young Adult fantasykben minden meseszép és boldog a vég? Leigh Bardugo megmutatja, hogy lehet ezt másként is. Ketterdam nyüzsgő kereskedelmi központjába viszi olvasóját, ahol pénzért bármit megkaphatsz – ezt Kaz Brekker, korának tehetséges bűnözője is jól tudja, és azt is, mikor kap valaki visszautasíthatatlan ajánlatot. Veszélyes küldetésbe keveredik, de cserébe olyan gazdagságot kínálnak neki, amelyről addig álmodni sem mert. Viszont a feladat is túlnő Kazon, tudja, egyedül nem teljesítheti azt. Így gyűjti maga köré bűnbandáját, a legelvetemültebb fickókból álló csapatot, hogy övé legyen a vagyon, és persze a világ is megmeneküljön. (Scheirich Zsófia)

Képregény

Joe Hill: Locke & Key 1. – Kulcs a zárját (Fumax kiadó)

Várható megjelenés: december 2.

Az év utolsó képregényes eseményére, a Hungarocomixra hazánkba ritkaság számba menő képregény érkezik: Joe Hill és Gabriel Rodrigez Locke & Key horrorja. Hill és Rodrigez egy nem mindennapi házba invitálja olvasóit. A Locke-család egy szörnyű tragédia után kénytelen a család régi birtokára, a massachusettsi Lovecraftba költözni. A ház különös titkokat rejt: különböző, különleges erővel bíró kulcsaival más-más kapukat nyithat, melyek más-más borzalmakra nyílnak. A három Locke testvér, Bode, Tyler és Kinsey sorra tárják fel a ház titkait, azonban a legborzalmasabb az épület alatt rejtőzik: egy kegyetlen lény, ami nem nyugszik, míg ki nem tárja a legborzalmasabb dolgokat rejtő ajtót. (Scheirich Zsófia)

Mark Millar: Ha/Ver 1. (Fumax kiadó)

Várható megjelenés: december 2.

Matthew Vaughn filmje alapjául szolgáló Kick/Ass képregény végre megjelenik magyarul is a Hungarocomixon! Dave Lizewski az átlagos tinédzserek életét éli. Szereti a videojátékokat, a lányokat, a képregényeket, néha kicsit bénázik. Dave azonban ennél többre vágyik: szuperhős szeretne lenni. Nem találkozik radioaktív pókkal, így magának kell kezébe venni sorsát, és valóra váltani nagy álmát: éjszakánként jelmezt húz és felveszi a küzdelmet a bűnözőkkel. Szuperképességek és hősi kvalitások nélkül azonban nehéz helyt állni ebben a szerepben. (Scheirich Zsófia)

Brian K. Vaughan – Fiona Staples: Saga 1. (Pesti Könyv)

Várható megjelenés: december 2.

Szintén a Hungarocomixra érkezik az elmúlt évek egyik legnépszerűbb képregénye, a SAGA. Brian Vaughan (Y, az utolsó férfi) és Fiona Staples (Mystery Society) sorozata az USA-ban az 50. résznél jár, és végre magyarul is becsatlakozhatunk a történetbe: 2019. őszéig 4 kötet jelenik meg, melyek 6-6 részt fognak tartalmazni. A sorozat középpontjában egy fiatal pár – Alana és Marko – áll. Egykor mindketten fajuk vég nélküli háborújában küzdöttek, ellentétes oldalon, míg egymásba nem szerettek. Mindent hátrahagyva egybe keltek, és igyekeznek elmenekülni ismert világukból az új élet és annak reményében, hogy gyermeküknek, Hazelnek biztonságos otthont teremtsenek. (Scheirich Zsófia)