Film

A majomkirály elmajomkodja a benne rejlő lehetőségeket, de még így is parádés

A majomkirály egy szórakoztató hétvégi családi animációs film, aminek remek képi világa valamennyire leplezi felületes narratíváját és karakterépítését.

A Vu Cseng-ennek tulajdonított, XVI. századi Nyugati utazás Kelet-Ázsia egyik legjelentősebb alkotása, amiben a korabeli régió vallási és társadalmi ethoszai mind visszaköszönnek és a mai napig éreztetik hatásukat. A „keleti Odüsszeia” egyszerre kalandregény, szatíra, spirituális narratíva és összetett példázat, amiben Hszüan-cang zarándok a Buddha felszólítására szútrák begyűjtésére indul Közép-Ázsiába és Indiába – tehát nyugatra. A történet a szerzetes egykori, VII. századi saját beszámolóit vegyíti népi és mitológiai történetekkel, ahol a főszereplő a Buddhától három, múltbéli bűneiért vezeklő segítőt kap, köztük Szun Vu-kungot, a majomkirályt, aki különösen kiemelt szerephez jut. (A történet egyébként a terebess.hu-n elolvasható Csongor Barnabás fordításában.) A Netflix legújabb animációs filmje a 100 fejezetes eposz első szakaszát dolgozza fel, ami azt meséli el: mit is követ el az antihős majom azért, hogy majd vezeklésképp elkísérje útjára a szerzetest. A majomkirály tehát a konkrét utazás előtörténete.

Egy nap egy magas hegytetőn megszületik egy sziklából egy majom (Jimmy O. Yang), aki szinte azonnal zűrt okoz a felhőpalotájában tevékenykedő, mennyei jáde császárnak (Hoon Lee). Az égi uralkodó már eltenné láb alól a piszeorrút, amikor a bölcs Buddha felszólítja: ne bántsa, ugyanis fontos végzet vár rá. A tomboló kölyök megtalálja fajtársait, akik kiközösítik, miután botorsága és hiperaktivitása miatt veszélybe sodorja őket. A lény úgy dönt, hogy bebizonyítja: igenis értékes tagja lehet a csapatnak, így elkezd hosszú éveken keresztül edzeni. A folytonos bizonyítási vágy egyre nagyobb ambíciókat szül benne – a valahova tartozás után egészen a halhatatlanságot tűzi ki célul. Ehhez hű társa lesz egy bűvös (a néző számára érthetetlenül), beszélő bot, amellyel könnyedén legyőz mindenkit, aki az útjába áll. Fegyverét azonban a vízalatti sárkánykirálytól (Bowen Yang) cseni el, aki épp világuralomra szeretne vele törni, hogy móresre tanítsa a szárazföldi lényeket. A közben majomkirállyá avanzsálódó hérosz tehát elindul, hogy vagy így, vagy úgy elfoglalja a saját maga által méltóként titulált helyét a mennyei panteonban; hozzácsapódik Lin (Jolie Hoang-Rappaport), egy parasztlány, aki meg akarja védeni faluját a szárazságtól; miközben üldözi őket a sárkánykirály.

A majomkirály legnagyobb erőssége pörgős, dinamikus animációs stílusa.

Az alkotók igen látványos és szórakoztató jelenetekkel pakolták meg a másfél órás kalandot, kreatívan építve a figurák sajátosságaira. A majom túlzóan látványos mozdulatsorai és a bot rugalmas méretváltozásai mind élvezetes képsorokat eredményeznek, amik humorral fűszerezve kínálnak harcokat mindenféle környezetben. Kifejezetten jópofa A kis hableány Ursuláját és csatlósait idéző sárkánykirály és követőinek megvalósítása: a gőgös uralkodó kiszárad a felszínen, így egy vízzel teli kádban cipelik fel-alá. A karakterek interakcióiból számos helyzetkomikum születik, amik a pazar látványelemekkel együtt szórakoztatóvá teszik a filmet.

Karakterfejlődésre azonban nemigen maradt hely, bár fel-felütik a fejüket időnként a buddhista tanok fontosabb gondolatai. A majomkirály magányának, szeretetéhségének, hovatartozásvágyának és gőgjének együttese az a masszív randalírozás, amit lenyom, de ennek kibontása nagyjából az utolsó negyedórára marad. A többi figura mind egydimenziós, és ugyan Lin esetében egy komplexebb karakter is születhetett volna, inkább a cselekmény előremozdítását szolgálják tettei. Ez persze önmagában nem akkora tragédia, főleg egy családi film esetében, de az ilyen animációs filmek között több példa is van, amikor a mélyebb jelentést és a fogyasztható előadásmódot kiválóan ötvözik – sőt, erre példa a Netflix egyik tavalyi alkotása, a fenomenális A tengeri fenevad. A szinkronhangok egyébként jelentősen hozzájárulnak az élményhez. Jimmy O. Yang kiváló majomkirály, és ügyesen játszik hangjával, hogy életre keltse ezt a tréfamester antihőst. Bowen Yang a piperkőc, hataloméhes sárkánykirály szeszélyességéhez illik remekül, míg Jolie Hoang-Rappaport Linje szuperül egyensúlyoz az engedelmes segéd és a kiboruló halandó szerepe között. Plusz, BD Wong mély hangja tökéletes a bölcs Buddhához, aki meglepően fontos szerepet játszik a cselekményben,

spirituális, kelet-ázsiai filozófiát csempészve az akcióorientált, wuxia ihlette bombasztikus eseménysorozat végére.

A film rendezője, Anthony Stacchi (Doboztrollok) igyekezett szépen ötvözni az ázsiai, amerikai, illetve angolszász kultúrák sajátosságait, modern csavarokkal megpakolva egy kínai klasszikust, igyekezve úgy felépíteni, hogy a terjedelmes alapmű beleférjen egy egészestés animációba. Míg tartalmilag felemás az eredmény, az előadásmód kétségtelenül siker. A 3D-s A majomkirálynak van saját metálos, 2D-s animációs démonirtós szegmense; jópofa zenés betétje; bürokratikus kelet-ázsiai alvilága és Vegas-szerű tengeri birodalma – csak hogy párat említsek. A stílusok és megközelítések szépen tükrözik a globalizált világunkat amellett, hogy nem amerikanizálják el a filmet: erről árulkodik a csupa ázsiai színészekből verbuválódott gárda is.

A majomkirály tehát egy olvasztótégely: van, hogy kifejezetten működik; de van, hogy kevésbé. Végig szórakoztató és leköti a figyelmet, de nem túl emlékezetes. Az animáció pazar, az alkotók ügyesen használták ki a virtuális teret, amiben dolgoztak, és minden összecsapás remekül illeszkedik az adott lokációhoz. A szinkronmunka kiváló, de nincs hozzá valódi karakterfejlődés és mélység – bár a finálé tesz erre kísérletet, de túl kevés, túl későn. A kultúrák keveredése egyedi hangulatot kölcsönöz neki, de – érthetően – nehéz egy ennyire masszív, és már többször feldolgozott művet adaptálni. A végeredmény azonban egy szórakoztató hétvégi mese, ami remek az egész családnak. Ha ezáltal a félteke ezen felén is megismerkedhetnek ezzel a remek és fontos történettel az emberek, ráadásul szórakoztató módon – akkor már megérte.

6 /10 Majomraptor

A majomkirály

The Monkey King

animációs fantasy akció-vígjáték
Játékidő: 96 perc
Premier: 2023. augusztus 18.
Rendező: Anthony Stacchi
Csatorna: Netflix

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

Gyerekkorom óta a videojátékok és filmek minden aspektusa a szenvedélyem, műfajtól és stílustól függetlenül. Hamar rájöttem, hogy érdekel, mi van a felszín alatt, és az írás remek módja annak, hogy a felszínre hozzam - elsősorban magamnak, de szívesen osztom meg másokkal is.