HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

A tízmilliós kérdés: miért gondolta valaki, hogy szükségünk van erre a Két tűz között-sorozatra?

James Cameron filmklasszikusa, a Két tűz között sem úszta meg a feldolgozást, amely a korszellemnek megfelelően egy tévésorozat formájában érkezett meg. Sajnos a szériának nem sikerült igazolnia a létjogosultságát. Évadkritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Vannak olyan mozifilmek és filmes franchise-ok, amelyek jól adaptálhatók kisképernyőre. Az első két Terminator-film történetét folytató Sarah Connor krónikái például remekül ki tudta használni a sorozat-formátumból adódó előnyöket, és valódi mélységet, árnyalatokat adott a már ismert karaktereknek, valamint részletesebben körül járta az időutazás és az ember-robot viszony kérdéseit. Hasonlóképpen A klónok háborúja is jobban és hatásosabban be tudta mutatni azokat a témákat, amiket a Star Wars-előzménytrilógia feszegetett. Közelebbi példának pedig itt van a Két test, egy lélek szerializált változata, amely sikeresen gondolja újra az eredetit. A Két tűz között alapsztorijában is simán benne volt egy legalább egy évados sorozat lehetősége – több dolgot is el kellett szúrni ahhoz, hogy ez a feldolgozás ne sikerüljön.

Ami az alapkoncepciót illeti, a készítők előtt két út állt: hosszabban és részletesebben elmesélni a mozifilm történetét, vagy pedig tovább szőni azt, bemutatva, miként alakult a főszereplő házaspár élete, miután a nő rájött, hogy a férje egy kém. A széria alkotói az utóbbi lehetőség mellett döntöttek, azonban az ehhez választott formulával rendesen mellé lőttek:

HIRDETÉS

a Két tűz között epizodikus jellegű, részenként egy-egy külön esetet mesél el, a rövid játékidő miatt azonban lényegében olyan az egész, mintha az eredeti filmhez készítettek volna több rövid – negyven percbe sűrített – folytatást.

Mivel nincs idő részletesebben kibontani az egyes epizódok cselekményét, minden ügy viszonylag gyorsan és egyszerűen megoldódik a sorozatban, és hasonlóképpen a két főszereplő kapcsolatának alakulását is az jellemzi, hogy minden felmerülő problémán hamar – még az epizódon belül – túllépnek. Eleve nem is ugyanolyan érdekes és eredeti mindegyik történet, de még az ötletesebbek és szórakoztatóbbak is összecsapottnak hatnak a rövidségük miatt. Sokkal szerencsésebb lett volna, ha inkább 2-3 epizódon átívelő sztoriszálakban gondolkodnak a készítők, és a kevesebb történetet jobban kidolgozzák. Az évad végére ugyan valóban próbálkoztak is valami ilyesmivel, de az túl későn jön és kevés is.

De a rövid részekből fakadó összecsapottságnál is zavaróbb az, hogy mennyire infantilisek a történetek:

az epizódok arra a sablonra épülnek, hogy a kémházaspárnak valamilyen magánéleti gondja akad, aztán hogy, hogy nem az aktuális küldetés során megtanulnak valamit, ami segít túllépniük a személyes problémájukon.

Mindezt ráadásul mindegyik esetben teljesen szájba rágósan tálalják. Egyszerűen elképesztő, hogy egy elvileg felnőtt közönséget megcélzó, hírszerzésről szóló akcióvígjáték-sorozatban a kisiskolások nevelésére szolgáló gyerekműsorok mintájára tálalják a sztorikat. Nehéz megemészteni, hogy ezt bárki is komolyan gondolta. Ez így már a 90-es években is ciki lett volna, ma pedig aztán kifejezetten kínosan hat.

A sztorik gyengeségéért a látvány sem tud különösebben kárpótolni, mert az akciójeleneteken azért érezni lehet, hogy nem volt egyet rengető költségvetése a sorozatnak.

Igazából az egyetlen dolog, amit igazán jól eltaláltak, az a szereposztás: a két központi karakter, a csapatuk tagjai és a fontosabb epizódszereplők esetében is jól választottak.

Nincsenek persze nagy alakítások, de erre a sablonos, sztereotip figurák miatt egyébként sem lenne szükség. Viszont a hősök szerethetőek, a gonoszok pedig nem tűnnek karikatúra-szerűnek, ami egy ilyen típusú szériában pontosan elég. A Schwarzenegger és Jamie Lee Curtis cipőjébe lépő Stewe Howey és Ginger Gonzaga szerencsére nem próbálják az elődeiket imitálni, hanem újraértelmezik a karaktereiket, akik egyébként kifejezetten jól is működnek együtt. De a mellékszereplők között is vannak remekül eltaláltak, például a Charlie Nix által megformált tini hacker, vagy Matthew Lillard pszichopata bérgyilkosa, akinek a figuráját sikerült teljesen elfecsérleni.

Biztosan lehetne érdekes és értelmes sorozatot csinálni a Két tűz között alapján, egy olyan páros pedig, mint Howey és Gonzaga, könnyedén elvinnének a hátukon még egy nem tökéletesen megírt akcióvígjáték-szériát is. Ez a feldolgozás már az alapkoncepciójával félrement, az elkaszálása tehát nem nagy veszteség.

5 /10 raptor

Két tűz között

True Lies

akcióvígjáték
13 epizód
1 évad
Premier: 2023.03.1.
Csatorna: CBS

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.