Skip to content
  • Rólunk
  • Elérhetőség
2025.06.21.
Kövess minket :
  • Kezdőoldal
  • Hírek
  • Film
  • Sorozat
  • Könyv
  • Képregény
  • Podcast
  • Game
  • Magazin
  • Kezdőoldal
  • Hírek
  • Film
  • Sorozat
  • Könyv
  • Képregény
  • Podcast
  • Game
  • Magazin
Roboraptor Game Véletlenül megtanultam angolul, miközben nyomtam a GTA-t
Game

Véletlenül megtanultam angolul, miközben nyomtam a GTA-t

  • Írta Zsótér Indi Dániel
  • 2016.06.10.
  • Olvasási idő: kb 4 perc

Van köztetek olyan, aki kiváltságosnak érezte magát, amiért iskolába járhat? Még ha ez így is van, valószínűleg mindenkiben megfogalmazódott már a kérdés, hogy miért kell algebrát, geometriát, verseket tanulnia? Valóban kiváltság, hogy tanulhatunk, viszont az oktatási rendszer sikerességének egyik nagy akadálya pont az, hogy kötelező.

Tolkien – Fény a sötétségben

Mivel mindenki jár iskolába, az is, aki nem akar, a legtöbb diák teherként éli meg, hogy oktatásban részesül. Nyilván mindenkinek eszébe jut izgalmasabb dolog a tanulásnál. De szélsőségesen szerencsétlen felállás, hogy zömében beszéddel és írással tanítunk olyan gyerekeket, akik a képet olvassák legjobban, és az interakció köti le legjobban a figyelmüket.

Sleep2 (1)
Számoljunk együtt, csak semmi értelmeA videojátékok korának hajnalán is akadtak olyan koponyák, akik ezt felismerték, így az oktató jellegű játékok – amelyek a fent említett erényeket tartalmazzák – már idejekorán megjelentek a piacon, többnyire nem túl sikeresen. Hiszen ha a diák már a számítógép előtt ül, nem a varázstörpékkel fog matekozni a Számoljunk együtt! című csodás oktatóprogramban, hanem GTA-zik.

Nem a médium a kényszerű tanítás sikerességének a kulcsa, hanem a marketing. Szélsőséges példa, de a mai gamer társadalom egy hobbi miatt, járulékosan tanult meg angolul. A végső cél a játék jobb megértése, a felvett anyag pedig „csak úgy meglett”. A lényeg, hogy egy vonzó célhoz vezessen, afelé haladva pedig alattomosan a fejünkbe verjen valamit. Az oktatás és a játékprogramok összekapcsolása olyan területeken, amelyeken ez lehetséges, minden bizonnyal meg fog történni a jövőben.

logo_03_02-118398867263862

Ahol a pénisz-rajzolás önmaga jutalma

Nem meglepő, hogy az oktató játékok gondolata a programozás területén kezdett legkorábban egy működő formát ölteni. A programozást oktató, egyébként magyar fejlesztésű Comenius Logo-val (egy teknőcöt irányítunk egy üres lapon parancsokkal, és amerre halad, ott nyomot hagy) sokunk találkozhatott az informatikaórákon, így akinek volt affinitása a programozáshoz, már idejekorán fény derülhetett rá. Akinek pedig nem, az remekül szórakozott a program egyéb területein, vagy megelégedett annyival, hogy nagy nehezen rajzoltat a teknőccel egy péniszt, és ezáltal járulékosan megismeri a programozás alapjait. Itt ugye a pénisz-rajzolás önmaga jutalma.

Meglepve tapasztaltam, hogy a programozás témakörében egy konkrét játék is született, nem is olyan régen. Ez a Tomorrow Corporation Human Resource Machine című játéka. A játék kerettörténete, hogy én, a játékos, egy multicégnél kezdek dolgozni, ahol dobozokat pakolászok. A dobozoknak értéke van, a vezetőség pedig elém tárja, mely értékek szükségesek, és melyek nem. Meg kell alkotnom egy mukafolyamatot, amely az adott szituációra megoldást nyújt. (Ez játszva egy kicsit érhetőbb.)

73e0fe75e1be2687741fb854f218f068-970-80

Megtanultam valamit pedig nem is terveztem

Ahogy telnek az évek (pályák), és nehezednek a problémák, egyre több parancsot, feltételt használhatok. Inbox, outbox, ismétlés, ugrás, másolás, beillesztés, stb… A tizenhetedik szintnél, (ahol már lassan kinézőben volt nekem egy agyérgörcs,) egy kedves barátom tudatta velem, hogy két órája az assembly programnyelv alapjait tanulom. És miért? Nem azért, mert érdekelt, hanem, hogy szintet lépjek.

A médiának óriási szerepe van a nevelésben, és bár ez kevesebbszer tárgyalt téma, a tanításban is. Amikor médiáról beszélünk, nem feltétlenül kezeljük a videojátékokat annak részeként, pedig nagyon is az, ezáltal pedig a játékipart is terheli a felelősség, hogy néhol valamilyen szellemi vagy akár erkölcsi értéket is képviseljen. Ilyen érték az is, ha a játékos tudásbázisát fejleszti egy adott témában.

A fejlődés ebbe az irányba elkezdődött, és lassan, de fejlődik, terjeszkedik. Találkoztam már olyan platformjátékkal, amely az írás, betűtípusok kialakulásáról adott behatóbb ismereteket minden teljesített pálya után (Type:Rider). A Valiant Hearts egy történet a második világháborúban kitalált karakterekkel, de a fejlesztői nagy erőket fektettek abba, hogy a történelmi keret tudományos szempontból hiteles legyen, a gyűjthető tárgyak pedig valóságos érdekességekkel jutalmazzák a játékost. Az Oregon Trail fejlesztői is ügyeltek erre, és még lehetne folytatni a sort. Ha a tudás jutalom, az is a manipuláció egy formája.

valianthearts-screen2

Mindenre sajnos azért mégsem alkalmasTermészetesen nem azt mondom, hogy a videojátékok általános felelőssége a tanítás, hanem azt állítom, hogy képes rá, és hiba ezt kiaknázatlanul hagyni. Azt is látom, hogy nem minden típusú tudás átadására ideális, de ha van egy lappangó érdeklődés a játékosban adott téma felé, elő lehet csalogatni a játékos keretekkel.

Végtére is kizártnak tartom, hogy ha lenne olyan oktatási keretprogram, amelyben lehet szintet lépni, achievementeket szerezni, PVP-zni, ne érezné magát benne otthonosabban egy Z generációs diák, mint egy füzettel meg egy tollal a kezében. Talán bizonyíték erre, hogy régen a suliban nem egyszer előfordult, hogy egy átaludt történelemóra után a szünetben szépen elkezdtünk holfoglalózni.

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

Címkék:

comenius logogamehuman resource machineoregon trailvaliant hearts

Zsótér Indi Dániel

editor
Csillagidő szerint 1990-ben születtem, az Univerzum legkirályabb városállamában, Budapesten. Feletteseim - a szüleim - elég hamar belátták, hogy nem leszek se matematikus, se űrrepülő pilóta, ezért egészen kicsike koromtól a művészeti pálya felé lökdöstek. Képzőművészet, zene, irodalom, színház, film. Tudják, én voltam a gimiben a hosszúhajú oldaltáskás srác, aki Kispált meg Tankcsapdát hallgat, semmi nem érdekli igazán a fentebb felsoroltakon kívül, és legfőbb kulturális forrása a Harcosok Klubja, a képregények meg a R'N'R. A gimi után a BKF-en végeztem mozgókép szakon, rendeztem néhány kisjátékfilmet, dolgoztam ANNAK a televízió csatornának, megjártam egy-két online szerkesztőséget mint videoszerkesztő, szerzője vagyok az egyik legkirályabb hazai geek blognak, a Roboraptornak. 2014 novembere óta erősítem a Hír24 (azaz mostmár 24.hu) seregét, a Kultúra rovat gyorsreagálású elit alakulat kritikusaként. Rendezőnek készülök és újságírásból élek. Mindezek mellett középiskolában tanítok mozgóképkultúrát, zenélek, imádom az állatokat és elképesztő gyönyörű vádlim van.
Előző Cikk

Kapcsoljuk Westerost: GoT 6×8 – Nyugi! Beric Dondarrion még mindig életben van!

Következő Cikk

Szemfényvesztők 2. – Blöffel szúrja ki a szemed

Kapcsolódó tartalmak

Game

Indokolatlan, kevés is, de ez a kész változata –

2025.05.23.
Game

Nem Yasukéval van baj, hanem az identitásvesztéssel…meg az írással

2025.04.15.
Hirdetés

Online játékosok információbiztonsági útmutatója

2025.03.24.
Game

Rajongóknak biztos jó, szűz szörnyvadászoknak nem annyira – Monster

2025.03.24.
Game

Végre PC lett a Pókember is – Marvel’s Spider-Man

2025.02.26.
Game

Nem biztos, hogy ez lesz az év videójátéka, de

2025.02.04.
Tolkien – Fény a sötétségben

Raptoraktuál

A regény, amely megágyazott öt évtizednyi filmes rettegésnek – Cápa emlékkritika

  • 2025.06.20.

Az ikonikus film alapját képező regény egy ma is szórakoztató, tipikus bestseller.

Az időmet adtam nektek, és ti elpazaroltátok! – The Last of Us 2. évad, kritika

  • 2025.06.19.

Hát ezt tényleg elpazarolták

Megvan, kik fogják játszani az Atreides ikreket a Dűne messiásában

  • 2025.06.18.

A Balerina ha nem is annyira kecses, de méltó táncpartnere John Wicknek

  • 2025.06.18.
  • Bemutatkozás
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
Ügynökségi hirdetési képviselet:
Copyright © 2024 Roboraptor blog. Minden jog fenntartva