Képregény

Ez egy ilyen nap kritika – Ez nem (csak) szerelem, ez őrület!

Az internet kedvenc képregényes álompárja papíron is ugyanolyan jól működik, mint az Instagramon. Önazonosan, semmit sem leplező, de mégis a közös párkapcsolati élményeket mindenki számára érthető átadva. Ezt adja az Ez egy ilyen nap.

Maya és Yehuda Devir izraeli képregényrajzoló páros, akik 2016-ban azzal robbantak be a közösségi médiába úgy, hogy a páros férfi tagja, Yehuda kendőzetlenül, de mégis önironikusan rajzolta meg párkapcsolatuk mindennapjait. A sorozatot nem egy hirtelen vezérelt ötlet, hanem sokkal prózaibb ok indította útjára: az albérletkeresés.

Maya látta Facebookon, hogy rengeteg pár egy közös képpel és »albit keresünk« felkiáltással próbált lakhelyet keresni magának. Azt mondta nekem: Miért nem rajzolsz valami vicceset, amit megszeretnek az emberek és segíteni akarnak?

– foglalta össze a kezdeteket Yehuda a Jerusalem Postnak. A rajz olyan sikeres lett, hogy nemhogy első közös Tel-Aviv-i otthonukat, hanem sok ezer rajongót is találtak maguknak.

Bár a rajzokat Yehuda készíti azóta is, Maya aktív alkotópárja a folyamatban: színeket, koncepciókat javasol, és amikor megvan a közös terv, Yehuda életre kelti azt. Elmondásuk szerint csak olyan dolgokat rajzolnak meg, amelyek tényleg velük történtek meg – legyen az valami vicces, vagy belsős poén, esetleg szomorúság. Akcióképregényesített énjük sokszor túlidealizáltnak hathat, de ez semmit sem von le képeik realisztikus voltából. Ebből ad egy ízelítőt a magyarul is megjelent Ez egy ilyen nap gyűjteményes kötet első darabja. Az eredetileg 2020-ban útjára indult, kézzelfogható sorozat Yehudáék rajzait szedi kronológiai sorrendbe, a kezdetektől egészen a házasság és a közös gyermekvállalás felemelő és kimerítő pillanatáig.

A képregény – bár jobban illik rá a képes album kifejezés – az, aminek tűnik: Facebookra és Instagramra szánt gegek és rajzok gyűjteménye.

Olyannyira, hogy konkrét „Köszönjük” vagy Patreon posztok is helyet kaptak a válogatásban. Igazi élvezhetőségét ebben a formában akkor tudjuk felfedezni, ha egyben lapozzuk fel a kötetet. Persze önmagukban is viccesek vagy megindítóak a képek – a Logant és John Wicket körberajongó rajzok külön nosztalgikusak –, de teljes egészet koncepciójukban adnak ki. Az első, magyarul élvezhető rész 2016 és 2019 közötti alkotásokat tartalmazza, az összeköltözéstől az első gyermek érkezéséig. Ennek megfelelően a képregény további három kisebb szakaszra – együttélés, friss házas évek és gyermekvárás – bontódik, amely ad egyfajta fejlődési ívet is a pár kapcsolatának. 

Forrás: Yehuda Devir FB

Az első szakaszban klasszikus közös pillanatokat élhetünk át velük rajzaikon, amelyek elsősorban férfi-női sztereotíp szokásokon alapszanak. A „nincs mit felvenni”-kálvária és a testsúly dilemmák szinte kötelező elemek, de téma még a fázás, a férfi bőrt szénné égető zuhany és a bogarak. Maya szerint például a csótány ellen az egyetlen elfogadható és biztonságos módszer a gépkarabély. Ennél őszintébb pillanatokat is találunk az illusztrációk között – például hogy télen hirtelen és megmagyarázhatatlan okból megszűnik a női szőrtelenítés, vagy hogy az évfordulókra és Valentin napokra nem feltétlen a párok női fele emlékezik meg, férfiak is félhetnek az injekciós tűtől, a mindenhol felbukkanó hosszú női hajszálakról már nem is beszélve.

Kedvet kaptál, hogy elolvasd?

Ha szeretnél minket támogatni, vásárold meg a könyvet ezen a linken keresztül

Megveszem

Ahogy telik az idő, a színes és vicces gegeken előkerülnek társadalmi fricskák vagy fiatal felnőtteket nyomasztó elvárások is. Például a gyermekvállalós fejezetben a szerzőkkel együtt nyűgöződünk le és pesze nevetünk a „30 előtt anya lettem” szintlépés képen. De olyan megnyugtató képsorokból is bőven kijut, amelyek szerint a jegygyűrű semmit sem változtat meg egy jól működő pár mindennapjaiban. A házasság például nem szünteti meg a Mátrix-filmekért való rajongást.

De meleg!

Az egyoldalas illusztrációk bár sok boldog percet okoznak, sorrendben követve képesek megindítani is. Hisz Yahuda és Maya a közös felnövésüket és családdá válásukat tárják elénk.

Kendőzetlenül, de saját privát életüket nem sértve jelenítik meg a veszekedéseket és béküléseket, de az olyan nehéz témákat is, mint a nehéz teherbe esést.

A közös problémák mellett a két szereplő külön fejlődése is jól lekövethető a rajzokon: az eleinte komolytalan és életvidám Maya fokozatosan válik egy gondoskodó feleséggé és szigorú alkotótárssá, aki már nem szorul rá, hogy megvédjék a csótányoktól. Legvégén pedig a gyermekét, Arielt szuritól féltő, aggódó, de szerető anyukává lép elő. Mellette Yehuda megmarad egy gondoskodó férfinak, aki nemcsak csodálattal vagy furcsállva tekint szerelmére, hanem fokozatosan felvállalja előtte gyengeségeit is – mint ágynak esni egy megfázásban. Nem direkt, az olvasó arcába tolt értelmezések ezek, hanem olyanok, amelyek a képeket együtt figyelve tárulnak fel.

A Devir házaspár rajzai, bár ezerszer látott gegek az interneten, mégis működnek nyomtatott, szerkesztett kötetbe szedve is.

Akár véletlen helyen nyitjuk ki, akár egymás után olvassuk, a maguk egyszerű nagyszerűségükben mindig tudnak adni valami pluszt.

Csak egyet nehéz megfejteni: miért szerepel minden rajzból egy fekete-fehér verzió is? Valószínűleg, hogy megnézhessük, mennyiben különbözik a sima, “tuskihúzott” változat a színestől.

9 /10 raptor

Ez egy ilyen nap

One of Those Days

Szerző: Yehuda Devir és Maya Devir
Műfaj: slice of life
Kiadás: Könyvmolyképző Kiadó, 2022
Rajzoló: Yehuda Devir és Maya Devir
Fordító: Kereki Noémi Valentina
Oldalszám: 272

Eltelt megint egy hét? Mi történt itt? Ne is gondolkodj, összeszedtük neked a legfontosabb cikkeket, híreket!

Főszerkesztő
2009 óta foglalkozok blogolással és cikkírással. Jelenleg a Roboraptoron vagyok megtalálható főszerkesztőként. Bármilyen kérdésed van, a roboraptorblog[kukac]gmail[pont]com elérhetsz.