HIRDETÉS

HIRDETÉS

Könyv

A lány, akire nem emlékszel, de mégis mindenhol ott van

V. E. Schwab neve elválaszthatatlan az Egy sötétebb mágia fantasy trilógiáról, itthon mindenképpen, hisz ezzel robbant be itthon. Ám változatos, húszkötetes életművében kritikusai és olvasói szerint is most hozta el eddigi legfontosabb és legjobb könyvét. Ez az Addie LaRue láthatatlan élete, amely hónapokig vezette az amerikai bestsellerlistákat, itthon a könyv magyar kiadója, az Agave Könyvek pedig a második nyomásra készül. Az új Schwab regény egyszerre idézi meg a klasszikus “lepaktálni az ördöggel”-történeteket és mesél az élet mindent átszövő szépségéről és az emberi kapcsolatok nélkülözhetetlenségéről. Könyvkritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Schwab legújabb könyve a fausti alku, azaz az ördöggel kötött paktum adja kiinduló pontját: a történet főhőse, Addie LaRue 1714-ben él, egy apró francia faluban. Világa leszűkült, jövője korlátolt: nőként vagy férjhez megy, majd gyerekeket szül, vagy nem tudja, mi lesz. Egy biztos: ilyen véges életét nem szeretne élni. Végső elkeseredettségében a régi istenekhez fohászkodik, és egy meg is hallgatja panaszát. A szabad életért cserébe alku köttetik, ám a szabályokat nem Addie írja. A paktumról rövid időn kiderül, hogy igazából átok: bár a lány szabad, és senki se mondja meg, mit kell csinálnia, de az emberek elfelejtik őt, elég ehhez csak az Addie-vel szembe állónak félrenéznie vagy elfordulnia. A lány 300 éven keresztül él együtt ezzel a helyzettel, míg egyszer csak Manhattanben nem találkozik egy fiúval, Henryvel, aki nem felejti őt el, emlékszik rá.

Az ördöggel való lepaktálás mint történet vagy mesetípus a görögökig nyúlik vissza (Eutükhianosz), de igazán kulturális gyökeret Európában a kereszténység elterjedésével vert, annak hagyományán belül pedig Theophilus, majd Faust legendáján keresztül terjedt szájról szájra. Számos permutációja ismert, kezdve a népmeséktől vagy középkori mendemondákig, ám mindegyikben közös az, hogy nem sokat beszélnek arról, hogy az átok megélése hatással lesz-e az alkut kötő halandó személyiségére, vagy hogyan viszonyulnak egymással az ördöggel.

V. E. Schwab ezeket az első gondolatra nüanszi elemeket kezdte élettel megtölteni az Addie LaRue láthatatlan élete lapjain. A jelent (New York, 2014.) és a múltat (1714-től) egymást váltva meséli el, miközben kirajzolódik Addie LaRue alakja. A lány, aki bár örök életet kap ezért, a 16. századi nőihez képest kiváltságosan szabad életért köt alkut, férfi elődeivel ellentétben nem élheti világát az átok lejártáig gondtalanul. Ugyanis Addie-re senki sem emlékezhet – ahogyan a történelem főfolyama sem emlékezett meg egykor a legtöbb nőről. Viszont Schwab tolmácsolásán keresztül mindenki maradéktalanul megismerheti őt.

HIRDETÉS

Bár adott lenne a lehetőség, Addie-t mint halhatatlan lényt mégsem emeli különleges események középpontjába, vagy a történelem fontos alakjai közé, hanem végig a hétköznapiság, a napi túlélés (étel, meleg hajlék keresése) fárasztó apróságaihoz köti.

A történelem szele kevésbé érinti meg Addie-t (kivéve a francia forradalom és az I. világháború), a mindennapi túlélés viszont formálja őt, hogy naiv fiatal lányból egy korlátaiban gyakorlott személy váljon. Egy független nővé, akinek minden trükk a tarsolyában van ahhoz, hogy egyedül is tudjon boldogulni. A szerző hosszan, néha túlságosan részletekbemenően elmerül Addie fejlődési útjában, ám az egésznek a földhözragadtsága viszi mindig előre a szálát. Milyen új tapasztalattal gazdagszik ahhoz, hogy kijátssza átkát?

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Zsofia Scheirich (@chibizso) által megosztott bejegyzés

A trükkök kitalálása mentén jelenik meg az Addie LaRue harmadik témája, a művészet természete. A regénybeli Addie igyekszik minden módját megragadni annak, hogy valamilyen nyomot tudjon hagyni a világban, ha már átka nem engedi ezt neki. Erre nem is lehetne jobb eszköz a művészeknél, akik a lány hatására az ő eszközeivé váltak az önkifejezésre. Az ördög mesetípushoz hasonlóan itt is megjelenik némi csavar a művészet motívum felépítésében: például ha az alkotásra úgy gondolunk, mint az örök élet biztosítása, akkor Addie helyzete leginkább Sziszüphosz küzdelmeire fog emlékeztetni: Egy halhatatlan ember küzd azért, hogy egy műalkotásban is örökké éljen, emlékezzen rá az utókor, csak az alku nem hagyja ezt neki.

A könyvhöz készült képeslapok

Schwab az átok ezen aspektusán keresztül járja körbe az alkotás minden lehetséges kérdését: Miért érezzük szükségét a művészetnek? Miért hisszük úgy, hogy így végső nyomot hagyhatunk magunk után? Honnan jön igazából az ihlet? A fejezeteket megelőző aukcióra kínált festmények is reflektálnak erre, miközben szerves részét képezik Addie múzsa-életének. A könyv ezen részéből több is elfért volna a cselekményben, esetenként hosszabb okfejtésekkel, vagy komplexebb kérdések kibontására, nemcsak Addie aktuális céljainak eszközéül, főleg ha a könyv szerkezetében ekkora figyelmet kapott.

Kedvet kaptál, hogy elolvasd?

Ha szeretnél minket támogatni, vásárold meg a könyvet ezen a linken keresztül

Megveszem

A múzsa-élet és más, az átkot kijátszó trükk szigeteli el Addie-t igazán az emberiségtől, a valós kapcsolatok megélésétől.

Bár Schwab a regényt feltételezhetően 2020 előtt, azaz a COVID-19 világjárvány előtt kezdte el írni, főhősnője magányában nem lehet nem felismerni a bezárkózások okozta depressziót és elszigetelődést, amit szinte egyszerre élt meg a világ. Mindent könnyedén meg tud szerezni, a kórságoktól átka révén védett, ám igazi kapcsolatok híján nem tud mindezzel mit kezdeni. A magányt a könyv két másik főszereplője töri meg számára – Henry, a new york-i fiú, aki képes emlékezni Addie-re, és maga a gonosz isten, az ördög, azaz Luc, aki behajtó módjára követi a lány életútját alkujuk kezdete óta. A cselekmény előrehaladtával Addie halhatatlan életét nemcsak átka, hanem a két férfival való kapcsolata is meghatározza. Luc-kal folytatott kerülgetés a folyamatos kijátszás keresése (ami motívum táplálkozik a hasonló történetek hagyományaiból), az ősellenséggel való örök harc, miközben egy furcsa kötődés is egymás felé.

V. E. Schwab

Henry viszont egyben az újdonság varázsa, Addie életének megmagyarázhatatlan jelensége, miközben a meghitt normalitást is jelenti. Ez a két fontos kötelék adja a regény dinamikáját, az őszintén felvállalt romantikus szálat. Persze nem az a kérdés, hogy Addie melyik férfivel osztja meg életét, vagy épp kiért dobja el, hanem sokkal inkább az, melyik mit is jelent neki az elszigeteltségben. Míg Henry a régóta vágyott fokozatos megismerést, megszeretést, azaz az egészséges, hús-vér kapcsolatot jelenti, addig Luc azt a személyt, aki előtt nincsenek titkok, és a lány helyzetét tapasztalatból ismeri (még ha ő is intézte így).

A komplikált viszonyokat Schwab alapos karakterizációja teszi igazán átélhetővé. Kevés szereplővel dolgozik, ami egy 600 oldalas kötetnél nem hangzik jól, de az írónő pont kihasználja a nagy keret adta lehetőségeket a karakterek aprólékos felépítésére. Elmondása szerint minden szereplőjében ott van egy kicsit ő is – ezt leginkább Henryn érezni, aki Schwabhoz hasonlóan nehezen kötelezi el magát egy dolog mellett. A személyes tapasztalatok, de leginkább az az empátia építi fel a történet szereplőit azokká az élő-lélegző figurákká, akik mellett végig ott tudunk lenni szimpátia alapján.

Schwab karakterei ugyanis kicsit mindenkiben léteznek, problémáik, esendőségük ismerősek mindenki számára – még ezek érzések magunk előtti elbagatelizálása is.

Az Addie LaRue láthatatlan élete sok mindenről szól: az emberekről, az ő esendőségükről, gonoszságukról, magányukról, de leginkàbb arról, milyen hosszú utazás vezet ahhoz, hogy ezeket meg tudjuk érteni, látni. Elmerülős, vállaltan romantikus regény az Addie LaRue, de pont ettől érték, és az a legfontosabb szöveg, amelyen V. E. Schwab olvasói és kritikusai tartják. Főleg olyan időkben, amikor kevés személyes kapcsolatban lehet részünk.

9 /10 raptor

Addie LaRue láthatatlan élete

The Invisible Life of Addie LaRue

Szerző: V. E. Schwab
Műfaj: fantasy
Kiadás: Agave Könyvek, 2021
Fordító: Ballai Mária
Oldalszám: 608

Főszerkesztő
2009 óta foglalkozok blogolással és cikkírással. Jelenleg a Roboraptoron vagyok megtalálható főszerkesztőként. Bármilyen kérdésed van, a roboraptorblog[kukac]gmail[pont]com elérhetsz.