HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Minket már nem égethettek el máglyán – A félelem utcája 3. rész: 1666

Harmadik részével ugrik legnagyobbat az időben A félelem utcája, hogy a 17. század bigott telepeseinek erkölcs(telen)ségében fedezze fel a várost sújtó átok megoldását. Okkult témáját tekintve csavaros megoldással zárulna a trilógia, mégis a kiszámíthatóság csapdájába esik. Enyhén spoileres kritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Az előző epizód – miután megismertük a 78-as eseményeket és jobban elmerültünk Sarah Fier átkában is – a macguffinok, azaz a boszorkány levágott kezének és testének egyesítésével ért véget. A megbabonázott Deena (Kiana Madeira) 300 (pontosabban 328, 3+2+8=13) évvel repül vissza az időben, amikor Shadyside és Sunnyvale még egy nem megosztott, hanem közös gyökérről sarjadó angol telepes város volt, Union néven.

Vérrel provokál a maszkos gyilkos – A félelem utcája 1.rész: 1994

HIRDETÉS

Sikolykirálynővé avanzsáló final girlünk nem csupán külső vizsgálója lesz az eseményeknek, hanem elszenvedője is, mert azonosul az évszázadokkal ezelőtti károkozóval, Sarah Fierrel. – ahogyan, nem mellesleg, minden eddig látott karaktert alakító színész is visszatér, egy-egy telepes képében. Ezt, az AHS-ből ismert módszert (ugyanazok a színészek alakítanak más és más karaktereket a különböző idősíkú, témájú, helyszínű évadokban) csak félig meddig tudták kihasználni a készítők, holott körültekintőbb odafigyeléssel érzékletesebb lett volna az évszázadokon átívelő cselekményszál. Sokkal hangsúlyosabbá vált volna Union/Shadyside és Sunnyvale transzgenerációs problémája – mert Deena a boszorkány képében azokat a figurákat is látja, ugyanabban a szerepkörben, akiket nem ismerhetett – ha a halálozások sorrendje párhuzamos a más évtizedben látott karaktereik sorsával. Ha kihasználják azt a felvetést, hogy az átok azok leszármazottjait büntesse, akik a bosszút előidézték, és persze hasonlóan kegyetlen módszerekkel, mint az elődöket. Mindennek hiányával, vagy nem pontos bemutatásával kissé öncélú filmnyelvi megoldásnak tűnik.

A transzgenerációs szál bár kihasználatlan maradt, a puritán idők megidézésétől azt kapjuk, amit várhatunk egy horrornál. A több mint két évszázadon át tartó boszorkányüldözések előkelő helyen szerepelnek az emberiség ellen, a hit nevében elkövetett legaljasabb bűntettek között. A kirakatperekben főleg nőket kínoztak meg, majd végeztek ki különböző módszerekkel. Bűneik pedig széles skálán mozoghattak; nemet mondtak a pap közeledésére, gyógyfüvek segítségével kezeltek sebhelyeket, fiatalabbnak tűntek a koruknál, vagy csupán rájuk mutatott a helyi Karen vallástól remegő ujja.

Ezt a remek, tömeghisztériára alig fogékony milliőt idézi meg egészen hangulatosan A félelem utcája 3. része. A díszletek, kosztümök kimondottan igényesek, ahogyan az operatőri munka is ebben az epizódban a legszínvonalasabb. A színészek pedig – főként az 1994-ben kissé alulteljesítő gárda -, mintha jobban érezte volna a telepes karaktereket, kiváltképp Kiana Madeira, aki Sarah Fierként szimpatikussá és a trilógia legvagányabb túlélőjéből sikolykirálynővé válik. Természetesen nem volt elvárható, hogy Robert Eggers A boszorkány rendezésével megegyező kvalitásban mutassák be az évszázadokkal korábbi történéseket, autentikus óangollal és lassú sodrású cselekménnyel. Mégis magába szippantja a nézőt a kibontakozó tömeghisztéria, ami megidézi a salemi boszorkánypereket.

FEAR STREET PART 3: 1666 – McCABE SLYE as MAD THOMAS. Cr: Netflix © 2021

Miután az okkult témák reneszánszukat élik, főleg a Démonok között-franchisenak köszönhetően, és a Netflix is előszeretettel merít a boszorkányüldözés toposzaiból, üdítő volt látni a földhözragadt kontextust; az ártatlanok meghurcolását, akiknek egyetlen bűne, hogy mások és az azonos nemű szerelmüket nem gátolják a bigott tanok. Persze megmaradt a természetfeletti szál is, de az átokhoz eljutó út kreatív és csavaros. Ritkán látni olyan döntés megszületését, mikor az áldozatok az önfeláldozásuk mellett képesek arra is, hogyha már a nép farkast kiáltott, ők maguk váljanak farkassá. A nagy leleplezés pedig keserédes bosszútörténetet ígér, amelyben összeér a három film által felölelt időszak, értelmet nyernek a családi származások, az áldozatok kiválasztásának okai és a lehetséges megoldás is. De sokkal ütősebb lett volna az üzenet, ha a készítők megelégszenek a keserédes befejezéssel és a tetőponton vágják el a történetet.

FEAR STREET PART 3: 1666 (Pictured) KIANA MADEIRA as SARAH FIER. NETFLIX © 2021

Ehelyett a játékidő második fele az 1994-es idősík közvetlen folytatása, aminek keretén belül az eredeti csapat, a megszerzett tudás birtokában veszi fel a harcot az átokkal. Míg az 1666-os sík volt olyan izgalmas és feszült, mint a 78-as, a végjáték a 94-es, első rész megvalósítását viszi tovább. Talán túl sokat akartak a készítők, de a visszafelé pörgő és egyben előremutató villanások, flashback-ek összezavarják a narrációt és a cselekményt is, a réseken pedig betüremkednek a logikai hibák. Bár az 1666-os és a 94-es események jól elkülönülnek, utóbbi magyarázatul szolgáló flashbackjeiben, amelyek egyszerre mutatnak vissza az időben és hatnak előre az eseményekre összesűrűsödik rengeteg ötlet. Nem követhető tökéletesen és következetesen, hogy miért azok az áldozatok halnak meg és úgy, akik, ki és miért irányította pontosan a megszállásokat, és 1978 ezért mintha konklúzió nélkül maradna. Mintha bizonyos cselekményszálak csak a félrevezetés célját szolgálták volna, okafogyottá válnak az eredet ismeretében. A boss fight pedig inkább tűnik parodisztikusnak, mint kielégítő lezárásnak. Keverik a Carrie eseményeit, amit meta-poénnak szántak, de ezzel elspoilerezték a végkifejletet, miközben indokolatlanul megidézik a Reszkessetek betörők csapdaállítását is, a végeredmény pedig, bár véres, inkább komikus, mint katartikus.

Újra rémisztő gondolat táborozni – A félelem utcája 2. rész: 1978

A félelem utcája 3. része éppen ezért vegyes érzéseket kelt. Az 1666-os idősík igényesen megvalósított, átlagosnál egy fokkal hihetőbb alakításokkal támogatott, izgalmas boszorkányper, míg második fele kiszámítható, közhelyes slasher vérfürdő. Mégis elmondható, hogy összességében nem csalódástkeltő a Netflix nyári dobása, ez a különleges, eseményszerű horror-trilógia.

7 /10 máglyán égő raptor

A félelem utcája 3. rész: 1666

Fear Street 3

horror
Játékidő: 114 perc
Premier: 2021. július 16.
Rendező: Leigh Janiak
Csatorna: Netflix