Sorozat

Schwarziék a Fubar 2. évadában is két szék között landolnak

Az Arnold Schwarzenegger fémjelezte akció-vígjátéksorozat, a Fubar folytatása nem is próbált több vagy jobb lenni az előző szezonnál. Évadkritika.

A Fubar 2. évad ott veszi fel a fonalat, ahol az első véget ért: miután a személyes adataik kiszivárogtak, Luke Brunner ügynök (Arnold Schwarzenegger) és lánya, Emma (Monica Barbaro) a CIA-s társaikkal és a közvetlen környezetükhöz tartozókkal együtt egy védett házban húzzák meg magukat. Az összezártságot megnehezítik a személyes problémák és konfliktusok, de hamarosan még nagyobb gondja is lesz hőseinknek: kiderül, hogy egy titokzatos és veszélyes terrorista fenyegeti Amerikát és a világot. Úgyhogy Brunner ügynök és csapata újra akcióba lendül, hogy levadásszák a rosszfiúkat és megakadályozzák a katasztrófát.

A sorozat legnagyobb problémája, hogy a készítők láthatóan továbbra sem tudták eldönteni, komolyan akarják-e venni a témát: a Fubar 2. évad időnként humorral fűszerezett akciófilmnek tűnik, máskor viszont inkább karikaturisztikus műfajparódiának.

Emiatt az egész nem tud összeállni egy egységes egésszé, és a végeredmény teljes eklektikusság. Véres akcióbetétek és az egészen hatásos drámai részek váltják egymást a Csupasz pisztolyba vagy a Nagy durranásba illő gegekkel, mintha az ember párhuzamosan nézne két különböző szériát.

Láthatóan a színészek sem tudtak mindig mit kezdeni a helyzettel, emiatt előfordul, hogy teljesen komolyan adnak elő olyan jeleneteket, amik egyébként teljesen komikusak. Ilyen mondjuk, amikor Barbaro ádáz arccal nekiesik egy ellenfelének, miközben azt kiabálja, hogy „megbántottad a bácsikámat!”, vagy amikor a Brunner exnejét, Tallyt játszó Fabiana Udenio ugyanennek a gonosztevőnek monologizál a barátjuk hányattatott múltjáról. Schwarzenegger alakításában legalább végig van némi önirónia, és ugyanez elmondható a volt keletnémet kémként feltűnő Carrie-Anne Moss esetében. A váltásokat legjobban Guy Burnet oldotta meg, aki egy MI6-esből lett, zakkant zsoldost játszik, akiből egy abszurd, de érdekes figurát csinált.


Ugyanez a kettősség jellemzi a sorozat sztoriját is, ami egyébként alapvetően érdekes lenne – és külön erénye, hogy a főhősöknek nem mindig jön össze minden –, azonban az egyre több váratlan fordulat egy ponton túl inkább fárasztóan viccesnek hat, mint hogy megdöbbentene. De nem ez az egyetlen probléma magával a történetvezetéssel.

A csapongó stílus mellett a Fubar 2. évad másik gondja, hogy elég kifogásolhatóan osztották be a játékidőt.

Sajnálatos módon az előző etapban kulcsszerepet játszó (és elvileg a sorozat gerincét képző) apa-lánya kapcsolat ezúttal alig kap figyelmet – pedig egyébként Luke lojalitásának megkérdőjeleződése ad a dolognak egy érdekes csavart, amiből sok mindent ki lehetett volna hozni. De a sok mellékszereplőt se tudták jól mozgatni. Az Emma és Tally exbarátait megformáló Jay Baruchel és Andy Buckley egy totálisan felesleges saját mellékszálban szerencsétlenkednek, míg a Luke csapatát erősítő Aldonnal (Travis Van Winkle) a kelleténél jóval tovább elnyújtják a poént, ellenben Roo (Fortune Feimster) szerepét lényegében néhány poén elsütésére redukálják. A Chips (Burnet) és Emma közötti egyoldalú viszony, illetve a kocka Barry (Milan Carter) mellékszála mentenek valamit a helyzeten, de az összkép szempontjából ez nem elég.

Az alkotók hiába próbáltak a téma és az alapszituáció tekintetében az első etaphoz képest, mivel a sorozat alapvető hibáját – a műfaji bizonytalanságot – nem sikerült kiküszöbölni a Fubar 2. évadára se. Ez pedig most már sokkal zavaróbb, mint az első szezon esetében, hiszen egy széria indulásakor még valahol érthető az iránykeresés, kísérletezés, de a folytatásra már jó lett volna egyértelművé tenni, mit akarnak képviselni.

Ha ezúttal kicsit komolyabbra veszik a figurát, lehetett volna a Fubarból egy finom öniróniával átszőtt drámai sztori, ami egyszerre tudja újjáéleszteni és önreflexíven ábrázolni Schwarzenegger klasszikus akcióhős-figuráját (ahogy tette azt a Tulsa királya Stallonéval). Vagy pedig el lehetett volna felejteni a komolyságnak a látszatát is, és nem megállni a kisebb utalásoknál, odaszúrogatásoknál, hanem harsányan kifigurázni az akció- és kémfilmeket. Ehelyett Schwarzeneggerék újfent két szék között a padlón landolnak.

6 /10 raptor

Fubar

Fubar

akció-vígjáték
8 epizód
Premier: 2025.06.12.
Showrunner: Nick Santora
Csatorna: Netflix

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.