Az Arnold Schwarzenegger fémjelezte akció-vígjátéksorozat, a Fubar folytatása nem is próbált több vagy jobb lenni az előző szezonnál. Évadkritika.
A Fubar 2. évad ott veszi fel a fonalat, ahol az első véget ért: miután a személyes adataik kiszivárogtak, Luke Brunner ügynök (Arnold Schwarzenegger) és lánya, Emma (Monica Barbaro) a CIA-s társaikkal és a közvetlen környezetükhöz tartozókkal együtt egy védett házban húzzák meg magukat. Az összezártságot megnehezítik a személyes problémák és konfliktusok, de hamarosan még nagyobb gondja is lesz hőseinknek: kiderül, hogy egy titokzatos és veszélyes terrorista fenyegeti Amerikát és a világot. Úgyhogy Brunner ügynök és csapata újra akcióba lendül, hogy levadásszák a rosszfiúkat és megakadályozzák a katasztrófát.
A sorozat legnagyobb problémája, hogy a készítők láthatóan továbbra sem tudták eldönteni, komolyan akarják-e venni a témát: a Fubar 2. évad időnként humorral fűszerezett akciófilmnek tűnik, máskor viszont inkább karikaturisztikus műfajparódiának.
Emiatt az egész nem tud összeállni egy egységes egésszé, és a végeredmény teljes eklektikusság. Véres akcióbetétek és az egészen hatásos drámai részek váltják egymást a Csupasz pisztolyba vagy a Nagy durranásba illő gegekkel, mintha az ember párhuzamosan nézne két különböző szériát.
Láthatóan a színészek sem tudtak mindig mit kezdeni a helyzettel, emiatt előfordul, hogy teljesen komolyan adnak elő olyan jeleneteket, amik egyébként teljesen komikusak. Ilyen mondjuk, amikor Barbaro ádáz arccal nekiesik egy ellenfelének, miközben azt kiabálja, hogy „megbántottad a bácsikámat!”, vagy amikor a Brunner exnejét, Tallyt játszó Fabiana Udenio ugyanennek a gonosztevőnek monologizál a barátjuk hányattatott múltjáról. Schwarzenegger alakításában legalább végig van némi önirónia, és ugyanez elmondható a volt keletnémet kémként feltűnő Carrie-Anne Moss esetében. A váltásokat legjobban Guy Burnet oldotta meg, aki egy MI6-esből lett, zakkant zsoldost játszik, akiből egy abszurd, de érdekes figurát csinált.
Ugyanez a kettősség jellemzi a sorozat sztoriját is, ami egyébként alapvetően érdekes lenne – és külön erénye, hogy a főhősöknek nem mindig jön össze minden –, azonban az egyre több váratlan fordulat egy ponton túl inkább fárasztóan viccesnek hat, mint hogy megdöbbentene. De nem ez az egyetlen probléma magával a történetvezetéssel.
A csapongó stílus mellett a Fubar 2. évad másik gondja, hogy elég kifogásolhatóan osztották be a játékidőt.
Sajnálatos módon az előző etapban kulcsszerepet játszó (és elvileg a sorozat gerincét képző) apa-lánya kapcsolat ezúttal alig kap figyelmet – pedig egyébként Luke lojalitásának megkérdőjeleződése ad a dolognak egy érdekes csavart, amiből sok mindent ki lehetett volna hozni. De a sok mellékszereplőt se tudták jól mozgatni. Az Emma és Tally exbarátait megformáló Jay Baruchel és Andy Buckley egy totálisan felesleges saját mellékszálban szerencsétlenkednek, míg a Luke csapatát erősítő Aldonnal (Travis Van Winkle) a kelleténél jóval tovább elnyújtják a poént, ellenben Roo (Fortune Feimster) szerepét lényegében néhány poén elsütésére redukálják. A Chips (Burnet) és Emma közötti egyoldalú viszony, illetve a kocka Barry (Milan Carter) mellékszála mentenek valamit a helyzeten, de az összkép szempontjából ez nem elég.
Az alkotók hiába próbáltak a téma és az alapszituáció tekintetében az első etaphoz képest, mivel a sorozat alapvető hibáját – a műfaji bizonytalanságot – nem sikerült kiküszöbölni a Fubar 2. évadára se. Ez pedig most már sokkal zavaróbb, mint az első szezon esetében, hiszen egy széria indulásakor még valahol érthető az iránykeresés, kísérletezés, de a folytatásra már jó lett volna egyértelművé tenni, mit akarnak képviselni.
Ha ezúttal kicsit komolyabbra veszik a figurát, lehetett volna a Fubarból egy finom öniróniával átszőtt drámai sztori, ami egyszerre tudja újjáéleszteni és önreflexíven ábrázolni Schwarzenegger klasszikus akcióhős-figuráját (ahogy tette azt a Tulsa királya Stallonéval). Vagy pedig el lehetett volna felejteni a komolyságnak a látszatát is, és nem megállni a kisebb utalásoknál, odaszúrogatásoknál, hanem harsányan kifigurázni az akció- és kémfilmeket. Ehelyett Schwarzeneggerék újfent két szék között a padlón landolnak.
Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.