HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

Vilma kritika – A Rejtély RT. csapata horrorra akadt a felnőtteknek szóló Scooby-Doo-feldolgozásban

Mostanra a Scooby-Doo is azon régi franchise-ok sorát erősíti, amelyeknek hősei az évek során már több eredetsztorit és alternatív verziót kaptak. A legújabb változattal a Vilma című sorozat szolgál, amelyből kihagyták a beszélő kutya karakterét, de elsősorban mégis az különbözteti meg az elődeitől, hogy leginkább egy szatirikus műfajparódia próbál lenni. Évadkritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Az új széria története jóval a titokzatos és misztikus esetek megoldására szakosodott Rejtély Rt. megalakulása előtt kezdődik, amikor a csapat későbbi tagjai tizenéves középiskolások, és még nagyon messze vannak attól, hogy összeszokott baráti társasággá váljanak. Vilma (Mindy Kaling) elkeseredetten próbálja megoldani anyja évekkel korábbi eltűnésének rejtélyét – lényegében semmi és senki mással nem törődve –, aztán egyik nap egy gyilkosság gyanúsítottjává válik. A valódi tettes utáni hajsza összefonódik a lány gyerekkori traumájának felgöngyölítésével, a rejtélyek megfejtésébe pedig bekapcsolódik legjobb barátja, Norville (Sam Richardson) és egykori legjobb barátnője, Diána (Constance Wu), valamint Fred, a jóképű fiú, akibe belezúgott (Glenn Howerton).

Bár a Vilma a Scooby-Doo-franchise-tól megszokott „egy rész – egy eset” felépítésen túllép, az egész évadon átívelő fő sztorit nem folytatásos történetként, hanem önálló epizódokban, kisebb mellékszálakkal meséli el. A cselekmény egy kicsit döcögősen indul be, de az évad első felét követően felpörögnek az események, és onnantól érezhetően feszesebb tempóban robogunk a befejezés felé, ami aztán frappánsan felidézi a klasszikus Rejtély Rt.-féle leleplezéseket. Ügyesen játszik a sorozat az egyes karakterek gyanúba keverésével is: nem minden epizódban mutatnak rá egy lehetséges tettesre, így nem válik unalmassá a végére, hogy az évad során több személyt tévesen hisznek a gyilkosnak.

HIRDETÉS

Ami tehát a krimi-vonalat illeti, azt egészen jól eltalálták. A karakterek terén ellenben van hiányossága a Vilmának.

Azt mindenképp a sorozat javára kell írni, hogy a címszereplő mellett azért igyekeztek a másik három központi figurát és hátterüket is bemutatni, ugyanakkor nem láthatunk változást a jellemekben és a szereplők közötti viszonyban. Márpedig a karakterfejlődés annak ellenére is jól jönne ebbe a szériába, hogy hangvétele alapvetően gunyoros, ugyanis a főhősök nem éppen szimpatikus figurák. A leginkább irritáló személy ráadásul maga a címszereplő, akit egyébként többször szembesítenek is saját hibáival és tévedéseivel, mégsem jut el az évad végére oda, hogy mindebből valamit tanuljon és egy kicsit megváltozzon.

A főszereplők kapcsán nem lehet kikerülni, hogy kitérjünk a sorozatot övező felhajtásra és vitákra. Bár a karakterek etnikumának megváltoztatására ugyanúgy volt példa a franchise-on belül (az öt élőszereplős film mindegyikében megtették), mint a felnőtteknek szóló tartalomra (a néhány éve futott Scooby Apocalypse képregénysorozatban), és Vilma biszexualitására is történt már utalás (a Csokit vagy csalunk, Scooby-Doo! című rajzfilmben), az új sorozatban tálalt verzió sokakban így is elég heves ellenkezést váltott ki. Abban a vitában pedig nemigen lehet igazságot tenni, hogy van-e értelme egy olyan feldolgozásnak, ami ennyire élesen eltér az alapanyagától – az viszont tény, hogy ez eléggé bevett gyakorlat.

A Vilma esetében ugyanakkor legalább tartalmat adtak a főszereplők újragondolásának azzal, hogy a sorozatban elég erőteljesen tematizálták az etnikumok és nemek kérdését. Így aztán egyáltalán nem lehet azt mondani, hogy csak egy üres, felszínes dolog lenne a karakterek bőrszínének megváltoztatása.

A címszereplő révén ráadásul a sorozat éppen azt a „felvilágosult” hozzáállást ábrázolja szatirikusan, minek a képviseletével sokan vádolják. A saját progresszivitását úton-útfélen hangoztató, másokat lekezelő hősnőnek nem egyszer rá kell döbbennie, hogy felszínesen ítélt meg valakit, vagy épp tévedett egy helyzettel kapcsolatban. Emellett bizonyos esetekben elég képmutató a viselkedése (például miután arról panaszkodik, hogy a férfiak bármit megtehetnek, majd álbajuszt feltéve, az álcája adta lehetőséget kihasználva ugyanúgy viselkedik ő is). A sorozat rejtélyének megoldásában pedig van egy elég erős fricska a harcias feminizmus felé.

Látva azonban a reakciókat, úgy tűnik, ennek a sorozatnak is hasonló a problémája, mint Az utolsó Jediknek, amelyet sokan Kylo Ren „a múltat engedd el” monológjára hivatkozva vádolnak azzal, hogy el akarta törölni a franchise előzményeit. Pedig ahogy a Skywalker-saga VIII. epizódjára, úgy a Vilmára is igaz, hogy amit egy karakter mond, az nem egyenlő az adott alkotás üzenetével. Éppen azért is hiányzik nagyon a karakterfejlődés az évadból, mert hatásosabb lenne, hogyha a főszereplő reflektálna valahogyan a nyilvánvaló hibáira és tévedéseire, majd ezekből tanulva próbálna megváltozni.

Míg azonban ez a szatirikus vonal talán kevésbé működik, jóval közérthetőbb a széria paródia-jellege: ugyanis

a Vilma talán leginkább abban különbözik a korábbi Scooby-Doo-sorozatoktól és -filmektől, hogy alapvetően egy paródia, a gyilkossági krimik, a horrorok és a drámasorozatok jellegzetességeit figurázza ki.

Mivel pedig alapvetően műfaji jegyeket, illetve trendeket vesznek célba, a poénok többsége inkább olyan popkulturális utalás, ami nem csak a Scooby-Doo-rajongók számára érthető, hanem azok is könnyen dekódolhatják, akik nem ismerik annyira a franchise-t. Persze van azért néhány belsős vicc, de alapvetően nem jellemző a sorozatra, hogy túlságosan a karakterekkel kapcsolatos előzetes ismeretekre alapozna. A humora és stílusa talán legközelebb a Horrora akadva-filmekéhez és a Csupasz-pisztoly-trilógiáéhoz áll, ugyanakkor azoknál jóval egybefüggőbb, koherensebb a sztorija, nem pedig egyszerűen lazán kapcsolódó gegek láncolata.

A humorizáló, könnyed hangnem egyúttal azt jelenti, aránylag kevés a horrorisztikusabb jelenet a sorozatban, és ezek nagy részéről eleve tudjuk, hogy a hősnő hallucinációi. Így viszont sokkal hatásosabb tud lenni az a kevés véres jelenet, amit nem csak az elméjükben élnek át a karakterek – hiszen elég ritkák ahhoz, hogy kizökkentsék és meglepjék az embert. A horror-vonal is működik tehát a szériában, és éppen a visszafogottsága miatt.

Mindent összegezve a Vilma a franchise teljes újragondolása, amely nem a fanservice-re épít, és igyekszik értelmet adni a változtatásainak. A Scooby-Doo-rajongók közül éppen ezért csak azok értékelhetik, akik kíváncsiak a jól ismert csapatnak egy alternatív verzióját megismerni – míg az átlag sorozatfogyasztók közül azoknak ajánlott, akik vevők egy, az elmúlt évek tévés és popkulturális felhozatalából szemezgető paródiára.

8 /10 raptor

Vilma (1. évad)

Velma

krimi-horror rajzfilmsorozat
10 epizód
Premier: 2023.01.12.
Csatorna: HBO Max

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.