HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

A periféria egy izgalmas időutazás a világok között – kritika

Lisa Joy és Jonathan Nolan új sorozata, A periféria William Gibson azonos című regénye alapján készült. Az írók tisztelettel nyúltak az alapanyaghoz, ám a főhősöket komplexebbé, a sztorit mozgalmasabbá és csavarosabbá tették. A Periféria világa egyszerre nyomasztó és izgalmas, a szereplői emlékezetesek és a látványa szemet gyönyörködtető. Spoilermentes kritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

William Gibson nevét nem kell bemutatni a scifi rajongóknak; a Neuromancer c. kultikus regényével megteremtette a cyberpunk alzsáner alapjait. A Neuromancer és folytatásainak, a Count Zero és Mona Lisa Overdrive sikerei után visszatért a sci-fihez és egy új könyvsorozaton kezdett dolgozni, ez pedig a Jackpot trilógia volt. Az első kötet, A periféria adaptációját a Westworld alkotói, Jonathan Nolan és Lisa Joy jegyzik. Már az első előzetes alapján felcsillant a rajongók szeme, hogy talán egy jó Gibson regényadaptáció érkezik.

HIRDETÉS

A történet elején megismerkedünk Flynne-nel, aki bátyjával, Burtonnel és beteg édesanyjával egy amerikai kisvárosban él az Isten háta mögött. Munka alig akad, a fiatalok szabadidejüket legtöbbször VR játékokban töltik. Flynne egy este beugrik bátyja helyett biztonsági őrnek egy új szimulációba, ám hamar kiderül, hogy nem csak egy VR játékot kell tesztelnie, ráadásul szemtanúja is lesz megbízója, Aelita West eltűnésének. Innentől pedig a rejtélyes vállalatok és bérgyilkosok hálójába szorult Flynne a túléléséért és családjáért harcol. Mindezt pedig megspékeli a sztori alternatív idősíkok közti utazással is.

Chloe Grace Moretz

A regényhez hasonlóan a sorozatban is az eltűnt Aelita West utáni kutatás az egyik fő történetszál, ám sokkal kevésbé érdekes, mint maga a sztori világa. A másik idősíkon, 2099-ben, az apokalipszist túlélt világban ugyanis különleges technológia segítségével a gazdagok azzal szórakoztatják magukat – és tesznek szert milliókra – hogy különböző múltbéli idővonalakat nyitnak, és abba belepiszkálnak. Flynne és társai egy különleges headset segítségével szintén belelátnak a jövőbeli emberek életébe, és ott a helyi androidok – perifériák – testébe bújva mozogni is tudnak.

A periféria, mint regény alapkonfliktusát a sorozat is remekül felvázolja, ugyanakkor a szórakoztatás és az izgalomfaktor növelése érdekében változtat is az alapanyaghoz képest.

A perifériának jól áll, hogy eltért valamennyire a regénytől. Az akció látványos, a feszültség a helyén van. Szélesíti az alternatív jövőbeli London világát, bemutatja az androidok helyét az emberek közt. Egy új elemet is behoz, ez pedig a titokzatos Kutatóintézet, amely az apokalipszis utáni világ újjáteremtésében vesz részt. Gibson univerzuma és a különböző idősíkok, és idősíkok leágazásásának paradoxona megmozgatja a nézők agyát. Nem sulykolja és nem magyarázza túl a dolgokat a történet, emiatt figyelmet is követel a nézőtől.

A látvány, a futurisztikus London képei is mind szemet gyönyörködtetőek. Az intro képei és színei is ütősek.

A sorozat nagy előnye, hogy a regénybeli főszereplőket nemcsak felvonultatja, de több hátteret, motivációt ad nekik. Gibson karakterei nem voltak részletesen kidolgozva, az író inkább a cselekményre helyezte a hangsúlyt. Nolanék remekül formálták tovább a már meglévő főhősöket, és több érzelmi töltetet csempésztek a sztoriba. Chloë Grace Moretz és Jack Reynor remek választások voltak a Fisher testvérpár szerepére. Flynne a regényben is belevaló lány volt – Gibson legtöbb női karaktere igazi badass hősnő–, de az epizódok során közelebb kerülünk hozzá. Bátyjával való kapcsolatát is alaposabban kidolgozták, gondolataihoz, érzéseihez is közelebb kerülünk, így igazán szerethető hős lesz.

Alexandra Billings (right)

Az akciójeleneteken kívül komoly témákat is feszegetnek az írók. Burton és veterán társai kapcsán szó esik a harctéri traumákról és feldolgozásukról, a bűnözésről és korrupcióról. A közelgő világvége kapcsán az emberiség felelősségét is boncolgatják az írók. A Kutatóintézet kapcsán ismét megpendíti a forgatókönyv a tudomány és találmányok kétélű fegyverének problémáit is.

A sorozat amilyen jó a pozitív szereplők ábrázolásában, annyira esetlen a negatív karakterek kidolgozásában.

A regényben sokáig arctalan, nagyvállalatok mögött megbúvó ellenséggel harcolnak hőseink, a forgatókönyv viszont több játékost akart felvonultatni. A Kutatóintézetet vezető dr. Nuland (konkrétan utána kellett keresnem a neten a karakter nevének, ennyire nem volt emlékezetes számomra) sajnos egydimenziós főgonosz maradt. Mindenkivel elbűvölően elcseveg, elhint pár fenyegetést, de szinte semmit nem tudunk meg róla, és nem is tartunk igazán tőle. Corbell Pickettnek a sztori elején nagyobb figyelmet szenteltek az alkotók, de az ő története és motivációi háttérbe szorulnak az epizódok során. Egyedül Lev Zubov elbűvölő pszichopata karaktere a kiemelkedő, aki már egy árnyaltabb antihős és ehhez sokat hozzátesz J.J. Field remek színészi alakítása is. Egyszerre embereihez hű vezető, ugyanakkor félelmetes és kiszámíthatatlan bűnöző.

JJ Feild

A fő történetszál mellett több mellékszálat is felvezetnek az írók, de sajnos a legtöbb kapcsán ott lóg a „majd a következő évadban folytatjuk” ígérete. Az alapkonfliktust és a karakterfejlődést mutatják be, de előbbre nem viszik a sztorit. Aelita West személye és motivációi elég homályosak maradtak az évad során, reméljük, több játékidőt fog kapni a későbbiekben. A jövőbeli London világában a sorozat utolsó epizódjában dobnak be egy fordulatot az írók, ami miatt még jobban várjuk a folytatást.

A stáblista után pedig érdemes várni, mert a bónuszjelenet tartogat még meglepetéseket.

A periféria nagy előnye, hogy egy eredeti és a nézők fantáziáját megmozgató történetet tár elénk, amit a látvány és a színészi alakítások koronáznak meg. Az adaptáció nemcsak akkor lehet jó, ha mindent szóról szóra átvesznek a forgatókönyvírók. Joy és Nolan bátran tovább árnyalták a főszereplőket, lubickoltak az egyes univerzumok világában. Jobban kidolgozták a szereplők közti és társadalmi feszültséget és az érzelmi szálakat is kibontották. Az antihősök és mellékszálak tekintetében van még hova fejlődnie a sorozatnak, de ezt leszámítva az Amazon Prime idei nagy dobása egyértelműen A periféria.

9 /10 neoprim raptor

A periféria

The peripheral

sci-fi thriller
8 epizód
1 évad
Premier: 2022. október 21.
Csatorna: Amazon Prime

editor
Eleinte könyvekről írtam a magam szórakoztatására, a sorozatkritikák később jöttek. Szeretek elmerülni a könyvek, filmek és sorozatok világában, egy jó történeten napokkal később is szoktam merengeni. Mindenevő vagyok, de a sci-fi és fantasy varázsol el igazán.