Sorozat

A tiniboszorkány Buffy babérjaira tör

Mi történik, ha leöntjük a Sabrina, a tiniboszorkány történet kulcsszereplőit és -elemeit vérrel, sátánizmussal és sötét mágiával? Vagy a legelborultabb, agyeldobós sorozatot kapjuk, vagy egy jól hangzó, de teljesen félresikerült filmművészeti kísérletet. Az október 26-án bemutatott Chilling Adventures of Sabrináról ezek közül végül egyik sem mondható el, és talán pont ezért lett belőle egy kellemesen borzongató tinihorror.

Sabrina Spellman nevéről legtöbben Melissa Joan Heart főszereplésével készült sitcomra gondolnak, azonban a karakter karrierje ennél korábban kezdődött. 1962-óta létező Archie Comics karakter, aki több médiumra készített feldolgozást is kapott. Legutóbb Roberto Aguirre-Sacasa lehelt új életet Sabrina Spellmanbe: 2014-ben Robert Hackkel közösen kezdték el a Chilling Adventures of Sabrinát, ahol a tizenhat éves boszorkány démonokkal, a boszorkányrendek merev rendszerével és magával a Sötét úrral veszi fel a küzdelmet. 2017-ben eladták ennek megfilmesítési jogait, és a Warner Bros kezdett tévésorozatot fejleszteni belőle a The CW csatorna számára, ami a Riverdale spin-offja lett volna. Azonban a tervek végül a Netflixhez kerültek, ahol az új Sabrina önálló sorozatként debütált.

Chilling Adventures of Sabrina képregény, 2. kötet

A Chilling Adventures of Sabrina sorozat a képregényalaphoz hasonlóan a horror irányába vitte a tiniboszorkány világát és kulcsmomentumokat is vesz át a képregényből: a Fekete keresztelőt, Harveyékhoz (Sabrina halandó szerelme) köthető haláleset, Madame Satan felbukkanása és egy nagy tabuvarázslat végrehajtása.

De nem a képregény adaptációja, és nem is a sitcom horror-rebootja, hanem teljesen önálló történet.

Greendale-ben él két nénikéjével, Zeldával (Miranda Otto) és Hidával (Lucy Davis) és elátkozott unokatestvérével, Ambrose-zal (Chance Perdomo) Sabrina Spellman (Kiernan Shipka), aki félig boszorkány. Vészesen közeledő tizenhatodik születésnapján élete legnehezebb döntését kell meghoznia: hogy teljes boszorkánnyá váljon, részt kell vennie a Fekete keresztelőn, ahol felajánlja lelkét a Sötét úrnak varázserejének teljes birtoklásáért. Viszont ezért hátra kell hagynia halandó életét: barátait és szerelmével, Harvey Kinkle-t (Ross Lynch). Mindeközben egy sötét lelkű lény érkezik Greendale-be, aki mindenképpen Sabrina bizalmába szeretne férkőzni.

A Riverdale-hez hasonlóan a Chilling Adventures of Sabrina  is főleg a tinédzsereket célozza meg, és van, ahol ez előnyt jelent, máshol pedig hátrányává válik a sorozatnak. Pozitív például, hogy habár Sabrina halandó világa néhol tinifilmes, de nem az idegesítő, hanem a naivabb, kedvesebb fajtából, amiben tényleg az önmagukat kereső tinédzserek szerepelnek valós problémákkal, akikkel még azonosulni is lehet. Viszont ezek a tulajdonságok leginkább Sabrinában összpontosulnak, a körülötte lévő barátok és rokonok (a néniket leszámítva) inkább felskiccelt szereplőknek érződnek, mint ténylegesen kidolgozott figuráknak (annak ellenére, hogy az osztálytársaknak is kijut személyes drámákból). Sabrina nem csak hiteles tinédzserként, hanem hősként is jól működik a sorozatban. Határozott személyiség, aki mindig kész kiállni az igazságért, és ha kell, bármit megtesz egy ártatlan ember vagy a szerettei kedvéért. Azonban sokszor nem képes felmérni saját határait, és gyakran kerül komoly veszélybe vagy a saját tudásánál többet igénylő problémákba – akár egy hétköznapi kamasz.

A halandók kisvárosával szemben a boszorkányvilág klasszikus mítoszokra és hagyományokra épül: a familiáris valóban a boszorkánnyal lelki kapcsolatban álló lény, a békaszem és kígyóméreg teljesen hétköznapi hozzávalók, a katolikus Isten helyett pedig tényleg a Sátánt imádják, sőt egy erősen hierarchizált és mindent átszövő vallás is épül személyére.

Az itt felsorakozó boszorkányságok nem feltétlen gore-horrorélményt nyújtanak, tényleg inkább egy kellemes borzongást.

Számos horrorfilmes utalással és jól bejáratott eszközökkel (pl. hangeffektek és árnyékok) rémisztget a sorozat, de a Stranger Thingsnél nagyobb riogatásra ne számítsunk. De számítsunk logikusan átgondolt és a szemet szemért-elvet életet életért-ként értelmező mágiarendszerre. Azaz itt minden kimondott varázsigének súlya van, a hibákért és ballépésekért pedig súlyos árat kell fizetni. A fantasy hosszú történetében nem új jelenség ez, viszont az utóbbi idők fantasyjei közt üdítő, visszahozza azt az gondolatot, hogy a mágia nem egy mindenkit megvédő eszközként működik, kimeríthetetlen energiaforrással, hanem valós veszély is lehet, és használata igazi felelősséggel jár.

A komolyabb tétek mellett némi fekete humort is elbír a történet. Viszont – ahogyan azt a sitcom rajongói várnák – nem Salem, a beszélő macska (spoiler: az 1. évadban csak egyszer szólal meg), hanem főleg a két néni, Zelda és Hilda szolgálja azt. A két nővér teljes ellentéte a másiknak: Zelda a kötelességtudó, ám kissé bigott nagynéni prototípusát hozza, akinek fontosak a hagyományok és a közösséghez való tartozás. Hilda vele szemben a liberális boszorkányok táborát erősíti, aki magában többször felülbírálja a boszorkány egyház hagyományait; bár ennek ritkán tud hangot adni határozott és elnyomó nővére mellett. De pont a köztük feszülő ellentmondás miatt működnek, ezért lesznek az elmúlt évek egyik legjobb sorozatos testvérpárosa. És persze Sabrina vállán ülő angyal és ördög, akik megpróbálják a szerintük helyes útra terelni a fiatal boszorkányt.

A szereplők és a háttérvilág kidolgozásához hasonlóan a történet felépítésében is érződik a korhatárbesorolás. Az 1. évad főleg a boszorkányságot és Sabrina karakterét vezeti fel, a tényleges cselekmény csak a finálé felé kezd összeállni. A keresztelőt lefedő dupla pilot után minden epizódra egy-egy esemény jut: boszorkánytárgyalás, iskolai zaklatás, tanórák, rémálmokat hozó gyilkos szándékú démon, véráldozattal járó hálaadás és ördögűzés. A sorozat univerzuma van annyira erős és jól felépített, hogy a hasonló jellegű természetfeletti történetek kötelező körei ne egyszerű sablonok legyenek. Viszont sem ezekben, sem pedig a fináléban nem mer bevállalni drasztikus fordulatokat a sorozat, legalább olyanokat, mint amilyeneket az eredeti képregény tartogat. Az írók mindig megemlítik valami szörnyűségnek a lehetséges bekövetkeztét, de mint egy békés mesében, mindig győz a jó, és senkinek nem esik bántódása (egy eseményt kivéve).

Ha a következő évadban az írók kilépnek a tinédzser történetek védőburkából, a Chilling Adventures of Sabrina egy izgalmas sorozattá válhat, és esetleg olyan kultikus státuszba is léphet, mint anno a Buffy, a vámpírok réme.

Minden hibája ellenére a Chilling Adventures of Sabrina egy atmoszférájában és boszorkány szereplőiben szórakoztató tinisorozat rengeteg potenciállal. Az évadzáró cliffhangere és tíz rész alatt megemlített fajok és szerepkörök, mint az elátkozottak és a boszorkányvadászok bőven fenntartják a néző érdeklődését a következő évig. A december 14-én érkező karácsonyi epizódban kiderül, milyen irányban terveznek elindulni a készítők.

8 /10 raptor

Sabrina hátborzongató kalandjai (1. évad)

Chilling Adventures of Sabrina

fantasy
11 epizód
Premier: 2018. október 5.
Csatorna: Netflix

Már követed a Roboraptort, de mégis lemaradsz a legfrissebb kritikákról, hírekről? A Roboraptor hírlevél segít ebben! Hetente a postafiókodba küldi cikkeinket, hogy Te döntsd el, mit akarsz olvasni, ne a gépek.

Főszerkesztő
2009 óta foglalkozok blogolással és cikkírással. Jelenleg a Roboraptoron vagyok megtalálható főszerkesztőként. Bármilyen kérdésed van, a roboraptorblog[kukac]gmail[pont]com elérhetsz.