HIRDETÉS

HIRDETÉS

Könyv

Ha Agatha Christie sci-fit is írt volna

Mur Lafferty először podcastjai révén vált ismertté, és számos név alatt (pl. I Should Be Writing, Escape Pod, Digest Digger) beszélt a sci-fitől kezdve a kreatív írásig szinte minden lényeges témáról. Írói karrierje a szerepjátékok kapcsán indult el, majd 2013-ban az Orbit kiadó megjelentette első könyvét, a The Shambling Guide to New York City-t, majd A Ghost Train to New Orleanst. Első jelentős sikerét a 2017-ben megjelent Hat ébredéssel érte el, amelyet több díjra is jelöltek. Ebben a regényében egy számára teljesen más területre (első két írása urban fantasy), a sci-fi-ére merészkedik. Az új műfaj nem jelent akadályt Laffertynek, bőven bebizonyítja, hogy sokszínű tehetség. Nézzük meg közelebbről, hogyan jelenik ez meg a Hat ébredésben.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Dormire többgenerációs űrhajó fontos feladatot teljesít: rakterében a hibernált állapotban lévő emberiséget szállítja új otthonába, a Tau Ceti körül keringő Artemiszre. Az utazást klónok felügyelik, akik testük elöregedéséig szolgálnak a fedélzeten. Mikor eljött az idejük, emlékeiket áttöltik egy fiatalabb kiadásukba, hogy az út zavartalanul folytatódjon. A legújabb generáció ébredésénél azonban valami félresiklik: az ébredő klónok csak a hajó útnak indítására emlékeznek, az űrhajó MI-jét képtelenség elérni, korábbi másaik pedig vérbe fagyva lebegnek körülöttük. A hat klón kétségbeesve és paranoia közeli állapotban próbálja menteni a menthetőt és kideríteni, mi történhetett a hajón. A gyilkos csakis köztük lehet.

Kedvet kaptál, hogy elolvasd?

Ha szeretnél minket támogatni, vásárold meg a könyvet ezen a linken keresztül

Megveszem

Lafferty nem tétlenkedik sokat:

A legelső oldalon az események kellős közepébe dob minket, hogy mi is úgy érezzük magunkat, mint a mesterséges magzatvízben ébredő klónjai.

HIRDETÉS

Nem értünk semmit, de nincs is időnk felfogni semmit, mert az események hihetetlen gyorsasággal pörögnek. A hat klón – Maria, Hiro, Wolfgang, Joanna, Katrina és Paul – viszonylag hamar feltalálják magukat a zűrzavarban, minden magától értetődő a számukra (hisz a kiképzésen felkészítették őket minden vészhelyzetre), viszont olvasóként jóval lassabban lehet a cselekmény kiindulási pontjára – a mészárlásra ébredő új klónok – ráhangolódni. Azonban az első 20 oldal után az idei év eddigi legizgalmasabb sci-fi thrillere bontakozik ki előttünk.

Habár az írónő elmondása szerint a regény alapját egy Faster Than Light nevű űrhajós játék adta, azért akaratlanul is eszünkbe juthat róla a Tíz kicsi néger. Teljesen idegen emberek (Agatha Christie-nél 10, Laffertynél 6) összezárva egy tehetős ember pénzéből finanszírozott helyen (előbbinél egy kastély, utóbbinál egy űrhajó). Egy közös van bennük: mindenkinek van egy sötét folt a múltjában. Érdekes történetet kapnánk, ha Lafferty a Tíz kicsi néger mentén vinné végig klónos krimi-thrillerét (persze ha egyáltalán bármilyen szinten is megihlette őt az említett regény), de teljesen saját úton jár. Ez bőven a könyv előnyére válik.

Mur Lafferty

A cselekményt óramű-pontossággal időzített fordulatok, megfelelő arányú világ – és karakterépítés, illetve élvezetes párbeszédek építik fel, ezeknek köszönhetően kapunk egy izgalmasan kibontott bűnesetet. A hat szereplő flashbackjei, majd köztük lévő viszonyrendszerek finom építése és rombolása mindenkit gyanússá tesz. Hiába jönnek rendszeresen információmorzsák, nyugodt szívvel senkit sem tudunk bűnösnek kikiáltani. Lafferty ügyesen fenntartja az ebből fakadó bizonytalanságot, ezzel egyben a történet feszültségét is. Folyamatosan ott motoszkál a kérdés a fejünkben: vajon ki tette? Mindez azonban nem működne így a karakterei nélkül. A hat klón közt találunk szerethető, visszataszító, vagy egy érthető motivációval rendelkező, de mégis megvetendő figurákat is. A fokozatosan feltáruló múltjuk egy-egy izgalmas történet, önmagukban is megállnák a helyüket, egymásba fűzve viszont egy igazi összeesküvés lesz, amit győzhetünk a legvégén kibogozni.

Azonban ne felejtsük el, a Hat ébredésen ott csüng a thriller címke is!

Nem műfaji vita kirobbantás céljából, sokkal inkább a regény többrétegűsége miatt érdemes erről az oldalról is megnézni az írást. Az általános definíció szerint a thrillerben a szereplők megérzik, hogy valami baj közeledik, tartanak is ettől, viszont sokáig nem szembesülnek félelmük valós forrásával. A klónok nem bíznak egymásban, nincsenek emlékeik a mészárlást megelőző eseményekről, s ezek mind a bizonytalanság, majd a folyamatos félelem érzését táplálják bennük. Ez az érzés motiválja minden cselekedetüket. Ezzel az egész cselekmény kap egy durvább, „parásabb” színezetet is – az erőszakos jeleneteken túl. Így nemcsak a „vajon ki a gyilkos?”-kérdés pörgeti az olvasó adrenalin szintjén, hanem a szereplők belső világa is generál egyfajta feszültséget.

A krimi/thriller vonalon túl Lafferty science fiction szempontból is a magas színvonalat üt meg. Könyvében 2493-ban járunk, túl vagyunk már a klónok forradalmán, Földünk kizsigerelésén, csillagközi utazásokon és az idegenbolygók gyarmatosításán. A felfoghatatlanul távoli jövő felépítésében visszaköszönnek klasszikus sci-fi elemek, mint a mesterséges intelligencia, a klónok jogai és a rájuk vonatkozó törvények (itt érezni Asimov hatását). Néhol még némi cyberpunkság is felbukkan, viszont üdítő újdonság, hogy jelen vannak korunk vívmányai, mint például az ételnyomtatás. A legizgalmasabb dolog Lafferty jövőjében azonban mégis a klónozás. Itt elmetérképek segítségével vihetjük tovább korábbi életünket egy újba, ezzel megteremtve az örök élet lehetőségét. Azonban az új technológia átalakítja az erkölcsi normát és kihozza az emberek mocskosabb oldalát.

Az élet értéktelenné válik, az emberi test pedig egy olyan szabadon formálható gyurmává, amelyet bárki kénye-kedve szerint alakítgathat – persze akkor, ha megvan ehhez a szükséges anyagi háttér és a feladatra felbérelhető hekker. Az új technológia hatására kialakuló (új, de mégis régi) bűnszövetkezetek, hatalmi játszmák és gonoszság a cselekményt csak még csavarosabbá teszi (főleg a visszaemlékezésekben), viszont jövőnkről nem fest túl szép képet. Az írónő nem mond értékítéletet az emberi természetről, vagy arról, hová tartunk, de magával az ábrázolással is sugall egyfajta negatív üzenetet: Az emberiség ingerküszöbe mindig emelkedni fog, mert mindig új izgalmakra vágyik, és meg is találja annak a módját, hogy megkapja a nagyobb dózisú ingereit bármi áron. Ezt gondold végig, kedves olvasó!

A Hat ébredés egy ígéretes író sci-fi thrillere, amiben az írónő több műfaj elemeit fűzi össze egy élvezetes történetté. Így megkap mindent a sci-fi, a krimi és a thriller olvasó is. Pörgős, „nehéz letenni”-típusú könyv, ami a szórakoztatáson túl jövőnkről is elgondolkodtat egy kicsit.

9 /10 raptor

Hat ébredés

Six Wakes

Szerző: Mur Lafferty
Műfaj: sci-fi krimi
Kiadás: Agave Könyvek, 2018
Fordító: F. Nagy Piroska
Oldalszám: 364

Főszerkesztő
2009 óta foglalkozok blogolással és cikkírással. Jelenleg a Roboraptoron vagyok megtalálható főszerkesztőként. Bármilyen kérdésed van, a roboraptorblog[kukac]gmail[pont]com elérhetsz.