HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Feledés – Maverick, és az idegenek

HIRDETÉS

HIRDETÉS

8 évvel azután, hogy Maverick hadakozás helyett menekülőre fogta az idegenek ellen A világok harcában, a Tron: Örökséggel nagyot dobbantó és ezáltal saját, innen-onnan összefércelt filmötletéhez zöld utat kapó Joseph Kosinski felkérte Cruise-t, hogy mentse meg a világot. Igen: már megint. Korunk egyik ügyeletes hőse, ’Maverick’ természetesen igent mondott, hiszen mégiscsak rendbe kellett tenni a Spielberg-kaland során félreprezentált renoméját. Mellé szerződtettek még egy tehetséges Andrea Riseborough (aki ugyan utóbb nem kapott sok teret a filmben, hogy nehogy véletlenül lejátssza Tom-ot a vászonról), egy bájos Olga Kurylenko-t, illetve egy zseniális Morgan Freeman-t, aki jószerivel csak asszisztált az egészhez. A végtermék pedig ezúttal már valóban Cruise-monodráma lett, méghozzá nem is akármilyen: egy megannyi korábbi sci-fire „kikacsintó”, ’Maverick kontra Maverick’ poszt-apokaliptikus mese.

Maverick 004

Feledés egy bizonyos Jack Harper (Cruise) nevű tagról szól, aki a rém unalmas életét a (fizikailag nonszensz módon) felhők között található apartmanházában tölti asszisztensével/operátorával: Vikával (Riseborough), utóbbi nem mellesleg a szeretője is. Harper (kinek nevében némi Charlie Sheen utánérzést vélhetünk felfedezni…), nem kevés szabadidejében munka címen az egyedi panorámaablakos műrepülőgépével jár el sétarepülőzni (vagy éppenséggel a titkos üdülőházába héderezni). Persze olykor azért meggeneráloz egyet-egyet azok közül a hiperaktív drónok közül, melyek leginkábbis Wall-E barátnőjének: Eve-nek és a 2001: Űrodüsszeiából ismeretes, gömb alakú Discovery-kompok szerelemgyermekeinek tűnnek. Habár ezek a drónok viselkedésükben némiképp deviánsak és látszólag sok bennük az elfojtott agresszió, impozáns tűzerejük és mókás hangeffektjeik által üde színfoltjai a történetnek.

HIRDETÉS

Maverick 005

Harper, aki boldog tudatlanságában azt hiszi, hogy Ő az utolsó vagány a földkerekén és így tengeti mindennapjait, egy szép napon aztán kiszúr egy pár lezuhant kapszulát, melyekben utóbb kiderül, hogy emberek vannak. Ráadásul az egyikük a mindaddig csupán az álmaiból ismert barátnője… Zűrös. Ekkor kezdődnek tehát a bajok. Na mármost, ha van film, amiben abszolút 100%-os Maverick-faktort akar magának a kedves néző Cruise-tól, akkor ez az: egyszerűen minden adott hozzá. Hiszen ezúttal nemhogy Tom a főszereplő, de gyakorlatilag non-stop a fókuszban van (révén látszólag Ő az egyetlen férfi közel s távol), továbbá pilótáskodik, motorozik és még csajozik is (akárcsak a Top Gun-ban), illetve hősködik, valamint alkalomadtán még idétlenkedik is egy keveset. Ez ám a vegytiszta maverickezés, kérem szépen. A Feledésről Kosinski le sem tagadhatná, hogy Cruise-ra épül.

Maverick 006

Ennek az elgondolásnak azonban megvan a maga hátulütője, hiszen a Maverick-faktor erőltetése, mint már tudjuk, erősen kontraproduktív tud lenni. Tomot ugyanis sohasem lenne szabad  hagyni olyan szinten rátelepedni egy-egy szerepére, hogy arra utóbb ne úgy emlékezzünk, mint a sztár 2 órás magán show-ja. Márpedig a Feledéssel ez történik, ironikus módon már valahol maga a cím is sejteti a végkifejletet: magyarán azt, hogy a közepes színvonalú sztori elvész aközben, míg Cruise újfent a világot és a nőjét (avagy nőit) próbálja megmenteni. Ráadásul ezen, az éppen hogy csak funkcionális karaktereket képező mellékszereplők sem tudnak segíteni. Problémás még az is, hogy Kosinski szkriptjéről lerí, hogy mely korábbi sci-fi alkotások ihlették, úgy mint az Űrodüsszeia, az Emlékmás, a Mátrix, a Wall-E, na és persze legnyilvánvalóbban a Hold. Ezeknek és a belőlük csent elemeknek a vissza-visszatérő tetten érhetősége pediglen utóbb inkább hat bántóan, semmint üdítően. Hogy azért jót is mondjak a darabról, a pusztaságba lepukkant néhai világ fényképezése legalább szép lett. Ámde ezzel kifújt. A Feledés egy nagyon középszerű idegenes sci-fi, színvonalas látványvilággal, ugyanakkor túlzásba vitt maverickezéssel, ami reméljük, hogy A holnap határában már nem lesz annyira hangsúlyos. Tom Cruise tőlünk akár századjára is megmentheti a világot, de akkor az elsősorban a világról szóljon és csak másodsorban őróla.

5 /10 raptor

Feledés

Oblivion

sci-fi
Játékidő: 114 perc
Premier: 2013
Rendező: Joseph Kosinski