HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

Az irodai élet pokla – Különválás évadkritika

Munka

Ki ne hallott volna már a „work life balance” kifejezésről? Egy alternatív jövőben a Lumen Industries nevű óriásvállalat kifejleszt egy különleges eljárást, amellyel ez, vagyis a munkahelyi teljesítmény és magánélet közti egyensúly tökéletesen elérhető. A Lumen bizalmas információkkal dolgozó munkavállalói fejébeagyába egy chipet ültetnek, amely kettéválasztja agyukat. Ahogy megérkeznek a munkába, a kinti életükről, családjukról mindent elfelejtenek és csak a munkahelyen történtekre emlékeznek. Ugyanígy, amikor elhagyják íróasztalukat a munkaidő végével, arra sem emlékeznek, mivel foglalkoznak vagy kik a munkatársaik. A tökéletesnek tűnő munkahely azonban maga a pokol.
Különválás spoilermentes kritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

A különválasztással tulajdonképpen két személyre bomlik a munkavállaló: egy dolgozó és egy magán emberre. Mark S. (Adam Scott) is ilyen kettős személyiség. Önként alávetve magát az eljárásnak napközben a Lumen adatfinomítási osztályán dolgozik, esténként és hétvégenként pedig egyhangú életét éli. Egy napon azonban munkahelyén közlik vele, hogy főnöke nem megy be többet dolgozni, este pedig egy titokzatos idegen keresi fel azzal, hogy ő a munkahelyi legjobb barátja, és fontos információi vannak a Lumenről. A vállalat körül ugyanis nem minden az, aminek látszik.

A történet szerint mindenkinek saját döntése, él-e a különválasztással. Mark S. életére sötét árnyékot vet egy korábbi tragédia, ezért azt a megoldást választja, hogy jelentkezik a Lumen-hez dolgozni, így legalább napi 8 órában nem jut eszébe fájdalmas múltja. A Lumen adatfinomítási osztályán töltött gondtalan napjai azonban felborulnak, amikor főnöke váratlanul távozik, őt előléptetik, és be is kell tanítania egy új munkatársat, Hellyt is.

Adam Scott and Britt Lower

HIRDETÉS

Helly (Britt Lower) nehezen alkalmazkodik új munkahelyi életéhez. A lány Mark-al teljesen ellentétes temperamentumú, indulatos, érzékeny és önfejű. A négyfős adatfinomítási osztály másik két tagja Irving (John Turturro), a karót nyelt és munkamániás kolléga, és persze nem hiányozhat az ügyeletes kocka sem a csapatból, ő Dylan (Zach Cherry). A csapat munkáját felügyeli a mézesmázos Mr. Milchick (Tramell Tilmman) és félelmetes főnökük Ms. Cobel (Patricia Arquette).

A nézők Helly történetén keresztül ismerhetik meg, hogyan is folyik a munka a Lumennél. Mi is olyan elveszettek és döbbentek vagyunk, mint Helly az első napján, ízlelgetve a tényt, hogy munkahelyi „bentiként” (így hívják az emberek a dolgozó énjüket) sohasem hagyhatjuk el a munkahelyet. liftbe beszállunk, majd onnan – immár az alvás hatásait érezve – újra belépünk a munkahelyre. Szigorú szabályok és kvóták vannak: az ételautomatában lévő nasikhoz mindenki csak két zsetont kap, a folyosón és az épületen belül csak engedéllyel lehet mozogni.

Mark S. titokzatos látogatóján kívül Helly az, aki felteszi azokat a kérdéseket, amelyek munkatársai fejében mindig is ott motoszkáltak: mit csinálnak tulajdonképpen a Lumennél? Mit csinál a cég? Vannak-e más dolgozók is?

Az adatfinomításon dolgozó négy kolléga szép lassan egy csapattá válik, és együtt igyekeznek kideríteni az igazságot.

A Különválás (eredeti címe: Severance) készítője és forgatókönyvírója Dan Erickson, akinek nem véletlenül nem hallottuk még a nevét: ez a sorozat ugyanis első munkája és mint olyan, igencsak ütősre sikeredett. A sorozat húzónevei közt ott van Ben Stiller is, aki a kilenc epizódból hatot rendezett, megmutatva ezzel, hogy nemcsak vígjátékok, hanem egy feszültségekkel teli sci-fi sorozat rendezéséhez is ért.

A történetmesélés módszere egyértelműen a „mystery box” szabályait követi, amelyet a Lost tökélyre fejlesztett, de a Westworld történetvezetése is ebből merít. Minden képkocka vagy párbeszéd foszlány utalásokat tartalmaz, előrevetít és sejtet. Van olyan kérdés, amelyre választ kapunk az évad során és van olyan, amelyből még több kérdés következik. A nézők számára egyszerre izgalmas és idegesítő ez a fajta történetmesélés, mert mindig úgy érezzük, csak félig kapjuk meg az egyes rejtélyekre a választ, ugyanakkor a sztori gördülékeny és folyamatosan fent is tartja a nézők figyelmét.

A cselekmény lassú és megfontolt, apránként ismerjük meg a szereplőket, a feszültség fokozatosan épül fel. A történet nem rág a szánkba semmit, végig a figyelmünket követeli, hiszen bármikor felmerülhet egy-egy újabb rejtély vagy utalás. A szereplők hitelesek, jellemfejlődésük jól követhető. A rejtélyek érdekfeszítőek, a fordulatok a képernyő elé szegeznek minket és az epizódok végén olyan cliffhangerek vannak, hogy muszáj a következő epizód lejátszására kattintani.

A Különválás többféle műfaji sajátosságot hordoz magán. Sci-fi és pszichothriller, de a drámai elemeket és pillanatokat remekül vegyíti a humorral vagy éppen a gúnnyal, hiszen sokszor mutat görbe tükröt a sci-fi műfajnak is. Tipikusan ilyen pillanat t, amikor a női főszereplőnk egy asztalon ébred, semmit sem tudva a nevéről vagy édesanyjáról, és azt hiszi, őt egy tartályban növesztették. Humoros jelenetekből is akad bőven, például a kollegák szórakoztató módon vitatják meg a különféle összeesküvés elméleteiket, Mark főnöke bögréket hajigál vagy a biztonsági főnökkel keveredik szócsatákba. Az irodai tánc az egyik legjobb jelenet a sorozatban, Adam Scott tánctudására külön pont jár!

Tramell Tillman, Zach Cherry, John Turturro, Britt Lower and Adam Scott

A Lumen, mint munkahely rendkívül nyomasztó, de a nagyvállalatok paródiája is egyben. A munkavégzésből szinte vallást csinál, a szabálykönyv bibliaként funkcionál a dolgozók számára, a Lumen alapítója pedig szinte a megváltó szerepében tetszeleg. Remek agymosási technikák ezek, amelyekkel robotokat lehet csinálni az emberekből – legalábbis egy részükből. Kérdés, hogy meddig tűrik az emberek ezt a fajta kizsákmányolást. A főhőseink közül mindenki a maga módján szembesül ezzel a kérdéssel és hozza meg a döntéseket.

A Különválás világában a munkahelyi teljesítmény maximális kihasználásának tűnik a különválasztás, hiszen az embert nem nyomasztják az otthoni problémák, nem érik ingerek, ami a mai felgyorsult világunkban és információáradatban nem tűnik elsőre rossz opciónak. Ugyanakkor a „benti”, munkahelyi én tulajdonképpen egy céges börtönben él, a napot nem láthatja és minden napja egyforma. Mark történetén keresztül szembesülünk a kérdéssel:

nem jobb-e a fejünk homokba dugása és érzelmeink elnyomása helyett szembenézni a fájdalmas dolgokkal?

A látványért külön dicséret jár a készítőknek. A Lumen épülete és a kinti világ képei sötétek és komorak. Szinte fázik az ember, ha rájuk néz! Az irodai környezet pedig egyszerre futurisztikus és idézi meg a ’70-es éveket. A hosszú, hófehér folyosó és az ingerszegény munkahelyi környezet tökéletesen nyomasztó, a kosztümök és berendezések viszont a retrót idézik, és a kettő remekül működik. A sorozat intróját is kiemelném. Theodore Shaphiro által komponált zene hátborzongató, sötét és titokzatos (mint a sorozat maga), a zseniális animáció pedig Oliver Latta munkája.

A színészi játékot illetően mindenki remekül kihozta a karakteréből a maximumot, de Adam Scott alakítása magasan a legjobb. Mark két énje közt remekül vált mimikát és hangsúlyt, hitelesen alakítja a sérült és magába forduló, érzelmeivel harcoló férfit.

A Helly-t alakító Britt Lower alakítása szintén emlékezetes. Helly az első epizódokban néha igencsak idegesítő; egy önfejű, szabályokra fittyet hányó lányt ismerünk meg, akit csak saját céljai érdekelnek. Első napján már dolgokat hajigál főnökéhez, barátságtalan és a segítséget is elutasítja. Mark mellett az ő karaktere felelős az érzelmi töltetért a sztoriban, és talán ő az, aki a legtöbbet is változik a cselekmény előrehaladtával. Britt Lower és Adam Scott közt jól működik a kémia, remek párost alkotnak.

Patricia Arquette alakítása hátborzongató, sokszor nem is kell beszélnie, a kamera csak a merev arcára és jeges tekintetére siklik és Markhoz hasonlóan, mi is remegni kezdünk a székünkben. Az ő karaktere talán a legnagyobb rejtély, nehezen tudom beskatulyázni jónak vagy rossznak. Remélem, a második évadban kicsivel több háttértörténetet kapunk róla.

Az 1. évad hihetetlen fordulatokkal ér véget, és megnézése után mind a falat kaparjuk és teóriákat gyártunk, türelmetlenül várva, mit fog főzni Erickson a 2. Évadra. A Különválás egy különös, nyomasztó világba és a vállalatok sötét oldalára kalauzol el minket, a történet tele van szokatlan megoldásokkal, fordulatokkal és feszültséggel. Ben Stiller rendezése nagyszerű és remek atmoszférát teremt. Aki szereti az igényes és gondolatébresztő sorozatokat, azoknak jó szívvel ajánlom a Különválást, amely biztosan bekerül az év sorozatai közé.

10 /10 kecskegida raptor

Különválás 1.évad

Severance

sci-fi
9 epizód
Premier: 2022
Csatorna: Apple Tv+

editor
Eleinte könyvekről írtam a magam szórakoztatására, a sorozatkritikák később jöttek. Szeretek elmerülni a könyvek, filmek és sorozatok világában, egy jó történeten napokkal később is szoktam merengeni. Mindenevő vagyok, de a sci-fi és fantasy varázsol el igazán.