HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Oknyomozó Raptor: Egy óriásszörny, amelyből az emberiség védelmezője lett – Godzilla szerepváltozásai

Nem csak Hollywood szeret a végtelenségig folytatni vagy rebootolni egy sikeres filmsorozatot: november 17-én mutatkozik be Japánban a Planet of the Monsters című anime, amely a Godzilla-franchise harminckettedik darabja lesz. Miközben persze készülőben van a 2014-es, amerikai gyártású Godzilla folytatása is. A karakternek annyi inkarnációja volt már az évek során, hogy nehéz megragadni, mit is testesít meg egészen pontosan ez a világvárosokon átgázoló szörnyeteg.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Nem véletlen, hogy Godzilla figuráját egy japán filmstúdióban találták ki. Ez a szörny csak a Hirosima és Nagaszaki emlékétől szenvedő országban születhetett meg. Ahogy John Rocco Roberto írja: nem szabad elfelejtenünk, hogy Japán az egyetlen olyan nemzet, amely ellen atomfegyvert vetettek be. Ráadásul alig néhány évvel a világháború után egy japán halászhajó, a Fukuryu Maru teljes legénysége egy kísérleti robbantást követően sugárfertőzést szenvedett, a rakományuk pedig szennyezett lett, és az emiatt kitört pánik eluralta a közhangulatot. Ez mind kellett az 1954-es Godzilla című mozifilm létrejöttéhez.

Ugyanakkor a Godzilla-sorozat első néhány darabját rendező Ishiro Honda életrajzának társszerzője, Steve Ryfle egy interjúban arról beszélt, hogy bár a Japánra támadó, radioaktív leheletű óriáshüllőt szeretik kizárólag az atombomba metaforájának elkönyvelni, azért sokkal egyetemesebb és időtlenebb jelentéstartalma is van. Nem pusztán a háborús pusztításról, hanem általában a tudomány fejlődésében rejlő veszélyekről szól a film – az ezzel kapcsolatos félelmeket Dr. Serizawa karaktere személyesíti meg, aki nem tudja eldönteni, be merje-e vetni a fegyverét a szörny ellen. Egyébként a későbbi Godzilla-filmekben fokozatosan el is fordultak a nukleáris háború témájától.

Godzilla - 1954
Godzilla – 1954

Több magyarázat is van az eredeti koncepciótól való eltérésekre. Ryfle és szerzőtársa, Ed Godziszewski a szörnyfilmek műfajának, illetve magának a filmiparnak a változásait sejtik mögötte. Benny Chen-heng Yang  a Godzilla karakterének átalakulásával foglalkozó tanulmányában azt írja, hogy a ’60-as években a fiatalabbakat is be akarták csalogatni az újabb mozifilmekre, ezért lett az eredetileg gonosz szörnyből fokozatosan a Japánt és a Földet védelmező szuperhős. Ezzel szemben Robert F. Hamilton szerint a változás oka az, hogy Godzillát az első filmek világsikere után már egy olyan ikon volt a japánok számára, akire büszkék lehettek – ezért jelent meg az újabb folytatásokban inkább „anyaországa” szimbólumaként. Valószínűleg a felsoroltak (és talán ezeken kívül további körülmények is) együtt hatottak a franchise-ra. Akárhogy is, az tény, hogy Godzilla figurája az első megjelenése óta eltelt évtizedekben teljesen átértelmeződött.

HIRDETÉS

Az első két részben való randalírozása után az 1962-es King Kong vs. Godzilla című filmben, Yoshiko Ikeda szerint Godzilla már egyértelműen Japánt szimbolizálta az Amerikát megszemélyesítő King Konggal szemben. Vagyis a két szörny harca a hagyományos japán értékek és az új, amerikanizált identitás közti konfliktus metaforájaként értelmezhető. Bár az 1964-es Mothra vs. Godzilla című filmben ismét negatív figuraként jelenik meg Godzilla, a sorozat többi részében már az emberek helyett a többi óriásszörny felé fordítja a haragját.

Ahogy az atombombák lassan elfelejtődnek, újabb témák jelennek meg az egyes folytatásokban. A Mothra vs. Godzillában egy gonosz üzletember turistaattrakciót akar csinálni Mothra tojásából, aminek katasztrofális következményei lesznek – amiben Yang a kontrollálatlan kapitalista modernizáció kritikáját látja. Az 1971-es Godzilla vs. Hedorah című részben Japán megmentőjének az ipari szennyeződés teremtette szörnyeteggel kell szembeszállnia. De a tudományos-technikai fejlődésben rejlő veszélyek is újra és újra terítékre kerülnek a filmekben. Az 1965-ös Invasion of Astro-Monsterben az emberek egy nálunk jóval fejlettebb földönkívüliekkel kerülnek szembe, akik – írja Ikeda – elvesztették személyes szabadságukat, a tudomány és technológia uralkodik felettük. (Persze ez csak néhány példa, a sort még lehetne folytatni, de itt értelemszerűen nincs lehetőség minden egyes részt külön elemezni – az mindenesetre ennyiből is látható, hogy az egyes szörnyek mindig, valami jellemzően civilizációs, politikai vagy gazdasági problémát testesítettek meg.)

Godzilla animációs sorozat -1998

Szimbolikájának, szerepének megváltozásával együtt magától értetődően Godzilla alakja is formálódott. Hogy a nézők jobban tudjanak azonosulni a szörnnyel, mint szuperhőssel, a későbbi filmekben már egyre emberibben viselkedett. Ez persze egyúttal azt is mutatja, mennyire eltértek az eredeti koncepciótól ezek a folytatások. Hiszen annak idején éppen azért döntöttek egy dinoszaurusz mellett a készítők, mert az annyira távol állt az embertől minden tekintetben. Ahogy Yang írja: egyrészt egy őshüllő megjelenése bármilyen emlősnél ijesztőbb; másrészt pedig kevésbé intelligensnek tekintjük, és ezért nem feltételezzük róla, hogy úgy tudna szenvedni a sugárfertőzéstől, ahogyan egy emlős, amely tudatában lenne az állandó fájdalmának. A más óriásmutánsokkal harcoló, táncoló, gesztikuláló Godzilla viszont már egyértelműen nem az a Godzilla, aki annak idején pusztulással fenyegette Japánt. Honda maga nem is rejtette véka alá, hogy nem tetszett neki az irány, amerre a franchise elkanyarodott. De igazából nincs értelme arról vitázni, hogy melyik az „igazi” Godzilla, hiszen csak azért távolodhattak el az eredeti film szellemiségétől az idők során, mert ez a rettenetes óriáshüllő olyan szimbólumnak bizonyult, amelyhez nagyon különböző jelentéstartalmakat lehet társítani.

A technikai fejlődéshez való hozzáállás szintén változott, árnyaltabb lett a Godzilla-sorozat újabb részeiben. Ahogyan a sorozat főhőse, úgy a modern technológia is egyre kevésbé fenyegető veszélyként jelenik meg az újabb filmekben. Persze továbbra is megjelennek az árnyoldalai (mint például a génmanipulációban rejlő kockázatok), de érezhetően csökken a technikával szembeni pesszimizmus. Ez nagyon jól látszik akkor, ha összehasonlítjuk a 1954-es Godzillát és az 1984-es rebootot. Ahogy Ikeda rámutat, az új verzióban annak ellenére is egészen mást kapunk, hogy itt lényegében visszatérnek az eredeti formulához. Ebben a filmben Godzilla olyan felhőkarcolók közt mászkál, amelyek magasabbak nála – és most, ellentétben az ’50-es évekkel, a japánoknak van egy elég erős védelmi rendszerük, úgyhogy szembe tudnak szállni a szörnyeteggel. Vagyis ebben a változatban nem merül fel, hogy rosszul teszik-e az emberek, ha valamilyen szuperfegyvert használnak a fenyegetés kiiktatására. Ennek pedig nyilván az van a hátterében, hogy a világháború óta eltelt évek során a technológiai fejlődés rengeteget hozzáadott Japán gyarapodásához, és így érthető módon az újabb generációk már másként tekintettek a modern technológiára. (Annyira, hogy az 1991-es, Godzilla kontra Ghidora király című részben már éppen a túlzott jólét és hatalom okozta problémákra figyelmeztetik a jövőből érkező időutazók a japánokat.)

Godzilla kontra Ghidora király – 1991

Ha pedig a rebootokról van szó, akkor nem lehet elmenni a hollywoodi feldolgozások mellett sem. Az első, 1998-as Roland Emmerich-féle változat fontos dolgokban tér el nem csak a klasszikus, de a későbbi japán filmekben látottaktól is. Először is a címszereplő kinézetre egyáltalán nem hasonlít egyetlen korábbi Godzillára sem. Az eredeti filmsorozatban egy sugárzástól összeégett bőrű, inkább gorillára emlékeztető óriásszörny szerepel, amelyet egy jelmezbe bújt színész alakít – ezzel szemben az amerikai remake-ben egy számítógép generálta mutáns hüllőt látunk. Ezeknek a változtatásoknak megvan az oka. Varró Attila írja a japán és a hollywoodi Godzillát összehasonlító cikkében, hogy a „japán művészeti ágakban és a szórakoztatásban egyaránt lényeges a távolságtartás; egy mesterséges szakadék, amelyik elválasztja az alkotást a hétköznapi világ valóságától”. Éppen ezért egy japán nézőnek szüksége van a tudatra, hogy egy ember rejtőzik a filmvásznon randalírozó szörnyetegben. Egy nyugati ember ezzel szemben nem tud komolyan venni egy bábot, mivel ahhoz szokott, hogy a filmek a valóságosság illúzióját keltik benne. Godzilla külsején tehát mindenképpen változtatni kellett – hiszen a tudomány mai állása szerint már a testtartása sem lehetne ilyen egy ilyen kétlábú hüllőnek.

Ezen a ponton érdemes kicsit visszaugrani az időben, ugyanis nem ez volt Godzilla első „amerikanizált” megjelenése. A ’70-es években az Egyesült Államokban képregényben és rajzfilmsorozatban is megelevenedett az óriásszörny – előbbit a Marvel Comics, utóbbit a Hanna-Barbera készítette. Bár a képregényben a gonosz, a rajzfilmben pedig a védelmező Godzillát láthatták az olvasók és nézők, annyi közös van ezekben a feldolgozásokban, hogy sokkal inkább hüllőszerű a címszereplő megjelenítése, mint a japán eredetikben (a Hanna-Barbera-féle verzióról az embernek inkább Denver, az utolsó dinoszaurusz jut eszébe). A szörny eredettörténete is változott: a Marvelnél Godzilla egy jégbe fagyott őshüllő volt, amely egy enyhe alaszkai télben kiolvadt és ámokfutásba kezdett. Ez az 1953-as Pánik New Yorkban (The Beast from 20,000 Fathoms) című mozifilmet idézi – a különbség csak annyi, hogy abban egy robbantás hatására olvadt ki a jég. (Ez a film ihlette egyébként annak idején a Godzilla japán készítőit is.) Az amerikai közönség tehát ismert egy ilyen Godzillát is, amely egyszerűen egy hatalmas dinoszaurusz, nem több, nem kevesebb.

A ’98-as film készítői azonban még tovább mentek, és elvetették azt az elképzelést is, hogy Godzilla egy őshüllő lenne. A karakter eredettörténetének újraírása pedig még a külsejének az átformálásánál is jelentősebb változtatás. Ebben a verzióban ugyanis Godzilla nem egy felébresztett ősi rémség, hanem az emberek teremtménye: a nukleáris kísérletek szörnyszülötte. Sugárfertőzött dinoszaurusz helyett mutáns leguán. Vagyis sokkal direktebb módon közvetíti azt az üzenetet, hogy ha a technikai fejlődés közepette ész nélkül tönkre tesszük a környezetünket, az idővel visszaüt ránk. Nem véletlen, hogy a film elején a főszereplővel éppen Csernobilben találkozunk: az a hely a legjobb példa arra, milyen messzemenő következményei lehetnek egy ember okozta katasztrófának. A fentiek fényében az is érthető, miért van az, hogy ez a Godzilla egyszerre jelenik meg áldozatként és gonosztevőként a filmben. Ez a lény nem tehet arról, hogy ekkorára nőtt, és ráadásul a cselekmény előrehaladtával kiderül, hogy valójában a várost sem akarta lerombolni, hanem csak fészket rakott. Nem hajtja bosszúvágy, nem célja az esztelen pusztítás – egyszerűen éli az életét, az ösztöneitől hajtva, mintha csak egy átlagos hüllő lenne.

Érdekes, hogy a következő, 2014-es amerikai Godzilla-filmben viszont ezzel ellentétben éppen azt látjuk, hogy a címszereplő szörny az emberektől függetlenül létezik, még a radioaktív sugárzáshoz való vonzódása is saját természetéből fakad. A forgatókönyvet átdolgozó Frank Darabont „borzasztó természeti erőként” írta le Godzillát. A rebdező Gareth Edwards maga pedig arról beszélt, hogy a film alapvetően az ember kontra természet témát járja körül, és Godzillát konkrétan a természet „kabalájának” nevezte. Dicsérték is ezért a filmesztéták, mondván, hogy Edwards megértette a kaiju-filmek lényegét, azaz hogy a szörnyek valamilyen természeti katasztrófát (vulkánkitörést, szökőárat, földrengést, stb.) jelenítenek meg. A japán Godzilla-sorozat egyes részeiben azonban a szörnyek inkább emberi eredetű problémákat szimbolizáltak, így ezek ebből a szempontból kilógnak a szörnyfilmek közül. (Egyébként amikor Godzilla karakterét megalkották, nem is körvonalazódtak még ki ilyen pontosan azok a műfaji szabályok, amelyeknek ma egy kaiju-film készítői meg akarnak felelni.) Valójában tehát Edwardsék is eltávolodtak az alapanyagtól. Tulajdonképpen ez a film sokkal inkább tisztelgés a kaiju-műfaj, mint maga Godzilla előtt. Tartalmában alig különbözik „testvérétől”, a Kong: Koponya-szigettől: mindegyikben két különböző faj küzd, és a címszereplő mindkét esetben úgymond a „természetes egyensúly” fenntartására törekszik. Az új King Kong és Godzilla között csak árnyalatnyi a különbség.

Godzilla – 2014

Igazából nem meglepő, hogy miután annyiféle szerepben láthattuk Godzillát, annyi különböző jelentésréteg rakódott rá, végül mint szimbólum, teljesen kiürült, és pusztán egy lett a számos kaiju közül, amelyek világvárosokat rombolnak, vagy éppen egymás torkának esnek a filmvásznon. Érthető, hogy a japán stúdió is úgy döntött, új médium felé fordul. Meglátjuk, hogy a tervezett anime-trilógia tud-e majd valami újat és eredetit mutatni nekünk.

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.