HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

2021 legnagyobb Oscar-díj esélyesei a Roboraptor szerint

Az Oscar-gálát sem kerüli el a pandémia okozta felborult világhelyzet, a szervezők azonban igyekeznek mindent megtenni, hogy az arra érdemesnek talált filmek – a lehetőségekhez mérten – megkapják a nekik járó figyelmet és elismerést. Az eseményt a szokásos tél végi időpont helyett az enyhülésre számítva április 25-re halasztották, de a rendezvény lebonyolítását is nagyban befolyásolja majd a járványhelyzet. A résztvevőknek csupán egy része lesz jelen élőben, ők is két különböző helyszínen, de sokan online jelentkeznek majd be. A gála szervezésén túl magában az elbírálásban is történtek modifikációk: már nemcsak az elsőként moziban bemutatott filmek indulhatnak a szobrocskáért, hanem az eleve streaming felületen debütáló darabok is.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Látható tehát, hogy az idei minden szempontból rendhagyó díjátadó lesz. Az egyetlen terület, amelyet a pandémia nem érint (vagy nem kellene, hogy érintsen) az a filmek minősége. Számos igényes és tartalmas alkotás került a jelöltek közé. Két fontos társadalmi kérdés is képviselteti magát, amelyet több induló film is feldolgoz. Az egyik a színesbőrűek jogaival való visszaélés (Judas and the Black Messiah, A chicagói 7-ek tárgyalása, One Night in Miami), a másik pedig a női felszabadulás kérdésköre (Ígéretes fiatal nő, Borat utólagos mozifilm). A női jelenlét ezen túlmutatóan is igen erős idén, a már említett Ígéretes fiatal nő valamint A nomádok földje című filmeknek nem csak főszereplőik, hanem rendezőik is erősítik ezt a vonalat. Hogy a társadalmi kérdések fontossága mennyiben befolyásolja a zsűrit a legjobb film díjának odaítélésében azt nem tudjuk, de a döntés mindenképp érdekes lesz az elmúlt évek hasonlói témáit feldolgozó nyerteseinek (Zöld könyv (2018), Moonlight (2016), 12 év rabszolgaság (2013) ) tekintetében. Mindeközben a mostani az első alkalom, hogy két női rendezőt is köszönthetünk az esélyek között, illetve első alkalommal indul nő, négy különböző kategóriában. Tehát a nemi, sőt a nemzeti diverzitás (a színesbőrű résztvevőkön túl koreai (Minari) és indiai (Fehér Tigris) filmek vagy készítőik is helyet kaptak a listán) is meglehetősen átszövi az idei Oscart, ami mindenképpen dicsérendő. Ugyanakkor mindez annak fényében, hogy a legtöbb jelölést (szám szerint tizet) a – kis túlzással –  filmrajongók által filmrajongóknak gyártott, szinte belsős anyag jellegűen megírt – egyébként valóban zseniális – Mank kapta, az talán perspektívába helyezi az Akadémia prioritásait. 

Lássuk, idén kik azok, akik – szerintünk – a legnagyobb eséllyel csalnak majd kelletlenül erőltetett műmosolyt kategóriáik veszteseire. 

Legjobb film

  • Az apa
  • Judas and the Black Messiah
  • Mank
  • Minari
  • A nomádok földje
  • Ígéretes fiatal nő
  • A metál csendje

 

HIRDETÉS

A Roboraptor szerinti legesélyesebb: Mank

David Fincher elhivatottsága a filmgyártás iránt eddig sem volt megkérdőjelezhető, ezúttal azonban szinte szerelmeslevélben szólt családi és szakmai felmenőihez. A forgatókönyvet édesapja, Jack Fincher írta, az alkotás pedig a filmtörténelem egyik legmeghatározóbb darabjának, az Aranypolgárnak a megszületéséről és annak körülményeiről szól. Az író, Herman Mankiewicz meglepően emberi küzdelmét mutatja be, melyben saját gyarlóságán túl a film rendezőjével, Orson Welles-szel is meg kell küzdenie a készülő remekműért. A dráma egy golfkocsis élményutazás az ó-hollywoodi világban; a stúdiók látványa és a legendás nevek érthető módon a filmrajongók összes gombját nyomkodják. Ezen vékonyabb réteg kielégítése azonban – bár a film olyan fontos problémákat vet fel, mint a zsenik életének árnyoldala, vagy a művészet szellemi tulajdonának kérdésköre – a kevésbé szakavatott nézőket gyakorlatilag leválasztja a bennfentességgel, még úgyis, hogy közben olyan színészeket vonultat fel, mint Gary Oldman, Amanda Seyfried vagy Lily Collins. Az akadémia láthatóan értékeli a klikk poént, a tíz jelölésből nagy eséllyel a Mank kapja majd a legjobb filmnek járó díjat. 

Legjobb rendező

  • Thomas Vinterberg (Még egy kört mindenkinek)
  • David Fincher (Mank)
  • Lee Isaac Chung (Minari)
  • Chloé Zhao (A nomádok földje)
  • Emerald Fennel (Ígéretes fiatal nő)

 

A Roboraptor szerinti legesélyesebb: Chloé Zhao

A nomádok földje az év egyik legjelentősebb filmje, noha története nem kifejezetten izgalmas vagy fordulatos. Az idei filmekre egyébként is jellemző az egyszerűség vagy akár egyenesen a kisszerűség irányába történő elmozdulás és a higgadtabb, befelé fordulóbb dramaturgia. A casting igazán különleges, hiszen a szereplők Francis McDormandet leszámítva majdnem mind civilek, akik önmagukat alakítják. A film pedig egy teljes nemzet gazdasági és szociális helyzetéről képes beszélni, ráadásul hitelesen egyetlen, kisbuszba kényszerült hajléktalan által. A dráma mindeközben mentes marad a nyomorábrázolás túlkapásaitól, de az azt kompenzálandó indokolatlan érzelgősségtől is. A film út-szimbolikája érthető és működőképes, de nem túlmagyarázott, a képei pedig valósághűségük ellenére is lenyűgözőek. Mindezek és a bevezetőben tárgyaltak tekintetében indokoltnak tűnik, hogy egy nő, nevezetesen Chloé Zhao kapja a legjobb rendezőnek járó aranyszobrot.

Legjobb férfi színész:

  • Riz Ahmed (A metál csendje)
  • Chadwick Boseman (Ma Rainey: A blues nagyasszonya)
  • Anthony Hopkins (Az apa)
  • Gary Oldman (Mank)
  • Steven Yeun (Minari)

 

A Roboraptor szerinti legesélyesebb: Chadwick Boseman

A nemrégiben elhunyt Chadwick Boseman utolsó filmje, melyben a fekete kultúra szerves részét képező bluest éltetik. A film a műfaj első női énekeséről, Ma Rainey (akit a szintén díjra jelölt Viola Davis alakít) egyik lemezfelvételéről szól. A dráma alig néhány helyszínnel és kevés szereplővel operál, mely helyzetben a színészi játék minősége jóval markánsabban megmutatkozik. Nem kevés áll vagy bukik tehát Boseman munkáján, aki azonban bravúrosan teljesíti a rábízott feladatot. Noha a párbeszédek néha elnyújtott monológokba torkollnak, Boseman végig hiteles és érzékletes marad, így utolsó szerepében talán élete alakítását nyújtja.

Legjobb női színész:

  • Viola Davis (Ma Rainey: A blues nagyasszonya)
  • Andra Day (United states vs. Billie Holiday)
  • Francis McDormand (A nomádok földje)
  • Carey Mulligan (Ígéretes fiatal nő)

 

A Roboraptor szerinti legesélyesebb: Carey Mulligan

Carey Mulligan Bennet-lányként tűnt fel először  nagyvásznon a Büszkeség és balítéletben, valamint sorozat epizód – és tévéfilm szerepek követtek. 2009-től, az Egy lányról után figyelt fel rá igazán a szakma és azóta is jó ízléssel válogat a szerepek között, főként művészfilmes vonalon mozog. Az Ígéretes fiatal nő újra köztudatba emelte, mert, bár rétegfilm, a szakmai elismerésnek köszönhetően nagyobb közönség elé is eljut az üzenete. Cassandra szerepében pedig abszolút kiteljesedett. Érett, tapasztalt szerep, aminél kulcsfontosságú volt a diszkrét játék, hogy hitelessé és ne karikatúraszerűvé tegye. Nem válik öldöklő angyallá, ami súlytalanná tette volna a cselekményt is, sokkal inkább egy cinikus igazságosztó, egy lelkileg megnyomorodott főhős. Mulligan megérdemli a díjat, mert alakításával bizonyítja, hogy a hitelességhez vezető út esetekben a visszafogottság. 

Legjobb férfi mellékszereplő:

  • Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah)
  • Sacha Baron Cohen (A chicagói 7-ek tárgyalása)
  • Leslie Odom Jr. (One Night In Miami)
  • Paul Raci (A metál csendje)
  • LaKeith Stanfield (Judas and the Black Messiah)

 

A Roboraptor szerint legesélyesebb: Daniel Kaluuya 

Kemény küzdelem várható a kategóriában, pláne, hogy egy film két kvázi-főszereplője is a listára került. LaKeith Stanfield és Daniel Kaluuya a teljes színészi eszköztárukat bevetik a Fekete Párducok közé beépülő spicli körül bonyolódó filmben, de Kaluuya alakítása, ha nüansznyival is, de erőteljesebb. A radikális polgárjogi mozgalom új elnökeként, Fred Hampontként Kaluuya egyaránt megmutatja tehetségét félelmet nem ismerő vezetőként, a tömegeket sikeresen felbuzdító szónokként és a párkapcsolat kialakításában kevésbé határozott, de érzékeny apajelöltként is. Bár LaKeith minden rezdülésében is sok apró jelentésréteg bújik meg, Kaluuya egy fokkal hitelesebben és meggyőzőbben hozza a karakterét – ami valószínűleg nem kismértékben köszönhető annak, ahogyan átvette Hampton jellegzetes, proto-rapszerűen pörgő afro-amerika dialektusát is. Amit angol színészként elsajátítania nem kis teljesítményről árulkodik.

Legjobb női mellékszereplő:

  • Maria Bakalova (Borat utólagos mozifilm)
  • Glenn Close (Hillbilly elegy)
  • Olivia Colman (Az apa)
  • Amanda Seyfried (Mank)
  • Youn Yuh-jung (Minari)

 

Roboraptor szerinti legesélyesebb: Olivia Colman

Az apa című felkavaró drámában A Koronából már jól ismert Olivia Colman fantasztikusan játszik. Hitelesen alakítja az aggodalmaskodó, szerető, tűrni kényszerült lányt, aki rendre beteg édesapja ápolása mögé sorolja magát és szerelmi életét a prioritási listán. Talán mércének sem utolsó, hogy Sir Anthony Hopkins mellett kell szerepelnie, de abszolút sikeresen teljesíti a kihívást. Karakteréhez szűk érzelmi skála járul, amely megnehezíti, hogy ragyogjon a szerepben, viszont játéka olyan kifinomult és érzékletes, hogy abban minden apró emóció megjelenítésre kerül. Colman emlékezetes nagyjelenetek vagy monológok nélkül is maradandót alkot, épp ezért ő tűnik legesélyesebbnek a legjobb mellékszereplői kategóriában. 

Legjobb eredeti forgatókönyv:

  • Judas and the Black Messiah 
  • Ígéretes fiatal nő
  • Minari
  • A metál csendje
  • A chicagói 7-ek tárgyalása

 

A Roboraptor szerinti legesélyesebb: Ígéretes fiatal nő

Az Ígéretes fiatal nő forgatókönyv szempontjából a legjobb. Emerald Fennell rendkívül jó érzékkel ragadta meg a témát. Már a felütés hétköznapisága azonnal érzékelteti és felismerésre biztatja a nézőt, mennyire egyértelmű a határvonal, amit a NEM szó jelent. Hogy a nemi erőszak nem merül ki a behatolásban. Rendkívül kényelmetlen párbeszédek és jelenetek alapoznak meg a cselekménynek, amik éppen azért hatásosak, mert nap mint nap, a világ bármely táján, szinte percenként megtörténnek. Didaktikusság nélkül érvel a párbeszédekkel és jelenetekkel az áldozathibáztató felfogás ellen.

Legjobb adaptált forgatókönyv:

  • Borat utólagos mozifilm
  • Az apa
  • A nomádok földje
  • One night in Miami…
  • A Fehér Tigris 

 

A Roboraptor szerinti legesélyesebb: Az apa

Az apa az induló filmek egyik legérzelmesebb és legmegrázóbb darabja, melyben Anthony Hopkins – szokásához híven – megint élete alakítását hozza. Florian Zeller Christopher Hampton segítségével saját színdarabját filmesíti meg, így a feladat némileg könnyített. Maga az adaptálás akkora kihívás elé talán nem állította az alkotót, hiszen a darab a vásznon is szinte kamaradrámához hasonlít, és a színpadiasságból is több maradt a filmben, mint szükséges. A pszichothrillerként tálalt családi dráma az idő nagy részében remekül játszik a befogadó elméjével azáltal, hogy folytonos bizonytalanságban tartja őt azt illetően, kinek a fejében járunk éppen: valóság-e vagy egy demens ember kusza emlékei, amit látunk? A film érzékletesen beszél arról, ahogy az idősödő ember lassan újra gyerekké válik fizikai és érzelmi kiszolgáltatottságában és arról is, miként hat ez az őt körülvevő családra. 

Legjobb idegennyelvű film:

  • Még egy kört mindenkinek (Dánia)
  • Better days (Hong Kong)
  • Kollektíva (Románia)
  • The man who sold his skin (Tunézia)
  • Quo vadis, Aida? (Bosznia-Hercegovina)

 

A Roboraptor szerinti legesélyesebb: Még egy kört mindenkinek

Thomas Vinterberg észrevétlenül tabudöntögető filmje, melyben az alkoholfogyasztásról beszél kényszer nélkül úgy, hogy abszolút elítélendőnek állítsa be azt. Egy – különböző okokból ugyan, de – kiégés felé menetelő negyvenes tanárokból álló baráti társaság elkezdi tudományos jelleggel alkalmazni az italt, amely meglepően jól működik inspirációként, stresszoldóként és kohéziós erőként is. Azonban a szer, mint mindig, egyre többet követel a használóitól, akiknek az élete lassan tönkremegy ennek hatására. De Vinterberg és az összeszokott színészi gárda, élén a brilliáns Mads Mikkelsennel, olyan feel-good filmet nyújtanak, ami – különösen így a pandémia miatt – a néző érzékeny pontjain táncol. Épp ezért a Még egy kört mindenkinek megérdemli, hogy az idei év legjobb idegennyelvű filmjévé válasszák.

Legjobb dokumentumfilm: 

  • Time
  • Crip Camp
  • The Mole Agent
  • Tanítóm, a polip
  • Kollektíva

 

A Roboraptor szerint legesélyesebb: Tanítóm, a polip 

A Tanítóm, a polip a munkájába és a modern életmódba belefáradt dokumentumfilmes Craig Foster és egy fiatal közönséges polip furcsa barátságát követi nyomon. A Foster által narrált film nyitányában a lenyűgöző tájképek alá érkező monológ szinte költői, etűdszerű hangulatot kölcsönöz a szívmelengető történet bevezetésének. De nemcsak a gyönyörűen fényképezett tájaktól, víz alatti felvételektől és a különleges atmoszférától kiemelkedő a Tanítom, a polip, hanem a személyes sztori hátterében szépen megbújó, ember és környezete viszonyát tematizáló globális üzenettől is. Ahogy vágtatva közeledünk a klímakrízis egyre keményebb szakaszai felé, már kevés lehet annak a folyamatos, didaktikus hangsúlyozása, hogy a jövőben a környezetrombolás milyen következményeivel kell majd szembenéznie a felnövekvő nemzedéknek. A hasonló érzékenységgel audiovizuális formában elmesélt kisléptékű, ember- (és polip) közeli történetek megérthetőbbé és átélhetőbbé teszik, hogy milyen ökológiai súlya van tetteinknek. A Tanítom, a polip pedig mindezt nagyon ügyesen, hatásvadászat és szájbarágós önismételgetés nélkül teszi. 

Legjobb animációs film:

  • Előre
  • Shaun, a bárány és a farmonkívüli
  • Lelki ismeretek

 

A Roboraptor szerint legesélyesebb: Lelki ismeretek

A kategória egyik örök favoritja a Pixar, és nincs ez másként idén sem. A Lelki ismeretek egy rendkívül megható és rétegzett alkotás, ami minden elismerést megérdemel. Korábban kritikánkban ezt írtuk:

A Lelki ismeretek kétséget kizáróan a Pixar legérettebb alkotása, és nem csak az alapfelvetés és főszereplőválasztás miatt, hanem amiatt is, amit képvisel: ha a Volt egyszer egy Hollywood.. a filmgyártásnak címzett szerelmeslevél volt, akkor a Lelki ismeretek egyértelműen egy óda az élethez. Apró momentumokon keresztül mutatja be, hogy miért is egyedülálló élmény az élet, és miért kell örülnünk minden egyes embernek, állatnak, hangnak, illatnak, érzésnek, amit átélünk. A film továbbá nem idealizálja túl a karaktereit sem – ahogyan azt megannyiszor láttuk már -, hanem realisztikusan, a hibáik bemutatásával ad róluk komplex képet.

editor
Már általánosban írtam könyvekről a suliújságba, majd 2009-től egy online magazinba filmekről. A sci-fi/horror/szuperhős vonal mellett kifejezetten vonzanak a trash és peremtartalmak. Meg a metál!