HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Megérkeztek! – A 10 legemlékezetesebb találkozás az idegenekkel

Alex Garland, aki Ex Machina című első rendezésével azon nyomban a sci-fi kedvelők rajongásának célpontjává tette magát, idén az Expedícióval készül hódítani. Marad a tudományos-fantasztikus műfajon belül, ám a mesterséges intelligenciáról a földönkívüli élet témájára váltott. Mielőtt viszont megnéznénk az év egyik legjobban várt filmjét, bemutatjuk a mozgókép történetének legmaradandóbb hasonszőrű alkotásait. A nagy és félelmetes pillanatokat, amikor az idegenek megérkeztek!

HIRDETÉS

HIRDETÉS

A filmművészet megszületése óta sokan sokféleképpen elképzelték a földönkívüliekkel történő kapcsolatfelvételt. Vannak apokaliptikus, rémisztő víziók, de kifejezetten lélekemelő, barátságos hangvételű darabot is találunk a repertoárban, ráadásul az idegeneket tudományos kísérletezés alapjaként vagy egyszerűen csak metaforaként használó produkciók is akadnak.

Az alábbi, szubjektív toplistában az űrlények megismerésének tíz leghatásosabb elképzelését kíséreltem meg összegyűjteni. A cikk másodközlés, amelyen kisebb módosításokat végeztem. Eredetileg a Movie Tank hasábjain jelent meg.

10. A holnap határa / Edge of Tomorrow (2014)

Tom Cruise ez időtájt ráfeküdt a scifi műfajára, hiszen a Feledés után leszállította ezt a szintén maradandó hatású műfajbeli alkotást. Az adott, sorsdöntő napját újra és újra megélő, nem túl bátor, de a cselekmény során spirituszt gyűjtő katona története izgalmas, és kicsit talán rendhagyó tabló az idegenek elleni csatározásról. Cruise mellett ráadásul Emily Blunt asszisztál, aki természetesen viszi a színészi prímet a produkcióban.

HIRDETÉS

9. Harmadik típusú találkozások / Close Encounters of the Third Kind (1977)

Star Wars évében Steven Spielberg is bemutatott egy klasszikus scifit. George Lucasszal állítólag fogadtak is, hogy ez a film biztosan lepipálja majd a messzi-messzi galaxis történetét, és bizony azt mondják, hogy a Csillagok háborúja atyja azóta is perkál Spielberg számlájára. Valóban, a Harmadik típusú találkozások összességében elég unalmas film, viszont Spielberg őrületesen hangulatos és látványos finálét rakott össze a cselekmény zárásaként. Zsigmond Vilmos nem véletlenül kapta meg az Oscar-díjat, hiszen zseniálisan felvett, érzelmes képei lenyűgözőek.

8. Világok háborúja / The War of the Worlds (1953)

H.G. Wells klasszikus regényének legfontosabb feldolgozása a második világégés után nem sokkal készült, így nagyban munkál benne a háborút elemző és ellenző tartalmi töltet. Az idegenek egyszerre érkeznek újszerű fenyegetésként és a bolygót eltékozló emberiséget büntető megtorlásként. A szép színekkel és remek helyszínrajzokkal dolgozó produkció főkérdése: Vajon kapunk-e még egy esélyt? Vagy lehetséges, hogy nekünk már végleg harangoztak?

7. E.T. A földönkívüli / E.T. the Extra-Terrestrial (1982)

Steven Spielberg halhatatlan alkotása nemcsak az űrlényes scifi, hanem a családi film műfajának egyik megkerülhetetlen klasszikusa is egyben. Néhol humoros, máskor erőteljesen drámai, komoly emóciókkal dolgozó műről van szó, amelynek kedves és szerethető főhőse a játékidő végére egyik legjobb barátunkká válik és még a gyerekszínészekkel is tudunk szimpatizálni.

6. Csillagközi invázió / Starship Troopers (1997)

Paul Verhoeven félreismerhetetlen stílusjegyeivel tette emlékezetessé eme filmjét, ami könnyen lehet, hogy egy kevésbé frappáns rendező kezei között elsüllyedt volna a ZS-kategória mocskában. Verhoeven erőteljes rendezésének köszönhetően azonban majdhogynem inváziós klasszikus született. Látványvilág szempontjából egészen lenyűgöző film. Az emberiséget fenyegető bogárlények kegyetlenül jól néznek ki, a naturális erőszak-ábrázolás pedig pazarul illeszkedik az alkotás profiljába.

5. A dolog / The Thing (1982)

Ez volt az az időszak, amikor John Carpenter nagyon nagy filmeket rendezett. Nem sokkal a letaglózó Halloween – A rémület éjszakája után befutott ezzel az amúgy feldolgozásként is funkcionáló produkcióval, amelynek története a hátborzongató paranoiára épül. A testhorrorral vegyes scifi mű konfliktusában a kőkemény, férfias főhős (Kurt Russell erőteljes tolmácsolásában) nem tudhatja, kiben bízhat. Akárki bőrében rejtőzhet a vérszomjas, idegen parazita.

4. A nap, amikor megállt a Föld / The Day the Earth Stood Still (1951)

Világok háborújához hasonlóan ez a produkció is a világháborúkat követő, a hidegháború hajnalán kibontakozó globális bűntudatból táplálkozik. A Földre érkező idegen követ, Klaatu a bolygóközi diplomácia jegyében jár el. Az emberiség nukleáris fegyverkezése ugyanis kezd veszélyt jelenteni a galaxis többi civilizációjára. A klasszikus scifi történetben kibontakozó, a szó legszorosabb értelmében vett külpolitikai krízis keretein belül mérlegre kerül az emberi ostobaság, fajunk fejletlen morális tárháza és a hihetetlen mértékű veszély, amivel önmagunkat fenyegetjük.

3. Érkezés / Arrival (2016)

2016-ban azt mondtam, hogy Denis Villeneuve mesterműve a legeredetibb scifi Nolan Csillagok között című produkciója óta. És eme véleményem mellett a mai napig töretlenül kiállok. Az Érkezés egyedi, nyelvészeti kontextusban vizsgálja a témát, jól komponált érzelmi katarzist épít, nagy fordulatával letaglóz, színészeivel pedig elkápráztat. Kihagyhatatlan filmélmény!

2. A bolygó neve: Halál / Aliens (1986)

Ridley Scott klausztrofób űr-thrillere után James Cameron vette át a stafétabotot. Az amerikai science fiction nagy alakja emelte a tétet és a zárt helyszín félelmének érzetét jóval nagyobb területre terjesztette ki. A látványos és féktelenül izgalmas xenomorf-kaland során Sigourney Weaver ikonikus akcióhősnővé vált, a történet során pedig lehetőségünk nyílt jobban megismerni a filmtörténelem legnagyszerűbb idegen gyilkológépét. Megkerülhetetlen, óriási klasszikus!

1. District 9 (2009)

Neill Blomkamp az Oscar-jelölésig menetelt bolygóközi konfliktusból táplálkozó, fajok közti krízist bemutató Apartheid-alteregójával. A földönkívüli ráklények kálváriája nem csak a Földünkön még mindig jelenlévő, erőteljes rasszizmust prezentálja, hanem bemutatja a túlnépesedés és a harmadik világ szegénységének elszomorító tablóját is. Főcselekményszálában pedig nem másról beszél, mint ama ijesztő tényről, hogy egy rossz húzás után akárki lecsúszhat egy olyan réteg képviselői közé, amit korábban lenézett, vagy akár megvetett. Ilyen szempontból a District 9 a modern társadalmakban jelenlévő hajléktalanság interpretációjaként is megfeleltethető.

Egészen biztos vagyok benne, hogy akadnak idevaló filmek, amelyeket kihagytam, mert mondjuk még nem láttam őket, esetleg olyan alkotások, amik nálam lecsúsztak a listáról, de a tiétekbe beleférnének. Szóval ne habozzatok, kommentben soroljátok a címeket, saját listákat, elmés ötleteket!