HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

Egy űrutazásnál csak annak előkészítése jelent nagyobb kihívást

Az űrutazással foglalkozó filmek és sorozatok a legtöbb esetben arról szólnak, hogy milyen veszélyekkel és izgalmakkal kell az asztronautáknak az űrben, illetve idegen bolygókon szembenézniük. Kevés az olyan, az űrprogrammal kapcsolatos háttérmunkával foglalkozó alkotás, mint mondjuk a 2016-os A számolás joga. A hamarosan érkező Az első ember is éppen ilyen kivétel, hiszen az Apollo-11 küldetés előkészítését mutatja be. Mielőtt azonban még Ryan Gosling a Holdra szállna a mozikban, Sean Penn már a Marsra való útját szervezi a The First című, hasonló témájú sorozatban.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Tom Hagertynek, a Marsra készülő asztronauták parancsnokának embert próbáló feladatokkal kell szembenéznie. Amellett, hogy ő válogatja ki és készíti fel az útitársait, neki kell meggyőzni a közvéleményt és a politikusokat is az űrprogram szükségességéről, közben pedig igyekszik valahogy segíteni az önpusztításra hajlamos lányának. Azonban könnyen lehet, hogy minden hiába: egy komoly technikai probléma lép fel, ami miatt az egész Mars-program veszélybe kerülhet. Mindenki a fennakadás elhárításán dolgozik, de nem találják megoldást – az indítási ablak kinyílásának időpontja pedig feltartóztathatatlanul közeledik.

A The First az űrhajózás izgalmainak és érdekességeinek feltárása helyett teljes mértékben a téma emberi oldalára fókuszál.

Nem az űrhajósok tréningjét látjuk, hanem azt, hogy min mennek keresztül lelkileg ők és a családjaik; nem magát a Mars-programot mutatják be, hanem azt, hogyan próbálják a részt vevők maguk mellé állítani a közvéleményt. A sorozat két központi karaktere Hagerty, illetve az űrutazást kivitelező cég igazgatónője, Laz Ingram – ők kapják a legtöbb figyelmet, az ő életüket, családi hátterüket mutatják be részletesebben, a programban részt vevő többi asztronauta magánéletébe alig-alig pillanthatunk bele. De mivel elég rövid az évad (összesen csak nyolc epizódból áll), ha mindenki ugyanannyit szerepelne, akkor nem lenne idő igazán megismerni senkit sem; így viszont legalább két szereplő van, akiről nem csak felszínesen tudunk néhány dolgot, hanem jobban belelátunk a fejébe.

HIRDETÉS

Szép fokozatosan adagolják az információkat a főhősökkel kapcsolatban, így idő kell, hogy igazán megértsük őket, és elnyerjék a szimpátiánkat. Ugyanakkor egészen más módon érik el, hogy közel hozzák hozzánk, emberivé tegyék őket: az űrhajós esetében a múltja feltárása a kulcs, az igazgatónőt pedig egy olyan döntéshelyzetbe hozzák, ahol aztán a viselkedése sokat elárul a személyéről. Mindkettőjüknek vannak jó és rossz, szimpatikus és ellenszenves tulajdonságai, és mindketten esendő emberek, így egyáltalán nem kiszámítható a viselkedésük, többször is meg tudnak minket lepni az évad során. Szerencsére a színészeket választottak a szerepekre Sean Penn hatalmasat alakít, különösen Hagerty és a lánya közös, érzelmileg túlfűtött jeleneteiben; Natascha McElhone pedig egy nagyon visszafogott játékkal teszi érdekessé Ingram figuráját.

A karakterorientált sorozat igazi érdekessége egyébként az, hogy nincs antagonistája: nem szerepel benne olyan negatív karakter, aki ellenük szervezkedik, aki le akarná győzni őket.

Hagerty-ék személyes és munkahelyi problémáit is a körülmények okozzák, nem pedig ellenséges személyek. Ettől elképesztően életszagú az egész, hiszen csupa hétköznapi emberi drámát látunk, és nem stilizált figurák küzdelmeit valamilyen gonosz ellenféllel.

Szintén a sorozat realizmusát erősíti az is, ahogyan a futurisztikus technológia megjelenik benne. Semmi olyasmi nem szerepel a The Firstben, ami a mi jelenlegi technológiai fejlettségünkhöz képest nagy ugrásnak tűnne, és az egyes eszközök dizájnja sem nagyon elrugaszkodott. Ráadásul eleve eléggé háttérbe szorul a dolog, és talán csak egyetlen jelenet van, amely konkrétan a jövőbeli technológiának a használatára épít. Egyértelműen csak annyi szerepe van a kevés futurisztikus dolognak a sorozatban, hogy megértessék és elhitessék a nézővel: ez a történet nem 2018-ban játszódik. Közben pedig olyan családi és párkapcsolati problémák merülnek fel, amelyek nagyon ismerősek a modern kor emberének; és a Mars-programmal kapcsolatos politikai színház bemutatása is aktuális témákat feszeget.

A The First tehát arról szól, ami az átlagos sci-fikből kimarad. Akik a műfajt az elképzelt jővőbeli technológia bemutatása és a látványos űrbéli akciójelenetek miatt szeretik, azok csalódni fognak benne – azonban akik szívesen veszik, ha egy tudományos-fantasztikus történetben az általában elhanyagolt emberi tényezőre helyezik a hangsúlyt, azoknak mindenképpen érdemes végignézni a sorozatot.

9 /10 raptor

The First

The First

dráma
8 epizód
1 évad
Premier: 2018. szeptember 14.
Csatorna: Hulu

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.